Zabíjení (The Killing) – Noirová skládačka podle Kubricka – Retro

Hodnoťte film

Stanley Kubrick a jeho filmy byly, jsou a pravděpodobně i budou vděčným tématem diskuzí nejrůznějších intelektuálů a cinefilů. Tyto diskuze se však ve většině případů zúží na více či méně plodné interpretační modely k nejznámějším snímkům, jakými jsou 2001: Vesmírná odysea (1968), Mechanický pomeranč (1971) nebo Osvícení (1980). Opomíjejí tak jeho dřívější počiny, mezi které se řadí i noirový film Zabíjení z roku 1956. Ten je pozoruhodný zejména svou neobvyklou strukturou vyprávění a specifickým využitím fenoménu filmu noir, tzv. femme fatale.

the_killing_ii

Hlavní zápletkou snímku je příprava a následná realizace loupeže během koňských dostihů, na které se pod vedením propuštěného vězně Johnnyho Claye (Sterling Hayden) podílí zdánlivě nesourodá společnost dalších čtyř mužů:

George – výplatčí sázkových výher (Elisha Cook Jr), Marv – účetní (Jay C. Flippen), Mike – barman (Joe Sawyer) a Randy – policista (Ted de Corsia).

Nešťastně zamilovaný George zasvětí do plánu akce i svou vypočítavou manželku, čímž zkomplikuje život nejen sobě, ale i ostatním.

Kubrick si obratně pohrává s konstrukcí vyprávění, kterou zcela vědomě a očividně předjímá v úvodní sekvenci, při níž nezúčastněný vypravěč hovoří o skládačce a jednotlivých dílcích, které do sebe musí zapadnout, aby vytvořily finální obraz. Tím tematizuje jak samotný námět (skupina lidí se snaží podle plánu dosáhnout cíle -> ukrást peníze), ale i způsob, jakým bude divákovi prezentovat následující události.

V Zabíjení se vyprávění nedrží klasické výstavby na základě příčiny a následku, ale postupně přeskakuje časem i prostorem, čímž předkládá divákovi události izolovaně právě ve formě samostatných dílků, které dohromady vytváří soudržný a přehledný celek.

killing3

Samotné vyprávění by se dalo rozdělit na dvě tematické úrovně. Na první film vykresluje soukromé motivace a cíle jednotlivých členů party, na té druhé se tyto dílčí linie spojují v jednu kolektivní loupežnou akci. Soukromá úroveň pracuje se zavedenými konvencemi noirového filmu, když částečně reflektuje sociální problémy uvnitř systému vedoucí ke zločinu – dluhy a neschopnost jejich splácení (Randy), potřeba financí pro lepší zdravotní péči (Mike) a nedostatek peněz na živobytí (Marv) – a zároveň tyto konvence podrývá, když oslabuje jedinečnost a nezávislost femme fatale (Sherry – Marie Windsor). Ta je sice naplňována ve vztahu Sherry x George, protože Sherry je dominantní, stále žádaná a využívá svého zaslepeně zamilovaného muže k vlastnímu prospěchu. Nicméně Kubrick ji převrací do opačné role ve vztahu k milenci Valovi, kdy se z femme fatale se stává žárlivá žena, která o muže a jeho pozornost musí bojovat. Ve zbývajících dvou vztazích (Johnny x snoubenka Fay a Mike x manželka Ruthie) jsou dokonce ženy velmi pasivní a do samotného plánování ani realizace vůbec nezasáhnou.

Na druhé úrovni film demonstruje pečlivě vybudovanou akci, kterou sledujeme postupně z perspektivy všech článků nutných k úspěšně provedené loupeži. Právě realizace krádeže cca 2 milionů dolarů je nejvytříbenější částí filmu. Kubrick dosahuje maximálního napětí neustálým oddalováním vyvrcholení, když nechává dovést vyprávění z perspektivy každé postavy pouze do okamžiku vykonání jejího úkolu a poté ihned přepíná na další postavu. Ačkoliv se některé situace objeví i třikrát, pokaždé z pohledu někoho jiného, díky čemuž jednotlivé dílky do sebe přesně zapadají a samotné finále krádeže působí bezproblémově. Na druhou stranu, tuto bezproblémovost pak Kubrick ironizuje v ději po krádeži, kdy se naopak všechno hroutí do závěrečného pocitu zmaru.

Zabíjení tak představuje jeden z nepříliš doceněných snímků ve filmografii amerického režiséra, který především díky brilantně zvládnutému způsobu vyprávění stojí za zhlédnutí.

 

Hodnocení: 100%

Režie: Stanley Kubrick
Hraji: Sterling Hayden, Coleen Gray, Vince Edwards, Elisha Cook Jr., Marie Windsor, James Edwards, Joe Turkel, Timothy Carey, Richard Reeves
USA, 1956, 85 min

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *