Zataženo, občas trakaře (Cloudy with a Chance of Meatballs) – Recenze

CZ premiéra: 22. 10. 2009

zot1Nenechte se zmást českým distribučním názvem, který zas projednou nemá s filmem nic společného, v tomto animáku se trakaře vážně nevyskytují. To původní titul Cloudy with a chance of meatballs naznačuje, že zde se objevujícím meteorologickým jevem nebudou žádné zemědělské stroje, nýbrž jídlo.

V malém městěčku na malém ostrově ve velkém Atlantickém oceánu žije pomatený mladík Flint Lockwood, od dětství posedlý touhou něco převratného vynalézt. A ve velkém New Yorku ve velkých Spojených státech mladá Sam Sparks sní o šanci stát se prvotřídní rosničkou. Poté, co Flint vynalezne stroj, který z vody dělá jídlo, a náhodou jej odpálí do vzduchu, se splní sny oběma. Vědátor má konečně pocit, že něco dokázal, a stane se ve městě hvězdou první velikosti zot2(aby taky ne, když osvobodil obyvatele od nutnosi jíst výhradně sardinky), zatímco mladá reportérka konečně objevila meteorologickou senzaci – jídlo pršící z nebe! Všichni jsou spokojení, dokud je nezačnou ohrožovat obří špagety, melouny a sendviče…

Ideu obřích kalorických pochutin, které by ohrožovaly svět, tvůrci tohoto filmu převzali ze stejnojmenné knihy Judi a Rona Barrettových, kterou v Čechách samozřejmě nikdo nezná. Ten koncept je vážně originální, a nevzpomenu si, kdy by ve filmu bylo použito jídlo jako spouštěč katastrofy. Je to také jediná věc, která Zataženo odlišuje od jiných dnešních animáků, jelikož všechno ostatní nijak nevybočuje z řady. Děj je jednoduchoučký, plný osvědčených schémat – omezuje se na boj s jídlem a starý dobrý příběh losera, který se prosadí, na chvíli se nechá zaslepit slávou, ale pak pozná, co má dělat, a na konci získá vysněnou slečnu.

zot3Pro film je charakteristická výrazná stylizace. Z jásavých barev člověku až přechází zrak, postavičky mají velké hlavy a oči a občas se začnou šíleně pitvořit a rozmáchle gestikulovat. To všechno tvoří jásavý a ujetý celek, ze kterého budou malé děti paf a rodiče se také celkem pobaví. Snímku se nemůže upřít, že navzdory své jednoduchosti má spád a obejde se bez tolik módních popkulturních narážek, které s filmem samotným většinou nesouvisí.

Sečteno a podtrženo, tahle rodinná podívaná těží z originálního nápadu, který je zpracován standartní cestou, hlavně pro potěšení malého diváka, jehož rodiče možná z těch barviček bude trochu pobolívat hlava, ale jinak žádná újma nehrozí.

60%

Režie a scénář: Phil Lord, Chris Miller
Mluví: Bill Hader (Flint), Anna Faris (Sam), James Caan (Tim Lockwood),Andy Samberg (Baby Brent)