The Dead and the Damned/Cowboys and Zombies – Tak trochu jiná zlatá horečka – recenze

CSFD IMDb  US Recenze

Alternativní název snímku, znějící Cowboys & Zombies, dává poměrně jasnou představu, o co to tady půjde. Nápad to sám o sobě není špatný, ostatně není to poprvé (a ani naposled), co si chlápci s kolty proklatě nízko vyřizují účty s pofidérním šmejdem. Samotná myšlenka spojit western a zombie film do jednoho brakového snímku zkrátka nezní vůbec marně.

dead1

Příběh nehraje až tak velkou roli, nicméně se to s ním má asi následovně. V roce 1849 se v malém zlatokopeckém městečku objeví meteorit, z něhož stoupá zelený plyn. Kdo se ho nadýchá, změní se v zombie a začne napadat všechno člověčenstvo v dosahu. Do toho se přimotá lovec lidí, jeden Indián a jedna fešná dívka, kteří se musí spojit a pokusit se přežít.

Zápletku, kterou najdete prakticky ve všech zombie filmech, tedy máme. Teď už zbývá vypořádat se s oběma rovinami snímku. Tedy western na jedné straně, zombies na druhé. Jenže rovnou v té první se od začátku projevuje nízký rozpočet snímku. Tak třeba samotné westernové městečko. Lépe řečeno pár ztlučených prken, na která někdo tu a tam umístil nápisy jako „Sheriff“ a podobně.  Ani krajina v okolí nepůsobí příliš westernově a jednu dobu se mě zmocnil dojem, že se to muselo točit v lese u mě na chatě…

Tak, teď si položíme jednu otázku. Co dělá western westernem? Samozřejmě patřičně cool hlavní hrdina, pokud možno patřičně cynický a pro vlastní prospěch jednající (alespoň od dob Clinta Eastwooda). Inu, zde máme lovce lidí, který svou práci dělá pro zaopatření milované ženy, není příliš sympatický a už vůbec ne cool. Navíc mluví až děsivě vysokým hlasem, což dále podrývá jeho postavení hlavního borce.

dead

Mizerně dopadla snaha ukázat westernové souboje, protože lepší choreografii měly v tomhle ohledu i první filmy Mariona Morrisona. Doplněny o nepříliš zdařilé počítačové triky dávají filmu komický rozměr i tam, kde si to tvůrci zřejmě nepřáli. On třeba takový duel hlavního hrdiny a jeho německého konkurenta (nejvíc WTF a zároveň nejlepší postava ve filmu) působí dojmem, že oba aktéři se poprvé sešli až po natáčení. Pokud tedy vůbec – úloha tohohle chlapíka zřejmě spočívá v tom, aby bylo v alternativním názvu množné číslo.

O něco lépe si film vede stran zombies. Jejich masky sice evokují spíš klauny než zlatokopy, ale v rámci žánru se našla už i horší provedení. Vzájemná interakce obou světů je v rámci céčkového zpracování poměrně zábavná, byť opět platí, že místy spíše nezáměrně. Najdou se tady i opravdové perly, jako podezřele vypadající, zaručeně pravá apačská sekera, nebo občasný výskyt podezřele moderních prvků jako drátů elektrického vedení.

Mezi slabší momenty naopak patří neskutečně stupidní, dlouhý a úmorný rozhovor hlavního hrdiny a Indiána na téma zážitků z minulosti a především prostá skutečnost, že snímek jako takový nedává naprosto smysl a to i s přihlédnutím k jeho názvu. Pochopit jednání hlavních hrdinů vyžaduje skutečně rozvinutou fantazii.

Kombinace všech těchto faktorů určuje výsledné hodnocení – jde o zástupce filmů, u nichž se považuje konzumace alkoholu za jasný krok pro navýšení počtu procent. Místy dokáže je sice vtipný, ale jeho lacinost a nesmyslnost stále nedosahuje takové úrovně, aby se dal označit za skutečně zábavný brakový snímek. Ovšem na druhé straně – kdo by doma nechtěl mít něco, co se jmenuje  Cowboys & Zombies.

Hodnoceni: 30%

Režie: Rene Perez
Scénář: Rene Perez