Universal Monsters – Téma

Od poloviny 20. do poloviny 40. let bylo studio Universal proslaveno tvorbou hororových sérií, vycházejících ze slavných literárních děl. Pokud měla jedna adaptace úspěch, byla by škoda nenatočit pokračování, byť čím dál zběsilejší a bizarnější.

Universal-logo1

Fantom opery (Phantom Of The Opera, 1925, režie: Rupert Julian)
Film, u kterého se bál i malý Gregory Peck. V pořadí druhý natočený snímek spadající do série. Titulní roli znetvořeného vládce Pařížské opery zde ztvárnil Lon Chaney, největší hvězda němých hororů studia Universal. Děj filmu vychází z dodnes oblíbené (a mnohokrát zfilmované) literární předlohy Gastona Lerouxe. Některé scény byly dokonce natočeny v barvě, kromě jedné se však žádná z nich nezachovala.

Dracula (1931, Tod Browning)
Nejslavnější upír v nejslavnějším zpracování. Transylvánského vyznavače krve ztvárnil maďarský herec Bela Lugosi. Pro něj samotného to byla vpravdě životní role, kterou se mu již nikdy nepodařilo překonat. Ani ve snímcích Eda Wooda ne. Rovněž se jedná o první zvukový film série Universal Monsters. Dracula se následně stal vděčnou postavou v dalších filmech, což je trend trvající dodnes.

Frankenstein (1931, James Whale)
Další ikonické monstrum na scéně. Z mrtvých těl vytvořená bytost s nadlidskou silou, velká role pro britského herce Borise Karloffa. Jméno sice původně patří geniálnímu vědci, který za pomoci blesků dokázal vrátit život, nicméně postupem času přešlo na jeho výtvor jako takový. Tomu také patří prvenství v rámci množství výskytu v celé sérii. Drží rekord jak v celkovém počtu výstupů na plátně, tak i v množství filmů, v nichž se objevil jeho název.

Mumie (Mummy, 1932, Karl Freund)
Boris Karloff se znovu vrací na scénu. Tentokrát jako někdejší egyptský kněz, jehož hrobku nalezla vědecká expedice. Zajímavý exponát však odmítne pouze pasivně ležet v sarkofágu a namísto toho se začne mstít těm, kteří narušili jeho věčný spánek. Film s pečlivě budovanou atmosférou měl pod taktovkou Universalu i několik pokračování. Pozoruhodným prvkem je natočení záběrů, zasazených do starého Egypta, ve stylu němých snímků.

bela

Neviditelný muž (Invisible Man, 1933, James Whale)
Opět jeden případ geniálního vědce. Doktor Griffin objevil sérum umožňující neviditelnost. Věc má ale drobný háček, neviditelné je pouze tělo, nikoliv oblečení na něm navlečené. I tak jde o skutečně užitečnou schopnost, kterou však doktor nehodlá využít ku prospěchu lidstva. Zpočátku se omezuje na drobná a zlomyslná chuligánství, postupně ale přitvrzuje. Na svou dobu nabízí snímek neuvěřitelně propracované speciální efekty.

Draculova dcera (Dracula’s Daughter, 1936, Lambert Hillyer)
Dracula byl sice v prvním filmu zničen, jeho rod však škodí dál. V Londýně tak začíná působit jeho dcera, opět se sklonem k pití pro lidské tělo nezbytnou tekutinou. Je zde ale jeden významný rozdíl. Zatímco Dracula byl vpravdě zlý (a stylový) výtržník, titulní hrdinka by raději žila obyčejný život a svou nesmrtelnou existenci považuje za prokletí. Jenže znáte to – rodinným zvykům občas neporučíte. Profesor Van Helsing proto musí opět zasáhnout.

Frankensteinův syn (Son Of Frankenstein, 1939, Rowland V. Lee)
Syna barona Frankensteina přijíždí i svou rodinou na hrad, na němž před lety prováděl pokusy jeho otec. Zde potkává zdeformovaného mizeru Ygora (výborný Lugosi), který mu následně pomůže znovu oživit monstrum. Ygor však má s výtvorem své vlastní plány a využívá ho k likvidaci osob, které ho před časem odsoudili k (neúspěšně vykonanému) trestu smrti. Film skutečně dobrou a správně hororovou atmosférou.

Vlkodlak (Wolf Man, 1941, George Waggner)
Na žebříčku slavných monster studia Universal číslo tři. V hlavní roli Lon Chaney Jr, během čtyřicátých let jasná jednička v oblasti hororu. Opět tu máme hrdinu s tragickým osudem. Po napadení vlkodlakem se sám začne měnit a útočit na lidi. Rád by s tím něco udělal, bohužel pro něj i jeho okolí se však už nic podniknout nedá. Vysvobozením se stává až smrt, která definitivně ukončí jeho řádění. Až do dalšího dílu, samozřejmě.

frankenstein

Frankenstein a Vlkodlak (Frankenstein Meets Wolf Man, 1943, Roy William Neill)
První crossover z dílny Universalu. Název dává vcelku jasně najevo, která dvě monstra se zde setkají. Vlkodlaka opět ztvárnil Chaney Jr., pod maskou Frankensteinova netvora se ukrývá Bela Lugosi, který ho měl původně hrát už v prvním filmu. Ten ovšem tehdy nabídku odmítl. Jednu věc z tohoto filmu ovšem rozhodně nesmíme pominout. Jde o píseň, kterou na vinné slavnosti ve vesnici pod hradem zpívá místní zpěvák. Je téměř nemožné si jí nezamilovat.

Draculův dům (House Of Dracula, 1945, Erle C. Kenton)
Vlastně taková obdoba Avengers od Marvelu. Podobně jako ve starším House Of Frankenstein tu Universal vytáhl většinu svých es. Šílený vědec, vlkodlak, Frankenstein a Dracula, ti všichni se společně potkají v jednom filmu. Na hororovou atmosféru tu sice nenarazíte, na druhou stranu je snímek o to zábavnější. Už samo uvedení jednotlivých monster na scénu je tak úsměvné, až to hraničí s genialitou.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *