Tohle je válka! (This Means War) – Kráska mezi profi agenty – recenze

CZ Premiéra: 23.2.2012

Tuck (Tom Hardy) a FDR (Chris Pine) jsou dlouholetí kamarádi a navíc i kolegové – oba patří k nejlepším agentům CIA. A oba jsou v současné době nezadaní. Takže Tuck si domluví přes internet rande naslepo s Lauren (Reese Witherspoon), kterou zrovna opustil přítel. Avšak téměř poté, co Tuck na prvním rande zaboduje, se s Lauren seznámí i FDR. Oba muži pak zjistí, že randí s tou samou ženou, a místo toho, aby jeden z nich ustoupil, tak se domluví na vzájemné dohodě. Budou se s Lauren dál vídat a nechají ji, aby se pro jednoho z nich rozhodla sama. Jenže ani Lauren najednou neví, na koho dřív skočit, a tak se rozhodne prozatím randit s oběma. Něco podobného jako v Rabín, kněz a krásná blondýnka.

Vtip tkví v tom, že oba agenti využívají pro své účely moderní špionské technologie, Lauren špehují štěnicemi i bezpečnostními kamerami a navzájem si své akce kazí. Takových momentů ale není tolik, aby se na nich dal postavit dobrý příběh. Jediné štěstí je, že Tucka a FDR hrají charismatem přetékající Hardy a Pine, mezi nimiž to dokonale jiskří, jejich vzájemné přebíjení je celkem zábavné a vlastně tvoří to nejlepší na celém filmu, protože zbytek moc zábavný není. A celé to natočil McG.

Problém je v tom, že na akční komedii není film Tohle je válka! dostatečně vtipný, ani dostatečně akční. Téměř všechny pokusy o vtip končí na půli cesty. Přitom scénář obsahuje podnětů k různým gagům celou řadu, z úst ústředního tria ale málokterý vyzní tak, jak by měl. Hrozně rád bych viděl Hardyho a Pinea bok po boku v nějakém seriózním akčním filmu, kde by se divácké nadšení z jejich šarvátek neředilo lacinými pokusy tvůrců o humor. A akce také nikoho neohromí, je natočená nezajímavě a neoriginálně. Chybí jí šmrnc a originalita, jak tomu bylo třeba u žánrově příbuzného Zatím spolu, zatím živi. Na celý film připadají pouze asi tři chytřejší nebo sofistikovanější vtipy a jedna dobře natočená svižná akční scéna, o které stojí za to se zmínit (Hardy na paintballu).

Snažení obou hrdinů zapůsobit narušuje akorát mafián Tila Schweigera, kterému agenti v úvodu snímku zabijí bratra, a on se jim jede pomstít. Pro příběh je ale naprosto zbytečný a jediným důvodem jeho výskytu ve filmu je zapříčinění očekávané finální honičky, předvídatelné a tuctové. Ostatně, i zbytek filmu obsahuje četná klišé i stereotypické vedlejší hrdiny. Např. Lauren má protivnou starší kamarádku, která dělá oplzlé vtipy… Děj je předvídatelný od začátku do konce, postavy se postupem času chovají čím dál tím víc jako idioti a Lauren jako na potvoru skončí s tím mužem, který je větší hajzl.

Jediná opravdová výhra tak spočívá v obsazení hlavních rolí, Reese Witherspoon je příjemná, pohledná a nepodbízivá, a Hardy s Pinem zachraňují, co se dá. Kvůli nim se vyplatí dát filmu šanci, i když spíš než v kině doma na gauči s přítelem/přítelkyní a pod dekou.

Hodnoceni: 55%

Režie: McG
Hraji: Tom Hardy, Reese Witherspoon, Chris Pine, Warren Christie, Brendan Meyer, Marie Avgeropoulos, Emilie Ullerup, Natassia Malthe, Laura Vandervoort, Til Schweiger, Angela Bassett