Intimní past (The Resident) – nevýrazný thriller s Hilary Swank – recenze

CZ premiéra: 28.07.2011

Mladá Juliet se po rozchodu s přítelem přestěhuje do velkého bytu v Brooklynu, kde ji osobně přivítá sympatický majitel Max, se kterým začne záhy flirtovat. Pak ale začne nabývat dojmu, že s jejím prostorným apartmánem není všechno v pořádku. Jako by ji někdo pozoroval, nebo jako by nebyla doma sama. Jak se záhy ukáže, Max má v jejím bytě opravdu plno škvírek a tajných dveří, kterými ji špehuje a pozoruje. Ba dokonce se k ní vydává i na noční návštěvy, když Juliet nevědomky spí…

Thriller, rozvíjející jednoduchý příběh do podoby dávno okoukané hry na kočku a myš, se může pochlubit leda tak působivou Hilary Swank v hlavní roli. Herečka s ostrými rysy ale nevypadá proti zvrhlému nájemci nijak extra bezbranně, přemýšlí s chladnou hlavou a nehodlá se vzdát snadno. Své postavě propůjčila nejen tuhý kořínek, ale i dostatek odvahy a kuráže. Jeffrey Dean Morgan v roli Maxe se s ní ještě pěkně zapotí. Coby vyšinutý pozorovatel s úchylkou na sličné nájemnice zapůsobí tak ve dvou scénách, ve zbytku filmu přetéká charismatem dobráka a tváří se neškodně. Překvapí obsazení Christophera Lee do role Maxova dědečka, což je ale bohužel postava naprosto zbytečná.

Trnem v oku je pomaloučký a nudný rozjezd, debutující režisér Antti Jokinen se ve scénáři rozkoukává stejně pomalu, jako Juliet ve svém novém bytě. Atmosféru nabírá táhlými záběry na jeho temné kouty, otevřená okna a zrezivělé trubky za zdí. To moc nefunguje. Sám si pak podkopne nohy, když v polovině naservíruje publiku celou pointu (kterou ostatně zahrnují všechny synopse, takže to vlastně ani žádná pořádná pointa není) a kromě zásahu důmyslné techniky nepřinese do děje žádný zajímavý zvrat nebo nápad, který by vybočoval z prachobyčejné řady klišé a rutinních postupů.

Ta poslední půlhodina ale funguje docela slušně, napětí se stupňuje a po rozbředlé první polovině je to zasloužená pozitivní změna. Zamrzí příliš krátká závěrečná „honička“, dojem nevyužitého potenciálu tohoto tuctového šedivého thrilleru pak dovrší narychlo spíchnutý konec, utnutý náhle a bez vyústění.

Režie: Antti Jokinen
Hraji: Jeffrey Dean Morgan, Hilary Swank, Christopher Lee, Lee Pace, Penny Balfour, Michael Massee, Aunjanue Ellis
Velká Británie / USA, 2011, 91 min