Von Ryanův Express (Von Ryan´s Express) – Sinatra razí do Švýcarska – recenze

Plukovník amerického letectva Joseph L. Ryan je v roce 1943 sestřelen nad Itálii. Ze zničeného letadla se úspěšně dostane, je zajat italskými vojáky a odvezen do zajateckého tábora. Většinu vězňů v něm tvoří britští vojáci, jimž velí major Fincham (Howard). Britové se opakovaně pokoušejí o útěk, kvůli čemuž mají snížené příděly potravin a nedostává se jim ani dalších základních potřeb. Ryan, nyní nejvyšší spojenecký důstojník v táboře, dalším snahám v tomto ohledu zamezí, čímž se mu podaří dosáhnout lepších podmínek pro všechny zajatce. Poté, co se Spojenci vylodí v Itálii, uteče většina strážců. Ryan zabrání ostatním, aby zabili velitele tábora a následně vyrazí se všemi muži pryč. Nedostane se však daleko, velitel se za život odvděčil tak, že upozornil německé jednotky. Těm se záhy podaří všechny uprchlíky dopadnout.

express_2

Nemocné a raněné zastřelí, ostatní jsou naloženi do vlaku a posláni na sever, přes Itálii do Rakouska. Ryan vymyslí a úspěšně realizuje plán převzetí vlaku. Spolu s ostatními přemůže hlídkující vojáky a sebere jim zbraně. Díky polnímu kaplanovi, který mluví německy a v ukořistěné uniformě se vydává za nacistického důstojníka, se jim podaří projet místy, kde vlak staví kvůli doplnění vody či zásob. Před městem, kde by měla proběhnout výměna stráží, pak Ryan nechá vytvořit falešný rozkaz, opravňující k pokračování v cestě po jiné trati. Uprchlíci původně plánují na nějakém bezpečném místě vlak opustit a pokračovat pěšky, nakonec ale za nejlepší možnost zvolí cestu po kolejích do Švýcarska. V té době o nich už vědí Němci a posílají vlastní vlak, naložený ozbrojenými vojáky. Ke střetu dojde na horské trati v Alpách. Německá letadla vlak úspěšně zastaví pomocí poškození trati. Zatímco ji uprchlíci opravují, dorazí na místo pozemní jednotky. Dojde k přestřelce, v níž se Spojencům podaří, byť se ztrátami, zadržet nepřítele na dostatečnou dlouhou dobu, aby bylo možné dokončit opravu. Vlak úspěšně odjíždí, nicméně Ryan je během útěku k němu zasažen dávkou ze samopalu a zůstává ležet mrtvý na kolejích.

Snímek, natáčený částečně přímo v Itálii, vznikl v režii Marka Robsona, člověka, který během své kariéry obohatil válečný žánr hned několikrát. A dosáhl v něm slušných úspěchů, jak kromě Von Ryanova Expressu dokazují i Mosty na Toko-Ri nebo Ztracená jednotka. Express samotný představuje poctivý válečný snímek šedesátých let. Nechybí tu příměs dobrodružného filmu, poměrně široký prostor patří oddechovým a velmi povedeným vtipným scénám, z nich nad ostatní suverénně vyčnívá výše zmíněný kněz v německé uniformě. Humor je ovšem kombinován s mnohem vážnějšími momenty, jako poprava zraněných zajatců, zprostředkována divákovi pouze zvukovými efekty, a samozřejmě samotný závěr, lišící se od většiny žánrových kolegů své doby. Hlavní hrdina sice dokončí svůj úkol a díky svým schopnostem a nápadům zachrání mnoho lidí, sám ale končí mrtvý těsně před cílem.

express_3

Působivé o to víc, že Sinatra je v roli amerického letce, oděného do stylové kožené bundy, dostatečně charismatický a sympatický na to, aby si ho divák od začátku oblíbil. Závěrečná bitva s Němci by si ale možná zasloužila trochu štědřejší podíl na stopáži, potenciál na to bezesporu měla a nějaká ta minutka navíc by jí rozhodně neškodila. Co si ale tvůrci mohli s ledovým klidem odpustit, je přidaná vedlejší ženská postava v podobě přítelkyně německého velitele vlaku. Její úloha je naprosto minimální a skutečně se mi nepodařilo najít důvod, proč jí sem scenárista vlastně umístil. Z dnešního pohledu pak působí naivně trikové provedení raket, které letadla střílejí po vlaku se zajatci, nicméně vzhledem k roku vzniku snímků se nad tím dá s pousmáním mávnout rukou. Stále nám tu totiž zůstává dobře natočený válečný snímek, vhodný pro každého, kdo má rád straší žánrové kusy ve stylu Děl z Navarone a podobných, „starých a dobrých“ válečných filmů.

Režie: Mark Robson
Scénář: Wendell Mayes, Joseph Landon
Kamera: William H. Daniels
Hudba: Jerry Goldsmith
Hrají: Frank Sinatra, Trevor Howard, Raffaella Carrà, Brad Dexter, Sergio Fantoni, John Leyton, Edward Mulhare, Wolfgang Preiss, James Brolin, Adolfo Celi, Vito Scotti, Ian Abercrombie, Paul Müller, Robert ‚Buzz‘ Henry, William Berger, James Sikking
USA, 1965, 112 min