Sanitka 2 – ProAlt točí seriál – recenze

CSFD IMDb WWW  CZ Recenze

Od pilotu se to moc nezlepšilo. Sanitka 2 připomíná dál spíš dražší verzi Ordinace v růžové zahradě než výpravný seriál o záchranářích a jejich osudech. K nesmyslným mezilidským propletencům se ale v některých epizodách přidává daleko horší nešvar, a to nápadná politická angažovanost tohoto díla, snad horší než v původní Sanitce. Tam ji člověk, vzhledem k době vzniku, totiž jaksi očekává.

sanitka1

Obsahuje (h)různé spoilery.

Ale vezmeme to popořadě. Nemá asi příliš smysl kritizovat práci Filipa Renče. Nic není dál od pravdy než tvrzení, že Sanitka 2 je seriál s moderními akčními scénami. Směšná bouračka z prvního dílu se sice neopakuje a výbuch na koncertu v závěrečném vypadá překvapivě dobře, ale zbytek žádná výhra není. Za epizodu se vystřídá několik menších kalamit jako uštknutí hadem, infarkt a těžký porod, které nejlépe představují náročnou práci záchranářů a snad by se kolem nich dal vystavět dobrý profesní seriál. Tentokrát to bohužel moc nevyšlo. Troufám si kacířsky tvrdit, že sestříhané průjezdy sanitek po silnici nejsou akční scény.

Renč “akční” scény prostě nezvládl. Naprosto jim chybí dojem naléhavosti, nebezpečí. Jednoduše postrádají napětí. Ale kdyby to byl jediný problém, mohli bychom hovořit o úspěchu. Navíc mě překvapilo, že v celém seriálu používají dispečerky záchranky běžné stolní telefony a ne headset, který jinak má každé callcentrum. Je to drobnost, ale zároveň to ukazuje na neschopnost autorů, když u profesního seriálu udělají takovou botu.

Scénárista Ivan Hubač převzal Sanitku po svém otci, který, jak jsem se kdesi dočetl, prohlásil, že by pokračování Sanitky nepsal jako vztahový seriál, ale čistě profesní. Syn bohužel dobře míněnou radu neposlechl a sype na diváka nesmyslný vztahový balast každou volnou chvilku. Snad se tím snaží nahradit svou neschopnost dát postavám jakoukoliv hloubku, která by vysvětlovala jejich jednání.  To, že jsou osudy hrdinů propletené, by snad nevadilo, kdyby se mu nepodařilo vytvořit tu sebranku těch nejhorších lidských individuí, nebojím se říct “hovad”, jakou jsem snad kdy viděl. (Je to poměrně problematický trend české kinematografie posledních let, že nedokáže operovat s charakterními postavami, ale vytváří charaktery, s nimiž by žádný normální člověk nechtěl přijít do styku. A to i ve filmech pro dětiSaxána a Lexikon kouzelnebo komediíchMuži v naději, nebo co to bylo.) Posuďte sami, co jsem si z charakterů odnesl:

sanitka2

Starý Jandera (Hanzlík): Opustil manželku se synem, aby se žít s Foldynovou (Havlová). Tu ale taky běžně opouští a ve svých 70 letech jezdí s Doktory bez hranic do Afriky. Janderová (Adamovská) ho po návratu požádá, aby ji pomohl sehnat místo pro syna. On svému jedinému synovi pomoc odmítne. Foldynová, současná manželka starého Jandery, je z bohaté rodiny. Ale když za ním přijde jeho bratr, jestli by mu nemohl půjčit peníze na operaci pro manželku, která bez ní oslepne, odmítne. Bratr to přijme, není sice spokojený, ale vysloví pochopení s tím, že Jandera je na to “příliš hrdý”. Nedokážu si představit rodinu, v níž by byl tenhle přístup normální. Takže Jandera, hlavní sympaťák původní Sanitky, se ve stáří proměnil v hajzla, který upřednostňuje to, že nebude prosit manželku o peníze, tedy hrdost, před zdravím manželky vlastního bratra. A tohle je, prosím, lékař! Jiným slovy, Jandera je do sebe zahleděný parchant, který nebere ohled na nikoho a z nějakého důvodu mu to prochází.

Mladý Jandera (Jiráček): Ačkoliv to původně vypadalo, že Sanitka 2 bude vyprávěna jeho očima, ustoupil mladý Jandera do pozadí, jakmile se vyspal s manželkou Gordona Mádra Simonou, místní courou. Jeho poznávacím znamením je, že má bezproblémové vztahy s otcem, který opustil jeho i jeho rodinu a z toho, co je v seriálu naznačeno, se na ně úplně vykašlal.

Foldynová (Havlová): Žije se starým Janderou, ale ten si jí nevšímá a jezdí do Afriky. Má bohatého otce, který zemře na infarkt a mluví ve srandovních větách typu “Jsi jedinou univerzální dědičkou celého mého majetku” nebo (jako umírající, ke starému Janderovi): “I svým posledním dechem tě nenávidím” nebo tak nějak. Asi je scénáristova představa, že osmdesátiletý boháč musí mluvit jako z melodramatu z první republiky. Celkem pochopitelně opustí starého Janderu kvůli Kaderkovi, asi také kvůli tomu, že se starý Jandera chce vrátit k původní manželce. Ta se tváří, jako kdyby posledních 15 let nečekala na nic jiného.

sanitka3

Kaderka (Dvořák): Ředitel záchranky. Samozřejmě musel ztratit celou rodinu v autonehodě. Samozřejmě, že musí mít vedle toho bratra alkoholika a neúspěšného malíře. A jeho matku hraje Bohdalová, která se synem alkoholikem nemluví. Motají se kolem něj 3 ženy. Bývalá láska a současně vyšší úřednice na magistrátu, která ho doporučila na místo ředitele, i když se o něj ucházel taky její manžel. Druhou je Foldynová, s níž nakonec skončí. Ještě předtím si ale na chvíli nabrnkne modelku, kterou zachránil poté, co se zhroutila na přehlídce. Trochu si s ní užívá (např. sex v zoo). Modelka je ale zástupce “té zlé třídy”. Uspořádá Kaderkovi oslavu narozenin, a když ho zavolají do práce, je hrozně dotčená a naštvaná. To je další z příkladů, jak autoři nemilosrdně brojí proti určitým skupinám obyvatel (a to nemyslím jen rasově, ale i ekonomicky).

Jinak je Kaderka v podstatě nejkladnější a nejpropracovanější postava seriálu, je rozhodný a neústupný, ale hlavně čestný.

Simona Mádrová (Jana Kolesárová): Jednoduše kurva, jinak se to nedá říct. Bývalá slovenská modelka, která roztahuje nohy, kde může. Tvůrci se ale z nějakého nepochopitelného důvodu pokouší stylizovat jejího manžela, který je v podstatě oběť a nikdy jí neublížil, do temného a nebezpečného stalkera. Kdyby byla obětí domácího násilí, tak bych tuto stylizaci pochopil, ale takhle to působí jako další neschopnost tvůrců. Simona svého manžela podvádí, ale ten je taková bačkora, že si to v podstatě nechá líbit. Nakonec otěhotní s Bláhou (Michal Dlouhý), ale manželovi nakecá, že dítě je jeho. Její postava je v podstatě variace na téma “jak hajzl lhaním a podváděním ke štěstí přišel”, které se pro mě nepochopitelně v českých filmech objevuje. Velkou část seriálu strávila tím, že se chovala jako hovado, ale místo zaslouženého trestu s ní asi máme soucítit? Nevím…

Radosta (Jaromír Dulava): Lékař, který usiloval o místo ředitele záchranky. Jeho vlastní žena ale místo něj podpořila svou dávnou lásku, Kaderku. Radosta je dalším příkladem, jak postavy Sanitky snáší příkoří, kterého se jim dostává, lépe než by to zvládl Ghándí. Snad je možné pochopit, že začínající aféru své ženy se svým šéfem sleduje s nezájmem, ale to by se autoři museli pokusit vysvětlit vyhaslost jejich vztahu. Co ale nedokážu pochopit je dějová linka, kdy Radostová naznačí Kaderkovi, že její syn je ve skutečnosti jeho, ne Radostův. Vzápětí se to domákne syn sám a v klidu svému otci, který se o něj 20 let stará, oznámí, že chce test otcovství. Radosta má tak v rodině nepochopitelně dvojici lidí, kteří ho asi nenávidí a chtějí ho co nejvíce zranit, ale protože je Radosta veskrze kladná postava, nedává to vůbec smysl. Těžko se popisuje zrůdnost uvažování, kdy je tato dějová linie načrtnuta bez vysvětlivek a vlastně bezdůvodně, protože syn nakonec výsledky testu spálí a vše je odpuštěno.

sanitka

Neliba (Vašut): Tvrďák, který je čestný a dělá dobře svojí práci. Občas si zajel sanitkou na nákup, ale to je tak všechno. Má syna, který v USA úspěšně podniká, ale nedokáže si udělat čas, aby přijel za tátou. Neliba je většinu epizod profilovaný jako čestný tvrďák. I proto je překvapující jeho reakce na fakt, že jeho syn je v USA producent porna. Člověk by čekal, že se ho začne vyptávat na pornoherečky, které si prohlížel v časopisech, ale místo toho se Neliba zhroutí a přestane se synem komunikovat. Jeho reakce je pro mě nepochopitelná.

Jedna z dispečerek je pro neschopnost degradována na mytí sanitek. Asi mi jí má být líto, ale když její neschopnost ohrožuje lidské životy, jde to těžko. Při mytí ukradne peněženku, která zůstala v sanitce a vyrazí na nákupy do Pařížské. Vyluxuje všechny kreditky a koupí si letenku do Jihoafrické republiky. Policii se nepodaří ji zatknout. Je dalším příkladem člověka, který se chová naprosto amorálně, a tato amorálnost je odměněna šancí na lepší život.

Zbytek postav jsou vesměs sympatičtí, jednorozměrní hrdinové. Za zmínku stojí především Pavel Zedníček, který si svou roli přímo užívá, a Michal Dlouhý (Bláha), který je lékař a sukničkář. Ten má jako jediný záblesk dějového oblouku, když se při zásahu bodne o jehlu, kterou u sebe měli HIV pozitivní. Ale i tato naděje vyšumí velmi rychle do ztracena, žádný příběh se kolem toho vytvořit nepodařilo.

sanitka5

ProAlt v nadpisu článku není náhodou. Celá Sanitka 2 působí jako kdyby ji produkovali výlučně pro voliče Tomia Okamury a všech, kteří ví naprosto jistě, že naše společnost je zkažená a že je všechno špatně. Směšné scény s Romy a Arabem, který u sebe běžně nosí dýku byly dopodrobna rozebrány v jiných médiích lidmi zkušenějšími, zabývat se jimi tedy nebudu. Navíc jde jen o dva symboly tvůrčí afektovanosti, kterých je přitom seriál plný.

Pár příkladů z běžného života:

K nemocnici přijíždí sanitka s rodící matkou čtyřicetiletou matkou. Ven vyjde sestra a oznámí, že musí jet jinam, protože mají plno, i když dispečinku řekli, že mají volno. Zatímco se záchranáři pokouší v zoufalé situaci odrodit dítě, přijede černé auto a z něj vystoupí “náměstek ministra zdravotnictví” se svou těhotnou přítelkyní, jakousi zpěvačkou. Dítě porod nepřežije, a protože ředitel záchranky žaloval nemocnici, je na nátlak onoho náměstka odvolán. To vyřeší cameo exprimátora Svobody, které snad vzniklo jen proto, aby se o seriálu víc psalo. Je to vrchol trapnosti, ale tvůrci zřejmě potřebovali deus ex machina k happy endu.

Záchranáři rozbijí dveře, když zachraňují ženu, která dostala infarkt. Vzápětí k nim na služebnu přijde její syn a chce peníze za škodu, kterou na dveřích způsobili. Dítě uštkne had, záchranáři hada zabijí. Otec dítěte přijde s celou rodinou a před rodinou se hlasitě dožaduje peněz za hada. O nějaké vděčnosti, že mu zachránili syna, nemůže být řeč. Případ s modelkou jsem popsal výše.

Jedna z dispečerek bydlí se synem v nájmu. Pronajímatel bytu, tlustý, upatlaný a nesympatický, jim přijde říct, že si musí najít nové bydlení. Očividnost, s jakou je stylizovaný, je až komická – prostě ho máme nesnášet, protože hrdiny vyhazuje z bytu. Stylizaci scény zřejmě někdo vytvořil, aniž si přečetl dialogy, protože tam by se dozvěděl, že je vystěhovává, protože byt chce pro syna a že jim to řekl půl roku dopředu, aby si stihli najít bydlení. Zoufalost postav, s jakou se ptají “a kde budeme bydlet?”, je o to komičtější, že ona pracuje jako dispečerka a syn pracuje jako lékař. Boháči asi nebudou, ale najít pronájem bytu v rámci několika měsíců přece neohrožuje jejich existenci. Toto byl jeden z případů, kdy demence scénáře dosáhla vrcholu.

sanitka6

Samozřejmě netvrdím, že takoví lidé nemohou existovat. A dost možná tvůrci vycházeli ze zážitků některých záchranářů. Ale nemohu si pomoct, Sanitka 2 by podle mě měla být “oslavou” hrdinů záchranné služby. Místo toho autoři vytvořili svět, který kopíruje představy lidí, kteří komentují události na Novinkách.cz (ano, už se z nich stala zvláštní sociální vrstva). Lidí, kteří vidí svět jako autoři předvolební klipu ČSSD, v němž “manažeři” v oblecích vycházejí z moderní budovy a na schodech překračují bezdomovce (co na tom, že ta budova byla Národní technická knihovna). V honbě za dramatičností vzniklo v produkci ČT dílo, který nejenže nefunguje jako velkolepý akční seriál o záchranářích, ale zároveň nabízí ten nejjednodušší a nejubožejší pohled na svět. Budovatelský étos komunistických seriálů mi příliš nesedí, ale nihilismus, s jakým vidí tvůrci Sanitky 2 svět, mě až děsí.

Sanitka 2 byla úspěšná, ale nevím, jestli je to dobře. Petr Nikolaev v rozhovoru pro časopis Reflex řekl, že by chtěl natočit seriál o československých legionářích ve stylu Bratrstva neohrožených a že ČT mu řekla, že víc jak 5 milionů Kč na epizodu mu nedá. V situaci, kdy jeden díl Sanitky 2 vyšel na cca 11 milionů, je to až děsivé zjištění. Na seriál o hrdinech, na jejichž krvi stojí naše existence, peníze nejsou. V momentě, kdy Sanitka 2 běžela několik týdnů vedle Českého století, působí tyto dva projekty jako z dvou různých světů. Jen doufám, že v rámci dramatické tvorby je Sanitka 2 pro ČT jen pohrobkem minulého vedení a potřetí se nevrátí.

Filip Renč natočil svůj první seriál a já doufám, že poslední. Filmařsky jde o průměrný projekt, který stál šílené peníze a do kterého je zabalené až zrůdné vidění světa. Čí, tím si nemohu být jistý. Píšu scenárista, režisér, ale ani v jednom případě nedokážu určit, kdo je zodpovědný za tu kterou věc. Nemohu tedy jinak a uplatnit kolektivní vinu, jak to vlastně u recenzí bývá vždy.

Hodnoceni: 20%

Režie: Filip Renč
Scénář: Ivan Hubač
Kamera: Petr Hojda
Hudba: Daniel Barták
Hrají: Jaromír Hanzlík, Zlata Adamovská, Dagmar Veškrnová-Havlová, Petr Kostka, Jiří Dvořák, Pavel Zedníček, Zdeněk Srstka, Marek Vašut, Jiří Krejčí, Svatopluk Skopal, Ivana Andrlová, Tomáš Juřička, Michal Dlouhý, Jitka Schneiderová, Jaromír Dulava, Jiří Lábus, Vladimír Javorský, Jiřina Bohdalová, Michaela Marečková
Česko, 2013, 13×50 min

One thought on “Sanitka 2 – ProAlt točí seriál – recenze

1. Že je to nemožně špatný seriál, tak to naprosto souhlasím. Ale nechápu, proč do toho pletete své politické preference a antipatie. o ProAltu nevíte asi nic, když ho můžete srovnávat s Okamurou. A pokud jde o chování lidí, bylo to v seriálu ukázáno naivně a nešikovně, ale bohužel není to daleko od pravdy. Buďte rád, že zřejmě sám pracujete v profesi, kde se s tupými primitivy na jedné straně a arogantními zbohatlíky na druhé nemusíte běžně setkávat.