Šéfové na zabití (Horrible Bosses) – Grázl, hovado a mrcha – recenze

CZ Premiéra: 04.08.2011

Režisér Seth Gordon se svou nevalnou komedií Čtvery Vánoce díru do světa neudělal. Jeho novinka o šéfech, které byste nejraději zabili, je ale docela povedená a hlavně dostatečně vtipná na to, aby se vyplatilo dát jí šanci. A to nemluvím o hvězdném obsazení.

Nejdřív k těm šéfům. Výběr hereckých hvězd je prvotřídní. Kevin Spacey hraje nevraživého manažera, jenž dře zaměstnance na kost, aby pak sám shrábl všechny zásluhy, zatímco ti ostatní strachem z něj ani nedutají. Takový ten typ idiota, kterému byste vrazili na potkání. Jennifer Aniston coby zubařka zas považuje sexuální harašení za běžnou výplň pracovního dne, a tak neustálými oplzlostmi a neslušnými návrhy ukájí své nymfomanské choutky. A Colin Farrel je ukázkový kretén, omezený tupec a rasista, který neváhá přeměnit svou kancelář na doupě neřesti plné prostitutek a kokainu. Tahle skvělá trojice ale hraje druhé housle a je odsunuta na kolej vedlejších postav a tento film opravdu není o tom, jak si spolu dávají kafe. Docela škoda, protože jak Kevin, tak Jennifer i Colin jsou výborní. Tento film je ale o jejich právem nespokojených zaměstnancích.

Nick, Kurt a Dale (Jason Bateman, Jason Sudeikis a Charlie Day) jsou dávní kamarádi, navíc každý z nich pracuje pro jednoho ze zmíněných šéfů. Ti jim dennodenně zatápějí pod kotlem a otravují životy, až to není pěkné. Když už je situace neúnosná, rozhodnou se pro krajní řešení – zaplatit nájemného vraha, aby je zbavil jejich problémů. Potíž je ale v tom, že všichni tři jsou naprostá paka. Chovají se jako děti a vzniklé trable nejsou schopni řešit racionálně, navíc jsou slaboši, co by neublížili ani mouše. Když je potetovaný kriminálník s tváří Jamieho Foxxe převeze a obere o pět tisíc dolarů, nezbude jim nic než postarat se o špinavou práci na vlastní pěst. Dost nemyslitelné, naštěstí to ale vede k sérii vtipných situací a nedorozumění, které vám pořádně polechtají bránici.

Valná část děje je věnována tomu, jak jsou všichni bossové postupně špehováni, a také je na tom postavena skoro celá zápletka. Tři muži v priusu tak stráví téměř celý film hledáním vhodného zabijáka a následným zkoumáním terénu. Přitom nejsou ani zdaleka tak vtipní, jak mohli být. Kromě Charlieho Daye, ten má komediálního talentu na rozdávání. V některých pasážích vypouštějí jednu perlu za druhou, jindy zas zbytečně dlouho mlátí prázdnou slámu. Film utíká, na konci se všechno vyřeší mávnutím proutku a divák pak má pocit, že se z toho přeci jen dalo vytřískat víc.

Přitom chvílemi je to opravdu vtipné. Kupříkladu celá ta vypointovaná pasáž se strkáním hygienických potřeb do zadku je k popukání. Typem vtipů i atmosférou Šéfové často připomenou Pařbu ve Vegas. U takové Jennifer Aniston ale všechen humor pramení z toho, kolik sprosťáren je schopná vyslovit za minutu a kolik kusů oblečení u toho svléci, postava Colina Farrela zas funguje díky stylizovanému charismatu blbečka jak poleno s potřebou urážet všechny a všelijak. Ale funguje to.

Na druhou stranu je třeba říct, že Šéfové na zabití je vskutku originální komedie, kde těch několik známých jmen je už jenom bonus. Má to své mouchy, ale každopádně se u toho dá dobře zasmát. Někdy to stačí.

Režie: Seth Gordon
Hraji: Jennifer Aniston, Colin Farrell, Jason Bateman, Julie Bowen, Kevin Spacey, Jamie Foxx, Lindsay Sloane, John Francis Daley, Charlie Day, Donald Sutherland, Jason Sudeikis, Meghan Markle, Ioan Gruffudd, Steve Wiebe, Dave Sheridan, Chad Coleman, Wendell Pierce
USA, 2011, 98 min