X-Men: První třída (X-Men: First Class) – Mutanti popáté a nejlépe – recenze

CZ premiéra: 2. 6. 2011

Stejně jako byl X-Men Origins: Wolverine prequelem k předešlé trilogii, tak je i First Class prequelem ke všem těmto dílům včetně tohoto posledního. Podobně jako když Lucas natáčel svou novou trilogii Hvězdných válek, tak i zde jsou osudy jednotlivých postav dobře známé už dopředu a jejich činy jsou dávno předurčeny. S tím se čím dál tím lepší a oblíbenější režisér Matthew Vaughn (Po krk v extázi, Hvězdný prach) popasoval naprosto výborně a svůj film dokázal vymazlit a vypiplat téměř k dokonalosti, a to dokonce se stejnou láskou a oddaností, s jakou vytvářel zmíněný George Lucas svou hvězdnou ságu. Výsledek je na srovnatelné úrovni jako Abramsův Star Trek. Je to dechberoucí pecka.

Komu se celý ten poprask okolo mutantů doposud vyhnul, ten přesto nebude o nic ošizen. Minulost jednoho z hlavních hrdinů je nám představena v krátké úvodní sekvenci odehrávající se v polském pracovním táboře, kde je mladý Erik Lensherr, později vystupující pod jménem Magneto, drsně testován pro své nadání na dálku ovládat kovové předměty. Tato sekvence jako by celá z oka vypadla úvodu prvních Singerových X-Menů, ale Vaughn v ní jde ještě dál. A tak je to s celým filmem. Tam, kde by většina režisérů dávno skončila, tam se Vaughn teprve rozehřívá. Je neuvěřitelné, kolik toho do těch 130 minut dokázal nacpat, až si divák začne říkat, že se toho tolik za ty dvě hodiny prostě nedá stihnout. First Class je totálně našlapaná od začátku do konce, díky čemuž je neustále zábavná a navíc zůstává po celou dobu dokonale přehledná.

Ze začátku sledujeme, jak se v šedesátých letech minulého století mladý profesor Charles Xavier (James McAvoy) se svou kamarádkou Raven (Jennifer Lawrence) dozvídá, že na světě existuje víc lidí, jako jsou oni dva – tedy mutanti obdaření zvláštními schopnostmi, jež jim přinášejí jisté výhody, ale i komplikace. Tato dějová linie se střídá s příběhem Erika (dokonalý Michael Fassbender), který po dlouhých letech pátrá z důvodu zasloužené pomsty po nestárnoucím vědci Sebastianu Shawovi (Kevin Bacon), jenž je příčinou jeho tragických zážitků z dětství. Tyto dvě linie se dle očekávání střetnou a z Charlese a Erika se stanou přátelé. Dohromady začnou vytvářet společenství mutantů a zbrojit proti Sebastianovi a jeho vražedným společníkům. Ten se totiž rozhodl využít svých schopností k rozpoutání třetí světové války mezi Sovětským svazem a Spojenými státy…

Už v loňském extra vydařeném nářezu Kick-Ass Vaughn předvedl, že s akčními scénami to jednoduše umí. Tady je na tom stejně, akce je příjemně přehledná, navíc k ní přibyla spousta působivých triků. I po trikové stránce to Vaughn zvládl, díky němu jsou i takové perly, jako je destrukce lodi obřím řetězem či levitace ponorky, velmi realistické. Přitom se ale drží zásady, že i s malým počítačovým kouskem se dá zahrát velké divadlo.

V postatě budete celé ty dvě hodiny a kus nevěřícně zírat do plátna. V rámci žánru se tímto sci-fi sice nikam neposunulo a ani přes doposud pozitivní a nadšenou recenzi musím konstatovat, že noví X-Meni nejsou bez chyb, že zejména v pomalejších částech škobrtají a že některé dialogy (hlavně ty s Raven alias Mystique) balancují na hranici klišé. Většinu takových nedostatků ale vynahrazuje báječná hudba Henryho Jackmana, spousta zábavných detailů a narážek na předchozí filmy a dvě vtipná camea, s tím, že to s Hughem Jackmanem je nejlepší od dob, kdy se ve Vítejte v džungli mihl Arnold Schwarzenegger. A nezapomnělo se ani na herecké výkony. Díky famózním hercům panuje mezi postavami neuvěřitelná atmosféra plná odhodlání, emocí, soucitu a pochopení. Nejsou to pasáže plné efektů nebo akční sekvence nabité energií, co dělá z X-Menů nezapomenutelný zážitek. Tím jsou totiž právě minimalistické a emotivní scény, jako je ta, ve které se Magneto za pomoci Charlese snaží ovládnout tělo obrovského radaru. Díky ní se i ostřílenému recenzentovi přihodilo, že při jejím sledování uronil slzu.

X-Men: First Class je příjemným překvapením, které předčilo všechna očekávání. Nemusíte být znalci série, abyste si ho pořádně užili. Na druhou stranu je fakt, že váš zážitek se bude stupňovat s každým dílem X-Menů, který už máte za sebou. No a těch pár drobných much naštěstí nikoho od opakované návštěvy kina vůbec neodradí.

Hodnoceni: 90%

Režie: Matthew Vaughn
Hraji: James McAvoy, Michael Fassbender, January Jones, Nicholas Hoult, Kevin Bacon, Jennifer Lawrence, Lucas Till, Edi Gathegi, Jason Flemyng, Morgan Lily, Zoë Kravitz, Rose Byrne, Caleb Landry Jones, Oliver Platt
USA, 2011, 132 min

One thought on “X-Men: První třída (X-Men: First Class) – Mutanti popáté a nejlépe – recenze

1. Tenhle film je vážně úžasný, miluju všechny filmy podle komixů od Marvela ale X-Meni vedou a tenhle díl je prostě nejlepší! a u scén jako bylo otáčení satelitu opravdu ukáply slzy…no a ke scéně s Jackmanem se nedá nic dodat xD