Selhání vyloučeno (Fail-Safe) – Ve studené válce začíná být horko – recenze

Štěstí přeje připraveným. Tímto heslem se v době studené války řídí Spojené státy. Pro případ konfliktu se sovětským blokem udržují ve vzduchu eskadry bombardérů s jadernými zbraněmi. V případě poplachu zaujmou letadla předem určená místa a pokud nejsou zavčasu odvolána, vyrazí ke svému cíli na území nepřítele.

Fail_Safe_6

To celé za asistence nejmodernějších techniky. Ta by neměla v žádném případě selhat. No, jenže k tomu přesto dojde. Šest bombardérů směřuje na Moskvu a oběma znepřáteleným stranám zbývají dvě možnosti. Zkusit nějak zabránit hrozbě vzájemné likvidace, nebo si zahrát živou verzi Red Alertu.

Snímek byl uveden krátce po Kubrickově slavném Doktor Divnoláska aneb Jak jsem se naučil nedělat si starosti a mít rád bombu. Oba dva filmy mají společné varování před hrozbou jaderné války, nicméně se značně odlišují svým podáním. Kubrick zvolil formu černé komedie, Sidney Lumet naopak realistického thrilleru, vycházejícího ze stejnojmenné knihy z roku 1962 od Eugena Burdicka a Harvey Wheelra.

Ústředním aktérem se tu stává anonymní president Spojených států, ztvárněný výborným Henrym Fondou. Jeho úkol je sice prostý, nicméně ne jednoduchý. Z místnosti s několika telefony zabránit nejhoršímu. Hovoří se svým protějškem v Moskvě, generály a dalšími důležitými osobami.

fail-safe-2

Film vyniká naprosto neuvěřitelnou gradací, která se zároveň pojí se stále temnější atmosférou. Jestliže se zpočátku zdá zastavení bombardérů jako triviální záležitost, postupem času nezbývá než přistoupit na stále extrémnější řešení. Obětovat vlastní piloty. Předat nepříteli vojenské informace. A slíbit, že v případě dopadu jaderné bomby na Moskvu se totéž stane i na území USA. Ground Zero – Empire State Building.

Veškeré úsilí však nehatí pouze nutnost spolupracovat se Sověty. Piloti bombardérů například prošli tréninkem, aby se nedali přemluvit ke zrušení nařízeného útoku. Zároveň jsou tu osoby na vysokých místech, kterým se vzniklá situace, lidově řečeno, hodí do krámu. Co když jde o možnost, jak definitivně zastavit komunismus? Nebylo by lepší chytit svojí šanci za pačesy a využít příležitost?

A času zatím ubývá, lidé se psychicky hroutí a divák zůstává až do konce napjatý, jak to všechno dopadne. Přitom si film jako takový vystačil skutečně s minimálními prostředky. Vše důležité se odehraje ve dvou místnostech, kabině bombardéru a na jedné obrazovce. Souboj amerických strojů se sovětskou obranou tak má sice pouze podobu ikon na mapě, ale snímku to nijak neškodí. Naopak, mizející symboly letadel obou stran fungují výborně.

fs

Selhání vyloučeno je skutečně thrillerem s velkým písmenem na začátku. Zůstává strhujícím od začátku až do konce, přičemž vládne depresivní, černobílým obrazem umocněnou depresivní náladou. A to máme dvacáté první století a všichni víme, jak nakonec studená válka skončila. Vidět tohle v šedesátých letech, kdy byla hrozba podobného incidentu reálná, zřejmě mi to připraví pár neklidných dní. Vyplněných patrně stavbou protiatomového krytu.

Stále tu také zůstává jasně vyjádřená obava z nemístného spoléhání na výpočetní techniku, která je ovšem bezchybná pouze teoreticky. I proto si snímek zaslouží pozornosti i v současné době a dodnes představuje po všech stránkách zdařilou a atmosférickou podívanou. Není jistě bez zajímavosti, že roku 2000 vznikl rovněž velmi věrný remake s českým názvem Neodvolatelná mise. Opět povedený, ale přesto o Henryho Fondu horší…

Režie: Sidney Lumet
Hraji: Dan O’Herlihy, Walter Matthau, Frank Overton, Henry Fonda, Larry Hagman, Dom DeLuise, Dana Elcar, Sorrell Booke
USA, 1964, 112 min