Twilight sága: Rozbřesk – 2. část (The Twilight Saga: Breaking Dawn: Part Two) – Závěr upírské telenovely – recenze

CZ Premiéra: 15.11.2012

Z Belly je upírka a dítě, které má spolu s Edwardem, je napůl člověk a napůl upír a překvapivě rychle roste. Jiný klan upírů (zlých) chce z poměrně komplikovaných důvodů (údajně z jiných, než v knize) dítě zabít. Schyluje se k bitvě mezi oběma klany a tak Edwardova rodina svolává dohromady hodné upíry z celého světa…

Sága Twilight se chýlí ke svému konci. Spolu s druhou částí posledního dílu, natočeného podle druhé poloviny čtvrté knihy, přichází několik otázek:

1)      Bude se film líbit cílové skupině diváků, čili fanynkám, kterým se velice líbily i předchozí díly? – Ano, pravděpodobně bude. Snímek nijak nevybočuje ze zavedeného standardu a pokračuje v zavedené rutině filmů předešlých.

2)      Je to dobrý film? – Moc ne. Důvody níže.

3)      Jedná se o důstojné zakončení rozsáhlé filmové ságy a zároveň epické završení příběhu, který hltají miliony lidí po celém světě? – Bohužel ne. Důvody níže.

Nepovažuji se za vyloženého odpůrce Twilight ságy. Kromě strašného Nového měsíce mi ostatní díly nijak zvlášť nevadily a předchozí díl s podtitulem Rozbřesk – 1. část mě dokonce příjemně překvapil a hodnotil jsem ho nadprůměrně. Z toho důvodu jsem doufal, že se podaří udržet na stejné kvalitativní úrovni i část druhou, kterou opět režíroval Bill Condon.

Některé nedostatky se naštěstí podařilo zažehnat – herci nejsou zoufale příšerní, film má celkem tempo a nenudí (přestože obsahuje jedinou akční scénu), slaboučký příběh snaživě graduje. Mnohé nedostatky se zas zažehnat nepodařilo – spousta dramatických okamžiků je opět nechtěně vtipná (včetně smrtelně vážných rozhovorů a pedofilně úchylného vůdce zlých upírů v podání Michaela Sheena), dialogy naivní a prostý děj vzbuzuje otázku, co na něm proboha může trvat dvě hodiny. Naopak ale přibylo několik nedostatků nových. Zápletka nedává moc smysl a obsahuje několikero zvratů, které nedávají smysl už tuplem (např. otci Belly, který neví nic o existenci upírů, nepřijde ani trochu divné, že jeho vnučka, která byla ještě nedávno v zavinovačce, vypadá po pár týdnech přinejmenším na osm let). Digitální triky nejsou nic moc. Zklamáním je i závěrečná bitva, která je nevytěžená, nepřehledně natočená a málokdo se v ní předvede. K čemu bylo to verbování upírů se superschopnostmi (ovládání živlů, vytváření smyslů zbavující mlhy…), když je pak nevidíme používat je v bitvě? Nic epického ani dojemného. Navíc velice lituji toho, že byl film rozdělen na dva díly. Ještě markantněji než v předchozím filmu tu je znát obsahová prázdnota a snímek je plný dějových odboček a motivů, které nikam nevedou (Bella shánějící pasy u postavy, která se objevuje v celé sáze jen v této scéně a nemá žádnou spojitost s čímkoli dalším…).

V porovnání s ostatními díly o žádné velké zklamání nejde, o výrazné zlepšení v kterémkoli směru však také ne. Pořád je to ta samá emocionálně přecitlivělá naivní pohádka pro náctileté dívky, které se nakonec možná ještě dalších pokračování dočkají. Osudy upířího zamilovaného dua a dalších postav totiž rozhodně nejsou natolik ukončené, jak by se na závěr ságy slušelo. A občas je to tak nelogické, praštěné a zcela mimo jakoukoli realitu, až je to vlastně ve své demenci zábavné.

P.S. Jacob se opět svlékne. V nejvíc gay scéně z celého filmu.

Režie: Bill Condon
Hraji: Kristen Stewart, Robert Pattinson, Maggie Grace, Taylor Lautner, Dakota Fanning, Ashley Greene, Jackson Rathbone, Kellan Lutz, Nikki Reed, Peter Facinelli, Elizabeth Reaser, Billy Burke, Anna Kendrick, Booboo Stewart, Michael Sheen, Jamie Campbell Bower, Christopher Heyerdahl, Cameron Bright, Chaske Spencer, Julia Jones
USA, 2012, 115 min