Vietnamská válka ve filmu – válečné

Válka ve Vietnamu bezpochyby patří mezi nejznámější a nejdůležitější konflikty ve druhé polovině dvacátého století. Ačkoliv se v oblasti bojovalo konce II. světové války prakticky neustále, termín „Válka ve Vietnamu“ se obyčejně vztahuje na konflikt mezi Severním a Jižním Vietnamem, datovaný zhruba do let 1959 – 1975.

 Vzhledem k proslulosti, a neposlední řadě také k rozsáhlému americkému zapojení, nepřekvapí, že jde o filmařsky vyhledávanou tématiku. Co do počtu válečných filmů se dokonce řadí hned za oba světové konflikty. Pojďme si nyní alespoň krátce připomenout některé z nejznámějších či jinak významných filmů zasazených do války ve Vietnamu.

Prvním, alespoň v rámci americké produkce se stal snímek Yank In Viet-nam z roku 1964. Stručný obsah si můžete dohledat, nicméně spadá do nepřeberného množství zapomenutých válečných filmů a zmínku si zaslouží pouze pro své prvenství.

Na rozdíl např. od II. světové války se v případě konfliktu ve Vietnamu nejednalo z pohledu Spojených států o tzv. válku mýtickou, kde proti sobě stojí jasně definované Dobro (my) a Zlo (ti druzí), což se odráží i na celkovém vykreslení války na filmovém plátně.

Zatímco z prostředí II. světové války najdeme stovky snímků oslavující hrdiny, dávající Němcům (či Japoncům) kapky na zemi, na moři i ve vzduchu, čistě vlastenecké snímky o Vietnamu vznikaly v podstatně menší míře. Přesto si pozornost zaslouží např. Zelené barety (Green Barrets, 1968) či novější Údolí stínů (We Were Soldiers, 2002).

 Mnohem častěji se tvůrci uchylují ke kritice a v jejich filmech nevychází americká strana z konfliktu zrovna s čistým štítem. Takovými filmy jsou známé kusy jako Četa (Platoon, 1986), Apocalypse Now (1979) nebo Oběti války (Casualties Of War, 1989), ve všech třech případech režírované skutečnou režisérkou elitou.

V obecném povědomí se válka ve Vietnamu pojí s představou malé skupiny mužů na hlídce ve vlhké džungli, kde za každým stromem číhá alespoň jeden a půl Asiata v černém pyžamu. Do skutečnosti to sice má poměrně daleko, nicméně filmaře to zjevně příliš netrápí. Výjimky ovšem existují všude, a tak např. v roce 1987 dostali američtí mariňáci možnost bojovat ve městě ve snímku Olověná vesta (Full Metal Jacket).

Tu a tam se objevily i další snímky s méně obvyklými tématy, jako Rozzlobená jednotka (Odd Angry Shot, 1979) o australských jednotkách, Jdi, řekni spartským (Go Tell The Spartans, 1978), zamřeným na dobu, kdy Američané působili ve Vietnamu pouze v roli poradců, nebo Let vetřelce (Flight Of The Intruder, 1991), jeden z mála filmů zachycující leteckou válku nad Vietnamem.

Pestrou škálu doplňují také snímky snažící se věrně mapovat skutečné události, např. Hamburger Hill (1987) a vyskytly se také skutečně obskurní věci, mezi něž patří Tunnel Rats(1968 Tunnel Rats, 2008) od Uwe Bolla, či Koordináty smrti (Koordinaty smrti, 1985), sovětský film zachycují hrdinný vietnamský lid v boji proti imperialismu, zde zpodobněném americkými vojáky v tmavých brýlích a s plechovkou piva v ruce.

Tyto a další snímky ukazují, nakolik důležité místo v rámci válečných filmů vietnamská válka zaujímá. Nemluvě o tom, že větší i menší roli sehrála v řadě jiných žánrů, od vysoce hodnocených snímků typu Forresta Gumpa až po nepřebernou škálu béčkových akčních filmů, druhým Rambem počínaje a třeba Missing In Action konče. To už je ovšem jiná kapitola…

Za pomoc při psaní článku děkuji Arthuru J. Frazerovi z airsoft týmu 199. LIB.

One thought on “Vietnamská válka ve filmu – válečné

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *