Světová válka Z (World War Z) – Dokonale vykastrovaná adaptace – recenze

CZ Premiéra: 27.6.2013

S kým budeme bojovat v další světové válce? S džihádisty? Čínou? Godzilami z jiné dimenze (zdravím Pacifik Rim)? Ani jedno, přátelé, další válku povede civilizace s hordami nemrtvých. Na Světovou válku Z jsem se těšil z jednoho prostého důvodu – doufal jsem, že mi na filmovém plátně konečně ukáže boj se zombie nákazou, v němž lidstvo nepodlehne během několika dnů nebo týdnů, ale ve kterém zvládne bojovat a dokonce vyhraje. Takovou změnu v tradičním schématu alespoň nabízela výborná kniha Maxe Brookse a věřte mi, že kdyby mi někdo někdy řekl, že budu chválit knihu o zombie apokalypse, asi bych se mu vysmál. Ale je to tak.

wwz

Kniha nabízela řadu možností, jak ji převést na plátno. Mohli jste se držet struktury románu a velkolepou akci odvyprávět flashbacky. Mohli jste natočit film o koordinovaném úsilí lidí, jak přežít a zvítězit. Ale film zvolil prakticky ten nejhorší způsob a románovou předlohu vykastroval, aby umožnil vznik generického thrilleru, kde se hordy zombie pokouší prokousat lidstvem.

A přitom se film docela snaží. Zombie, kteří běhají a připomínají spíš mravence než klasickou armádu nemrtvých (tuto analogii nám, tupým divákům, autoři vtlučou do hlavy už v úvodních titulcích), přináší působivou atmosféru. Brad Pitt coby vyšetřovatel OSN, který se pokouší najít pacienta nula, z něhož by snad šlo vyrobit protilátku je docela slušný nápad, který je ale vzápětí opuštěn úvahou, že pacienta nula najít jednoduše nejde. Pokus o jakousi detektivní strukturu je vzápětí opuštěn a následuje cestování do Izraele, jehož příběh patří z celého románu k asi 3 nejlepším (další dva se ve filmu vůbec nevyskytují). Kdyby Pitt Izrael nenavštívil, neměl by román s filmem nic společného. A Marc Forster, člověk zodpovědný za jednu z nejhorších bondovek (Quantum of Solace), se asi začal bát, že se ve filmu moc mluví, a tak zavčasu spustil útok na Izrael. Uvěřit, že Izrael, který dokázal postavit desítky metrů vysokou zeď proti zombie, nechá zpívat náboženské písně do tlampačů a tím přiláká hordy zombie, je takřka nemožné.

World-War-Z-2

Světová válka Z je pro mě první letošní ukázkou toho, jak je možné vykastrovat knižní předlohu za hranici snesitelnosti. Brad Pitt se tváří, jakoby byl na place omylem. Jeho rodina je pro příběh naprosto zbytečná a nepřináší vůbec nic navíc, i když se mi u vojáků líbil styl jednání “neuděláš, co po tobě chceme, pošleme tvoji rodinu zpátky do města plného zombie”. Jakékoliv postavy a charaktery se zdají být úplně nefunkční.

Pro ty, kdo neznají předlohu, jde jen o průměrný snímek se zombie tématikou a trochu novým pojetím. Poměrně snadno uteče a mozku neublíží. Jen tak nějak neexistuje důvod, proč na něj chodit.

NECHOĎTE NA 3D VERZI! Viděl jsem ji a byl to jeden z nejhorších zážitků v kině. Často se setkávám s tím, že 3D je zbytečné nebo nevyužité, ale tento film je pro 3D promítání technicky naprosto nevyhovující. Kamera se pohybuje, jakoby kameramanovi nikdo neřekl, že film bude ve 3D a pokouší se roztřesenými záběry navodit chaos. Navíc se velká část úvodu odehrává ve tmě. Takže nejen, že z toho bolí oči, ale navíc není nic vidět.

Shrnuto a podtrženo, Světová válka Z je mizerná adaptace dobré knížky, kterou nám navíc distributoři servírují v naprosto nepřijatelné technické kvalitě.

P.S. 4D kino by, vzhledem k hordám tlejících mrtvol, mohl být výjimečný zážitek 😉

Hodnocení: 50%

Režie: Marc Forster
Hraji: Brad Pitt, Mireille Enos, Matthew Fox, David Morse, Daniella Kertesz, James Badge Dale, David Andrews, Moritz Bleibtreu, John Gordon Sinclair, Fana Mokoena, Eric West, Lee Asquith-Coe, Féodor Atkine, Faruk Pruti, Tim Ahern, Lucy Russell, Elyes Gabel, Christian Contreras, Julian Seager, Abigail Hargrove,
USA / Malta, 2013, 116 min