Zack a Miri točí porno (Zack and Miri Make a Porno)

CZ premiéra: 18. 6. 2009

zam1Zack a Miri jsou kamarádi, kteří spolu bydlí. Nechodí spolu, ani spolu nespí. Znají se už od školky a ví o sobě všechno. „Někoho takovýho přece nešukáš, “ má jasno Zack. „Bylo by to jako souložit s bráchou,“ říká Miri.

Jinak spolu ale dělají všechno. Jezdí spolu do práce, chodí na večírky, vedou domácnost, účty platí napůl. Tedy platili. Teď už visí tolik, že z jejich barevného bytečku bude za pár dní holobyt bez elektřiny a vody. Když dobře. Ani jeden z nich nemá nešetřeno, starostlivé rodiče nebo možnost najít si lepší práci. No a z téhle situace už je to jen kousek k tomu, proč se tenhle film jmenuje Zack a Miri točí porno (druhá recenze).

Aby bylo jasno, tohle není psychologické drama o tom, co jsou lidé schopni udělat pro peníze, ani softporno s příběhem. Zack a Miri se svým „Když spolu budeme šukat před kamerou, nezničí to naše přátelství, že ne?“ jen o kousek dál posouvají konvence romantických komedií.

Jak už to u filmů o lásce bývá, člověk nemusí moc dlouho přemýšlet o tom, jak to dopadne. Než se tedy příběh ke svému „a žili šťastně až do smrti“ dostane, měl by vás ohromit či okouzlit jinou přidanou hodnotou. V případě Zacka a Miri je to typický kevinsmithovský humor. Pokud jste ještě s režisérem Kevinem Smithem neměli tu čest, je to trošku úchylný, ale vtipný sprosťák, co má rád sex a Hvězdné války.

Komedie, jejichž hlavní hrdina je nablblý loser, který nic neumí a většinu času tráví nic neděláním jsou dlouhodobý fenomén, poslední dobou jim kraloval zejména Judd Apatow (40 let panic, Zbouchnutá, Kopačky) od kterého si Kevin Smith vypůjčil oba hlavní představitele, on sám však s tímhle formátem přišel dřív.

Svůj první film Clerks (Mladí muži za pultem/Podvodníci z New Jersey) natočil v roce 1994 a dost možná se zařadil do skupiny režisérů, kteří si debutem nasadili vysokou laťku, kterou už nikdy nepřeskočili.  Clerks jsou dva loseři z obchůdku se smíšeným zbožím, co debatují o svých hloupých a nudných životech, vykořisťování  dělníků při rekonstrukci Mrtvé hvězdy (ano, Star Wars) a hádají se zákazníky. Celou dobu nevytáhnou paty jinam. Stal ze z nich kult. Je natočený s tím nejmenším důrazem na formální stránku, ale je originální, autentický a hlavně vtipný. Kromě přisprostlých fórků a popkulturních narážek se dvěma hlavním máslům daří skvěle glosovat svoje vlastní loserovství. Přesně to je značka Kevin Smith. Jasně ji rozpoznáte i v jeho dalších filmech. Pár je jich povedených (Flákači, Hledám Amy), ale s přibývající romantikou, oplzlostmi a taky směřováním do mainstreamu, skalní fandové smithovci prominou, to začalo být trochu nuda. Táta na plný úvazek je otřesně klišovitá a sentimentální romantická komedie (v hlavní roli Ben Affleck a chvíli tam je i Jennifer Lopez!) Clerks 2 už jen málo připomínají staré Clerks. Kevin Smith začal svým osobitým stylem a humorem ládovat nudné romance. Zack a Miri jsou nejnovější ukázkový příklad.

zam2Nejde jen o to, že (přiznávám se) tenhle žánr až na výjimky nemám ráda, ale o to, že kombinovat scény plné oplzlých vtípků s těmi čistě romantickými mi připadá nevkusné a především o to, že vtipy už nejsou to, co bývaly.

Vážně se mi nechce po stopadesáté smát, když někdo spadne nebo do něčeho vrazí. Nechce se mi smát, ani když Zack ukončí rozhovor tím, že Miri usadí: „Bitch.“ Na spočítání filmů, u kterých se pak v zajímavostech dočteme kolikrát v nich zaznělo slovo fuck už bych potřebovala třetí nebo čtvrtou ruku, deset prstů dávno nestačí.

Čas od času je slyšet klenot starého smithovského formátu, film je napakovaný legračními vedlejšími postavami (Lester The Molester je samozřejmě Jay z dua Jay a Mlčenlivý Bob), ale oblíbené slovní spojení uctívačů Kevina Smithe inteligentní humor mě v případě Zacka a Miri ani náhodou nenapadá. Spíš středoškolský humor.

Jako režisér Kevin Smith vyspěl, už dávno neumí jen postavit kameru na místo a natočit s ní dialog dvou kamarádů. Dnes dokáže natočit i složitější scény (Zackova a Mirina první porno zkušenost je hodně povedená). Co z toho, když už nepíše takové dialogy jako psával dřív. Co z toho, že Seth Rogen i Elizabeth Banks herecky září, když jsou jejich postavy jsou upoceně trapné. Co z toho, že Zackova a Mirina porno crew je tolik povedená, když stejně nakonec skončí u patetického „i obyčejní lidé jako my se můžou cítit jako někdo.“

Zack a Miri vás budou bavit pokud se vám stýská po Prci prci prcičky. Pokud jste už ze střeštěných středoškolských humorů vyrostli, investujte raději čas do něčeho jiného.

Režie: Kevin Smith
Hrají: Elizabeth Banks, Seth Rogen, Jason Mewes, Jeff Anderson, Traci Lords, Jennifer Schwalbach Smith, Tom Savini, Brandon Routh, Justin Long, Craig Robinson, Tyler Labine
USA, 2008, 102 min

2 thoughts on “Zack a Miri točí porno (Zack and Miri Make a Porno)

1. „…vykořisťování dělníků při rekonstrukci Mrtvé hvězdy“!!!!

Buď uvádějte v originále jako „Death Star“ nebo se držte tradičního názvu: „Hvězda Smrti“. Takhle vzniká podivnost.

Lord „hrrpšpšpšpš“ Vader 😉

2. Nevim nevim,ale myslím si, že tenhle film má do prciček hodně daleko, protože ty neměly žádnou myšlenku a byly až příliš oplzlé. Zack a Miri ukazuje rozdíl mezi SEXem a Milováním. Spousta lidí odchází z kina s pocitem, že už tomu rozumí. Scény jsou natočeny tak hezky, že naprosto víte jak se postavy cítí a prožíváte to s nimi, i když je tam lehký závan ironie. Fandíte jim a věříte. Najednou máte pocit, že i tam ze zdola se dá dělat něco, co dá životu smysl i když to může být nesmysl. Na vyčistění hlavy, na odreágování na pocit uvolnění při odcházení z kina nemůžu doporučit lepší film