Ošetřovatel (Zookeeper) – Návod na randění od mluvící zvěře – recenze

CZ Premiéra: 01.09.2011

Griffin pracuje v zoo jako ošetřovatel. Tato práce snů má na svědomí, že se před lety rozešel se svou přítelkyní, kterou začnete od první minuty upřímně nenávidět. Pak se ale na obzoru objeví nová možnost dát nepříliš slibnému vztahu (on je sympaťák s mírnou nadváhou, ona nafintěná a namyšlená kráva) druhou šanci. Protože to Griffinovi s randěním moc nejde, rozhodnou se zvířata odhalit dávné tajemství, že ve skutečnosti umí mluvit, aby se s ním mohli podělit o cenné rady. Celé to zní jako trochu jiná verze na Dr. Dolittla s omšelým romanticko-komediálním základem a se spoustou digitálních zvířátek navrch. A taky to tak opravdu je.

Zvěř všeho druhu je vytvořená většinou na počítači, ale naštěstí dost dobře. Nečekejte žádné zázraky jako ve Zrození planety opic, tady mají opice, lvi a žirafy pouze jedinou funkci, a to komickou. Není žádným překvapením, že hrdinovi podstrkují poučky typu „Hoď na ní hovínko.“ nebo „Označ si močí teritorium.“ a že dobráckého Griffina tudíž čeká celá řada potupných momentů. Kvalita humoru spadá někam mezi obvyklé průměrné zvířecí komedie a filmy s Adamem Sandlerem, který tu ostatně nadaboval opičáka. Avšak třeba nácvik frajerské medvědí chůze nebo návštěva gorilího samce v restauraci donutí k zasmání každého, osobně považuji tyto scény za vrcholy filmu. Zbytek se totiž odvíjí v dokonale předvídatelné linii o honbě zamilovaného hrdiny za nějakou vysněnou dívkou, aby si nakonec uvědomil, že tu pravou měl po celou dobu přímo před nosem.

Nečekejte tradiční rodinnou podívanou natočenou výhradně pro dětské publikum, zmíněný Adam Sandler se na snímku podílel jako producent a některé vtipy jsou proto určeny spíše dospělým. Děti se ale každopádně budou bavit královsky, dospělí se spíše několikrát zasmějí, to když přijde na řadu nějaký opravdu povedený fór, nebo například když se na scéně objeví Ken Jeong z Pařby ve Vegas.

Režie se ujal Frank Coraci, jenž spolupracoval se Sandlerem už na komedii Klik – život na dálkové ovládání, do hlavní role pak obsadil Kevina Jamese, známého ze snímků Dilema, Hitch, či Když si Chuck bral Larryho. Tomu role očividně sedla, dostatek prostoru navíc dal vyniknout jeho komediálnímu talentu. Zručně mu sekunduje Rosario Dawson.

Ošetřovatel prostě je zábava, což ale nepřebije tu nálož klišé ani osmistou variaci na to samé téma. K očekávanému vyvrcholení, v němž si Griffin pomalu začíná uvědomovat skutečnou podstatu věcí, je příliš dlouhá cesta, kterou by chtělo trošku osekat. Jinak se ale jedná o celkem slušnou záplatu na devadesát minut volného času, u níž se navíc pobavíte, což byste dopředu snad ani nečekali.

Režie: Frank Coraci
Hraji: Kevin James, Adam Sandler, Sylvester Stallone, Jon Favreau, Rosario Dawson, Ken Jeong, Leslie Bibb, Donnie Wahlberg, Faizon Love, Judd Apatow, Cher, Thomas Gottschalk, Joe Rogan, Billy Silvia, Americo Presciutti, Dan Marshall
USA, 2011, 104 min