Vzhůru do oblak

upUž když se před vámi objeví povědomá lampička poskakující tentokrát ve zcela nezvyklém úhlu, dojde vám, že nástup 3D technologie se nevyhnul ani tvůrcům těch nejlepších animovaných filmů na světě – Pixaru. Vzhůru do oblak je jejich již desátým celovečerním filmem, oslavit významné kulatiny přidáním třetího rozměru však není nejlepší nápad. Filmu by tradiční 2D formát slušel daleko více, navíc se zdá, že od této chvíle už budou animované filmy ve 3D úplně všechny.

Carl Fredricksen byl srdcem vždycky dobrodruh. Jeho žena a zároveň kamarádka z dětství Ellie jakbysmet. Touha po cestování a Carlovy sliby o životě u Vodopádů snů však zůstaly nenaplněny. Teď už ale uplynulo mnoho let, Carl je důchodce, který žije po manželčině smrti v malém domečku dočista sám, obklopen rušným velkoměstem, jenž ho dohání k nerudnosti a cynismu. Z apatie ho vyléčí až hrozba zbourání jeho domu stavebními dělníky a vidina života ve starobinci. Tehdy se to stane –  přiváže ke svému domu tisíce a tisíce balonků a vydá se do Jižní Ameriky až k vysněným vodopádům.

Carl je výborná postava. Ačkoliv se ze začátku jeví jako starý a mrzutý dědek, není možné si ho nezamilovat. Po tom všem, co s ním prožijete, se vám nakonec bude zdát jako hodný kouzelný dědeček, jakého si může každý přát. Nutno podotknout, že se během své cesty umí vzhledem ke svému věku vypořádat se spoustou fyzicky náročných úkonů, občas jsem měl dokonce dojem, že si ho tvůrci pletou s Panem Úžasňákem. Na překonávání nástrach nepřátel nebo přírody naštěstí není sám, pomáhá mu malý skautík Russell, kterému chybí jediný skautský bobřík – za pomoc seniorovi. Časem se k nim přidá i Dog, pes s mluvícím obojkem, který je mimo jiné zodpovědný za ty nejlepší slovní vtipy.

Vítr žene Carla a jeho doprovod přes střechy velkoměsta, tropické pralesy i nebezpečnou bouřku. V takových chvílích třetí rozměr skutečně oceníte, zvláště v kombinaci s bezchybnou animací, s jakou jsme už u Pixaru zvyklí. Nádherné exotické lokace ale i běžné prostory Carlova okolí a bytu jsou pak protkané spoustou mimoslovních gagů (starý mlýnek na kafe místo kormidla, obláčky ve tvaru malých dětí, nebo úžasná sekvence, kdy se během souboje hrdiny s padouchem oběma zúčastněným zablokují záda). Filmu odpustíte i občasné přehmaty, kdy už tvůrci moc tlačí na pilu (psi pilotující dvouplošníky). Tentokrát zde nevadí ani český dabing, kde naprosto zřetelně poznáte Vladimíra Brabce nebo Pavla Lišku.

Pete Docter, režisér Příšerek s.r.o., přišel s příběhem plným emocí (jak je zřejmé už z úvodní části, která shrne celý Carlův život), který se bude líbit celé rodině a opět dokázal, že Pixar je špičkou ve svém oboru.

Hodnocení – 100%

Jan Varga

2 thoughts on “Vzhůru do oblak

1. Asi tak, Vzhůru do oblak by se bez 3D rozhodně obešlo. Není tu ani tolik atrakcí, které by se daly pro třetí rozměr pořádně využít (tak jako např. tyranosaurus v Době ledové nebo krumpáče v Krvavém Valentýnovi)
    Působí to, jako by byl film původně zamýšlen pro tradiční rozměr a 3D se přidalo až pak. Rozhodně to ale nesráží kvalitu filmu samotného.