Twilight sága: Rozbřesk – 1. část (The Twilight Saga: Breaking Dawn: Part One) – Zpackané líbánky – recenze

CZ Premiéra: 17.11.2011

Twilight sága pomaličku spěje ke svému konci. Oproti předešlým filmům se toho moc nezměnilo. Rozbřesk na ně plynule navazuje, Kristen Stewart je tradičně sexy, herci tradičně špatní a nejhorší z nich je opět Taylor Lautner, přičemž i počítačově digitální vlk hraje lépe než on sám. Pokud jste fanouškem (nebo spíš fanynkou) série, tak si na tento film asi tak jako tak zajdete. Jestliže se ale chystáte do kina jen jako doprovod, nebo máte k návštěvě kinosálu jiný důvod, tak vězte, že Rozbřesk je docela stravitelné pokoukání. Jistě, je to stále ta samá naivní uslzená upírská romance nevalné kvality, přesto schovává pár es v rukávu.

Režie se ujal Bill Condon (Dreamgirls, Bohové a monstra), který natáčí i druhou část Rozbřesku. V jeho podání není Twilight nic moc, na zajetý vizuál jsme si už zvykli a Bill v tomto ohledu nic nového nepřinesl. Scénář je na tom o poznání lépe. Přeslazené dialogy mají konečně hlavu a patu, podařilo se vyvarovat častých terčů posměchu, jakými byly průpovídky o významu lásky a podobné bláboly. Teď to dokonce dává smysl a pánské publikum nebude mít chuť podřezat si žíly, jak tomu bylo u druhého dílu s podnázvem Nový měsíc. S tím přichází největší pozitivum celého filmu, a tím je příběh. Sice je slaboučký jako naprasklá špejle, ale aspoň se konečně jedná o něco jiného, než o neustálé hašteření ústředního zamilovaného trojlístku ohledně toho, kdo koho miluje, jak moc a proč.

První půlhodinu filmu zabírá velmi romantická svatba, ze které budete mít podobný pocit, jako byste sledovali záznam videa ze svatby nějakých svých známých. Kromě jedné působivé snové scény, kdy Bella stojí s Edwardem u oltáře na hromadě mrtvol, a dvou trefně mířených vtipů se nedočkáte prakticky žádného zpestření. Ale hezky se na to kouká, protože, opakuji, Kristen Stewart to hrozně sluší a atraktivní Robert Pattinson se také snaží zvládnout nějakou složitější mimiku, než je zdvihání obočí. Scénáristickou prohrou jsou však scény s přípitky, které jsou přesně napůl vtipné a napůl trapné. I když proslov Bellyina otce na téma: „Edward bude určitě skvělý manžel, ale pro jistotu připomínám, že mám doma brokovnici,“ je k popukání.

Po velkorysých líbánkách (na soukromém ostrově) přichází zklamání v podobě milostných scén. Poměrně vysoká očekávání v podobě četných diskuzí na fanouškovských fórech se nenaplnila. Ne že by postelovým scénám chyběla vášeň, jsou ale krátké a neodvážné. Na sex obou hlavních hrdinů se čekalo přes tři filmy, ten je nyní odbytý několika líbačkami a stroze nasnímanými zády. Když už nic jiného, tak toto schéma koresponduje s přístupností od 12 let, čímž distributoři naznačují, že se konečně umoudřili a vyšli vstříc hlavní cílové divácké skupině, tedy dívkám školního věku s plakáty Lautnera nebo Pattinsona nad postelí.

Po celkem nudné první polovině však nastává zvrat, kdy Bella otěhotní. Upíří rodinka se netají tím, že dítě bude taky upír, což může pro lidskou matku znamenat nemalé komplikace a ovlivní to i napjaté vztahy mezi upíry a vlkodlaky. No a okolo toho se točí zbytek filmu. V tu chvíli to také začne být mnohem zajímavější a inteligentnější, minimálně po stránce herecké a scénáristické. Akorát Kristen Stewart už není tak sexy, neboť se z ní stane vyhublá anorektička sžíraná vlastním nenarozeným potomkem. Pochvala za masky a digitální triky.

Jinak až do této chvíle se toho ve filmu odehrává překvapivě málo a děj se tvůrci snaží natahovat, jak jen to jde. Vzhledem k prostinkému příběhu se nabízí otázka, proč vlastně byl Rozbřesk rozdělen na dva filmy. U Harryho Pottera to omluvila přespříliš obsáhlá knižní předloha, kde se toho dělo opravdu hodně. U Kill Bill zase magor Tarantino umíněně odmítl sestříhat svůj epos na rozumnou délku. V případě Twilight se nejedná o nic jiného, než o průhledný marketingový tah, jak donutit lidi zaplatit dvakrát za ten samý film.

Na úplný závěr si stejně budeme muset ještě rok počkat. Rozbřesk ale funguje i samostatně, kvalitativně se drží zaběhnutého standardu, drogeriím opět zvýší zisky prodejem kapesníků na utírání slz a producentům naplní kapsy k prasknutí. Rozhodně je schůdnější než mizerný Nový měsíc, chybí mu ale nadhled a akčnost Zatmění. Někteří na něj budou plivat, jiní ho zas budou chránit tělem i duší. Ke spokojenosti ale postačuje, takže pokud vás na něj přítelkyně vytáhne do kina, nemusíte se dopředu vůbec ničeho bát.

Režie: Bill Condon
Hraji: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Peter Facinelli, Kellan Lutz, Ashley Greene, Jackson Rathbone, Nikki Reed, Taylor Lautner, Elizabeth Reaser, Maggie Grace, Dakota Fanning, Anna Kendrick, MyAnna Buring, BooBoo Stewart, Michael Welch,
USA, 2011, 116 min

3 thoughts on “Twilight sága: Rozbřesk – 1. část (The Twilight Saga: Breaking Dawn: Part One) – Zpackané líbánky – recenze

1. Nebudu se zde vyjadřovat k filmu, jelikož jsem ho zatím neviděla, vyjádřím se k recenzi:
    Konečně objektivní recenze na film, který je recenzenty strháván buď ze zvyku opovrhovat touto young adult upíří sérií (či tímto žánrem literatury obecně), nebo ze snahy se zalíbit skutečným (zde myšleno talentovaným, objektivním a kvalitně píšícím) recenzentům. A tím skutečným recenzentem jste vy.
    Vyzdvihl jste klady i zápory filmu s vysvětlením, proč si to myslíte, což jsem v ostatních recenzích nepostřehla. A vaše recenze je psaná příjemným, neurážejícím způsobem a krásným jazykem. Děkuji vám.

2. Film je uplne fajnovy ! 🙂 uz sa neviem dockat kedy bude druha cast z neho ach 🙂