Turbo – Pozor, na trati je šnek! – recenze

CZ Premiéra: 17.10.2013

Theo touží stát se závodníkem slavného závodu formulí Indy 500. Bohužel sní marně – je totiž hlemýžď. Pak ale omylem zapadne do upraveného motoru auta účastnícího se ilegálních závodů (skoro jako v Rychle a zběsile) a speciální nitro směs si pohraje s jeho molekulární strukturou. Získá schopnost pohybovat se obrovskou rychlostí, což mu umožní následovat svůj sen pod pseudonymem Turbo…

turbo1

Ve studiu Dreamworks zase hulili. Čekal jsem šnečí závody, tenhle rychlík chce ale závodit s lidskými soupeři po boku svého řidičského idolu, kterého vídá v televizi. Prvních patnáct minut se přitom ještě poměrně realisticky (v rámci animovaného filmu) zabývá obyčejným hlemýždím životem. Snímek dává divákovi nahlédnout na jejich každodenní rutinu, běžný pracovní den, kdy se starají o rajčatový záhonek, pomalu se plahočí za prací, cynicky a bez zájmu komentují, když několik z nich sežerou vrány, a snaží se vyhnout největšímu nepříteli – zlému dítěti s tříkolkou, které rozšlapává ulity. Po incidentu se změnou šnečí DNA ale film přepne do naprosté šílenosti. Turbo se skamarádí s prodavačem sendvičů tacos, ten ucítí jeho potenciál a na vysněný závod Indy 500 ho nakonec přihlásí, načež se z Turba stane miláček davů a youtubu. Nikdo se však nepozastaví nad tím, proč je ten hlemýžď tak rychlý (až 220 mil/hod) a jak je to divné, že závodí spolu s lidmi na prestižním turnaji. Nebýt Madagaskaru 3, řekl bych, že jde o nejbláznivější a nejabsurdnější animovaný film od Dreamworks vůbec.

Animace je technicky v pořádku, ale je mnohem jednodušší, než v případě Croodsových. Turbo měl přitom úplně stejný rozpočet, ale vypadá podstatně levněji a není ani tolik vizuálně zajímavý (kromě designu metalízových ulit, ty mi přišly velmi povedené). Občas je problém s tím, že v záběrech na závodní trať není Turba vzhledem k jeho velikosti mezi ostatními soupeři vidět (patrně právě z toho důvodu za sebou nechává světélkující stopu). Vtípků je tu ale požehnaně a tradičně otravné seriózní scény až překvapivě fungují, často se v nich totiž paroduje (nejen) žánr sportovních dramat.

turbo 2

Když Turbo na začátku filmu trénuje, za jak dlouho „uběhne“ jeden metr, je to kouzelné a dojemné. Když na závodech vnímá své soupeře jako valící se rajčata, tak také. Několik podobně vydařených momentů, které fungují mimo jiné i emocionálně, je ale téměř pohřbeno pod nánosem toho, že ve stejném filmu se dějí naprosto groteskní absurdnosti, jako že hlemýždi osedlávají vrány a řídí autobus. Hlavně aby byl humor.

Příběh je ale odbytý stejně jako superschopnosti ústředního plže, který využívá jen svou rychlost, přičemž má kromě ní k dispozici i dálková světla v očních bulvách, blinkry, rádio a klakson. Děj je v důsledku obyčejné klišé, lineární a nepříliš zajímavé. Hlavní hrdina zkrátka buď vyhraje a dopomůže tak svému tacos sponzorovi k lepším tržbám, nebo prohraje, ale stane se morálním vítězem a všichni mu budou poklepávat na ulitu. Ponaučení je tu tak jako tak, zabalené do pohádky o americkém snu. Vskutku nevídaný námět nabízí mnoho potenciálních nápadů k vytvoření něčeho opravdu zajímavého, žádný načatý ale nerozvádí a výsledkem je standardní záplatka s celkem standardním průběhem, která kromě pádícího závodníka s ulitou na zádech nic nového nepřináší. Není to žádný Pixar a i v rámci Dreamworks jde spíš o průměrnou záležitost.

Film naštěstí ubíhá stejně rychle jako jeho hrdina, takže rozhodně nenudí a dostatečně baví. Bere sám sebe s nadhledem, ale pořád dost vážně, než aby upadl do trapné infantilnosti. Body navíc za to, že na konci nezačnou do rytmu závěrečných titulků všechny postavy tancovat.

Režie: David Soren
Scénář: Darren Lemke, Robert D. Siegel, David Soren
Hudba: Henry Jackman