Sugarlandský expres (The Sugarland Express) – Loserství podle Spielberga – recenze

Během období (nového) Hollywoodu se vyskytlo i několik filmů, které dávaly do středu vyprávění záporáky či tzv. (anti)hrdiny, a jistým subžánrem se staly i „útěkářské filmy“. Těchto významných filmů od neméně významných režisérů vzniklo několik zásadních. Jmenujme například příběh vyprávějící o masovém vrahovi Kitovi a jeho komplicovi, dívce Holly, jak berou roha před zákonem ve filmu Zapadákov (Badlands, 1973, Terrence Malick) či výbušnou, mcqueenovsky drsnou kriminálku s příznačným názvem Útěk (The Getaway, 1972, Sam Peckinpah). Z novějších dob zase stojí za zmínku Thelma a Louise (1992, Ridley Scott) a do jisté míry do této subžánrové kategorie by patřila i gangsterka Bonnie a Clyde (1966, Arthur Penn), kde se ovšem spíše o tematizaci utíkání nejedná natolik jako v předchozích počinech. Zde zmíněné filmy měly i něco společného: vždy se jednalo o dvojici, která se nějak vyhýbala běžnému normálu. Taková dvojice buď pouze vraždila (Zapadákov) či vraždila a kradla (Útěk) anebo pouze jedna osoba někoho zavraždila, aniž by to byl ovšem primární cíl oné postavy (Thelma a Louise). Ke všem těmto filmům by se ale dal přidat ještě jeden, a to první celovečerní film Stevena Spielberga Sugarlandský expres.

sugar 1

Sugarlandský expres je ovšem v určitých aspektech oproti výše zmíněným filmům odlišný. Jakkoliv byly postavy těchto filmů suverénní a v jednání si jisté, Spielberg dává svým hlavním postavám – mimoto založené i na reálných předobrazech – punc životního loserství. To už je patrné hned na začátku, kdy si Lou Jean Poplinová (Goldie Hawn) přijede do vězení „vyzvednout“ manžela (William Atherton), který pyká za krádež. Lou mu pak představí svůj plán, jehož cílem je „záchrana“ jejího dítěte před adopcí. A tak se vydávají na cestu, která se zdá delší a složitější, než měla být…

Obě dvě hlavní postavy nejsou vlastně ani tak nebezpečnými, jako spíše úplnými zoufalci. Ani jeden z nich nikterak nepřemýšlí nad „chytrostí“ svého plánu: důležitý je pouze cíl. Jsou tak vrženi do koloběhu různých jak tragických, tak i relativně vtipných situací. Samotný útěk nakonec ani útěkem příliš není: jejich auto, které ještě ke všemu řídí zajatý policista bez velkých zkušeností, je pronásledováno dlouhou kolonou policejních aut v čele s kapitánem Tannerem (Ben Johnson), jenž se s nimi pokouší domluvit. I samotné pronásledování zde není naplněním tradiční představy o zběsilé automobilové honičce typu Bullittova případu (The Bullitt, 1968, Peter Yates): kolona aut se za nimi jednu chvíli táhne – vlivem zajatého kolegy – jako stádo šneků. V jedné scéně jim dokonce Tanner musí pomoci postrčením svým autem a dotlačit je na benzinovou stanici.

sugar2

Spielbergův film je specifický i v kontextu celé jeho filmografie. Ta většinou ukazovala postavy jako hrdiny, kteří hýbou dějinami (Schindlerův seznam, Zachraňte vojína Ryana, Mnichov[1], popř. Lincoln[2]) či jako hrdiny ve víru dobrodružství, jež nepostrádá nadsázku (série Indiana Jonese). Takováto typologie hrdinů je pochopitelně nedostačující a bezpochyby příliš zobecňující. Jde ovšem především o fakt, že jsou obě hlavní postavy v Sugarlandském expresu spíše antitezí postav z mnoha  pozdějších Spielbergových filmů. Dalo by se i říci, že mají zřejmě nejblíže ke všedním, avšak problémovým hrdinům.

Sugarlandský expres je tak zdařilým příspěvkem do jisté tendence „útěkářských“ filmů a syntézou dobrodružné road-movie nepostrádající vtipné momenty, zároveň ovšem – v kontextu Spielbergovy tvorby – nezvykle tematicky i narativně sevřeným.

Režie: Steven Spielberg
Hraji: Goldie Hawn, Ben Johnson, Michael Sacks, William Atherton, Gregory Walcott, Steve Kanaly
USA, 1974, 110 min