Belyj Tigr – Přízračný německý tank a mystický sovětský voják – recenze

V průběhu bojů na Východní frontě přicházejí sovětské jednotky na místo, kde došlo ke střetnutí s německými silami. Kromě padlých vojáků a zničené techniky nalézají také jednoho přeživšího. Tím je vážně zraněný, těžce popálený tankista Ivan Naydenov (Verktov). Zůstal naživu jako jediný ze své posádky, která padla za oběť legendě známé po celé frontě, Bílému tygru. Jedná se o německý těžký tank, opatřený nestandardní bílou kamufláží. Objevuje se na různých místech daleko od sebe, je obklopený mlhou a vždy vychází z boje jako vítěz.

wt_1

Spolehlivě zastaví sovětské útoky a zase záhadně zmizí, často v místech, kde by běžný tank projet nedokázal. Naydenov se v nemocnici zázračně rychle uzdraví, což není jeho jedinou pozoruhodnou schopností. Dokáže také „mluvit“ s tanky a přesně tak např. určit okolnosti jejich zničení. V první řade se ovšem chce pomstít Bílému tygrovi. Stává se členem speciálně vybrané posádky, která má za úkol s německým vozidlem definitivně skoncovat. Záhy se k tomu naskytne příležitost. Poté, co Bílý tygr zničí několik sovětských tanků, nastupuje nově sestavená posádka do boje. Jeho výsledek však není takový, v jaký Nayedenov doufal. Německý tank se znovu ukazuje jako velmi schopný nepřítel a vítězí, sovětské posádce se však podaří přežít. Je jasné, že dojde k dalšímu střetnutí. Bílý tygr se objevuje při dalším útoku sovětských tanků. Jako ve všech předchozích případech, i nyní jim způsobí vážné ztráty. Naydenov a jeho posádka nastupují po druhé do akce a oba tanky se opětovně utkávají ve vzájemném boji. Tentokrát ale Bílý tygr fakticky prohrává a Naydenov má šanci ho zlikvidovat. Zabrání tomu pouze nefunkční kanón na jeho tanku. Poškozené nepřátelské vozidlo se dává na ústup. K dalšímu střetnutí už nedojde, neboť vrcholí úspěšné tažení na Berlín. Německo kapitulovalo a prohrálo válku, na jejímž výsledku tak Bílý tygr nic nezměnil. Nayedenov však i nadále zůstává ve střehu s vědomím, že se jeho nepřítel může znovu objevit.

wt_2Snímek nespadá, jak lze poznat z výše uvedeného, čistě do válečného žánru. Obsahuje také prvky dramatu, mysteriózního filmu a vlastně i fantasy. Vlastní námět zase evokuje military horor a je poměrně škoda, že tvůrci tuhle alternativu nezvolili. Potenciál byl totiž v tomhle směru obrovský. Tajuplný, místy vyloženě démonický bílý tank, který přijíždí zahalen závojem mlhy, rozsévá zkázu a záhadně mizí, představuje v tomhle ohledu hodně silnou zbraň. Dá se dokonce silně pochybovat o tom, že ho vůbec řídí nějaká posádka. Za celou dobu se chová jako bytost nadaná vlastní inteligencí a řídící se sama podle svého uvážení a stává se vlastně jakousi esencí, zosobněním celé války. Hlavní myšlenka je pak v tomhle případě jasná – navzdory své dokonalosti a úspěchům nedokáže Bílý tygr zvrátit konflikt na německou stranu. Nakonec musí opustit bojiště jako poražený a sovětská strana následně vítězně vstupuje do německého hlavního města.

wt_3

Snímek jako takový výborně funguje tam, kde se vyskytují tanky. Pro film vznikla řada pojízdných replik a dokonce i několik věrných imitací vraků poměrně raritních vozidel. Bitev se účastní značné počty obrněných strojů a akční scény vypadají vpravdě dobře. Ke konci, lépe řečeno po závěrečném boji, však nastává situace, kdy jsem se neubránil pocitu, že sleduji scény z jiného filmu. Konec s dobytím Berlína tak nějak neladí s děním v předchozích minutách, postrádá jejich atmosféru a sledovat německého generála, který jí jahody, není příliš zábavné. Právě dění po finální konfrontaci bohužel snižuje celkové hodnocení snímku, který měl velký potenciál, má své kvality, ale nedokázal plně využít všeho, co dané téma nabízelo. Každopádně by mě zajímalo, jak by vypadalo případné pokračování o návratu záhadného tanku. Patrně by se jmenovalo Bílý Abrams.

Samotný Bílý tygr vznikl úpravou sovětského těžkého tanku IS-2. Původně se počítalo s využitím věrnější repliky a proběhlo o její postavení. Natáčení ale bohužel proběhlo z mně neznámých důvodů bez ní.

Režie: Karen Šachnazarov
Hraji: Karl Kranzkowski, Christian Redl, Vitalij Kiščenko, Vladimir Iljin
Rusko, 2012, 104 min

2 thoughts on “Belyj Tigr – Přízračný německý tank a mystický sovětský voják – recenze

1. Právě detailní poživání jidla a atmosféra je velice dobře koukatelná,pouze však tomu kdo má smysl pro detail.Dnes konzumenti a recenzenti filmů neznaj nic.Spokojí se TV Nova a tady dělaj odborníky….Film je dobrý…