Alfie – Sexsymbol Michael Caine (Recenze)

Profesor Miles, komorník Alfréd, stárnoucí hipík Jasper, doktor Wilbur Larch… Michaela Caina dnes většinou známe jako oduševnělého, sympatického a moudrého starce. Leč počátek jeho kariéry byl spíše antipólem jeho současné filmové existence. Tajný agent Harry Palmer, gangster Jack Carter nebo „playboy“ Alfie Elkins. Tato trojice byla sympatická jedině tím, jaké antipatie vzbuzovala. Právě posledně jmenovaného budeme moci díky České televizi detailněji prostudovat v neděli večer 27. února.

Britský film Alfie (1966) proslavil Michaela Caina ze všech jeho rolí nejvíce. Vynesl jej do výšin a pasoval na autoritu své doby. Jeho ztvárnění egocentrického, narcistického sukničkáře, který mluví nesrozumitelným londýnským nářečím cockney a který by byl dnes jistě diagnostikován jako asociál postižený Oidipovým komplexem, diváky fascinovalo. Alfie svádí jednu ženu za druhou, nezáleží mu na věku, kráse, manželech či ctitelích, on je prostě donutí, aby se mu zcela oddaly. Domestikuje je, využije, a pak si jich tak přestane všímat, že od něj odejdou samy.

Příběhy o tomto druhu mužů, jež ženské bytosti vnímá jen jako hračku a případně rodičku dětí, se anglickým uměním šíří od nepaměti. Proto není překvapivé, že britské feministické hnutí patřilo k těm nejvýraznějším. Za Alfieho předobraz se považuje Tom Jones, slavná historická literární postava veselého chlípníka, jenže ten je ve srovnání s Alfiem hodný člověk. Ženy většinou zanechává šťastné, vděčné a plné vzrušení. Alfie svět vnímá hlavně skrze sebe, proto je mu jedno co komu udělá. Možná se nad tím chviličku zamyslí, upustí dokonce i pár slz, pak se ale zase učeše, obleče si kvalitní oblek a vyrazí na lov. Za vyvrcholení tohoto jednostranného postoje k ženám (v umělecké kinematografii) můžeme považovat Alexe v Mechanickém pomeranči (1971). On už ani nesvadí, rovnou znásilňuje.

Nominace na Oscara, vítězství na BAFTA, Zlatých globech nebo v Cannes poukazují na výjimečnost Alfieho. Kritizoval totiž uspořádání společnosti a také situaci v tehdejší Anglii. Alfie, který pracuje jako řidič limuzíny, si žije nenáročný a hodně nezávazný život, nepřetržitě kouří, bydlí v pohodlně zařízeném bytě. Nikdo jej nekritizuje, ani netrestá. Ženy, jež svede, jsou okamžitě degradovány na něco nižšího a slabšího. Sám Alfie je nazývá „birds“ (ptáčky). Vedle něj vypadají jako chudinky (tedy až na jeden případ). On takřka v každé situaci zůstává „frajerem“. Film upozornil na toto nerovnoprávné vnímání mužů a žen.

Alfie patří k nejukecanějším filmovým postavám. Neustále se k nám obrací, kouká na nás, pokládá svoje otázky a mluví do kamery, a hledá u nás argumenty pro svoje činy, které i kdybychom vyřkli, by stejně neakceptoval. V rytmu jeho kroků a činů se pohybuje také hudba černošského hudebníka Sonnyho Rollinse, kterého si tvůrci filmu vybrali kvůli tomu, že měl podobné povahové rysy jako Alfie. Lehkovážná jazzová hudba, pár tónů saxofonu, klavíru a elektrické kytary. Alfieho bez hudby nelze vnímat.

V roce 2004 byl natočen uhlazený remake. Alfieho si tentokrát vzal na starost Jude Law, který s Cainem možná sdílí nějaké rysy v obličeji, ale který je na rozdíl od něj příliš dokonalý a prvoplánově krásný. Dokonce i nové Alfieho „oběti“ jsou půvabnější než ty původní, nejsou tak obyčejné. Jude Law je po celou dobu filmu k zulíbaní a to, že ženám ubližuje, ho skutečně trápí. Michaela Caina místy nenávidíme, tedy pokud jsme ženského pohlaví. Nový Alfie je spíše romantickou komedií než dramatem s komediálními prvky.

Česká televize si po uvedení alegorického filmu Kdyby… (If…, 1968) s Malcolmem McDowellem nevybrala Alfieho náhodou. Oba tyto filmy zachycují atmosféru šedesátých let v Anglii a oba zachycují životy mužů, kteří nejsou schopni zařadit se do normální společnosti. Každý tuto neschopnost řeší po svém (jeden vraždami, druhý sváděním), a i když tím ostatním ubližují, my jim rozumíme a někdy je dokonce přestaneme odsuzovat.

Autor: Jana Vlasáková

Režie: Lewis Gilbert
Hrají: Michael Caine, Shelley Winters, Jane Asher, Eleanor Bron, Denholm Elliott, Alfie Bass, Murray Melvin, Bryan Marshall, Shirley Anne Field