Byzantium – Existenciální romantické drama s upíry – recenze

V kinech od: 14.11.2013

CSFD IMDb US Recenze CZ Recenze

Clara (Gemma Arterton) má dceru Eleanor (Saoirse Ronan) a obě jsou už 200 let upírky. Často mění bydliště, protože Clara občas někoho vysaje a zabije (Eleanor sice také, ale mnohem nenápadněji). Teď zrovna žijí u důvěřivého osamělého chlapíka, který je nechá bydlet v hotelu své zesnulé matky s názvem Byzantium, ze kterého Clara udělá bordel. Snaží se na sebe moc neupozorňovat, dokud se plachá Eleanor nesblíží s mladým nemocným chlapcem a nekoketuje s myšlenkou, že by mu o sobě prozradila pravdu.

byzantium 1

Snímek kupodivu nevznikl podle knižní předlohy, nýbrž podle divadelní hry! Přesto ve mně neustále vzbuzoval dojem, jako by šlo o adaptaci prvního dílu knižní série, který slouží jako expozice postav pro neuvěřitelná dobrodružství, která zažijí v příštích dílech. Natočil ho Neil Jordan a není to jeho první film o stvořeních bažících po krvi. Interview s upírem je dodnes poměrně populární, dle mého odhadu hlavně kvůli gotické atmosféře a faktu, že do hlavních rolí byli obsazeni Tom Cruise a Brad Pitt. Byzantium má velmi podobnou atmosféru, také v něm hrají talentované mladé herečky, co jsou v kurzu, obsahově jde ale o mnohem povrchnější a prázdnější dílo.

Děj se odehrává ve dvou rovinách. V první sledujeme obě upírky v současnosti, jak přežívají v přímořském britském městečku. Clara je živočišná a agresivní manipulátorka (Gemma Arterton předvádí zatím nejlepší výkon své kariéry a ještě k tomu se na ni moc hezky kouká), zatímco Eleanor je melancholická a v depresích se utápějící, tajemná a tichá outsiderka. Je rozervaná, zmítají s ní city a nutkání přestat skrývat pravdu. Druhá rovina se odehrává o 200 let dříve, kdy sledujeme, jak se z obou žen upírky staly.

byzantium2

Nejvýraznější pocit, který jsem z toho měl, byla obrovská nuda. Film má dvě hodiny, přičemž na začátku je krátká honička zakončená brutální smrtí a na konci je stejně krátká jiná honička zakončená brutální smrtí někoho jiného. To mezi tím není vůbec nijak zajímavé. Historické části filmu mají hezkou atmosféru a výpravu, tu a tam je hezká krajina, občas povedený záběr, občas vizuálně zajímavá scéna. ale to nezakryje ten fakt, že jde především o vztahy postav, o dialogy mezi nimi a o mnohdy potlačované emoce, psychologické pochody atd., což není zábavné ani poutavé vůbec ničím. Pravděpodobně by mě děj filmu a osudy postav víc zajímaly, kdybych nějak dokázal soucítit s jeho hrdinkami, což jsem bohužel nedokázal. Nechápal jsem, proč se chovají tak, jak se chovají, proč dělají to či ono, ani čeho tím chtějí dosáhnout. Příběh prakticky neexistuje, kromě ústřední romantické linie, která je jako Twilight naruby, protože zde je upírkou dívka, zatímco onen mladík upír není, ale chtěl by být, aby se svou milovanou mohl žít navěky. Další náznak děje se objeví až na úplném konci, kdy se zčistajasna objeví nějaké upírské bratrstvo či co a začne dělat ve věcech pořádek.

Pokud bylo cílem natočit film o tom, jaké chmurné a depresivní pocity musí zažívat někdo, kdo bloudí po světě už 200 let, tak se to rozhodně povedlo, ale nevidím jediný důvod, proč bych se měl na něco takového dívat. Pokud by to nebylo úplně skvostně natočeno, což není. Ještě to jakžtakž zachraňují výkony obou hereček v hlavních rolích a občas vizuál.

Na své si ale nepřijdou ani fanoušci krvavých scén. Krve moc neproteče (když nepočítám jistý vodopád), ve filmu je naprosté minimum akce a vůbec žádný humor (naštěstí ani nechtěný). Cílovou skupinou diváků tak bohužel zůstávají především dívky a ženy melancholičtější povahy, pro které jsou věci typu Twilight, Hostitel nebo Mortal Instruments příliš gay.

Hodnoceni: 40%

Režie: Neil Jordan
Scénář: Moira Buffini
Předloha: Moira Buffini (divadelní hra)
Kamera: Sean Bobbitt
Hudba: Javier Navarrete
Hrají: Saoirse Ronan, Gemma Arterton, Caleb Landry Jones, Sam Riley, Daniel Mays, Uri Gavriel, Gabriela Marcinková, Warren Brown, Jonny Lee Miller, Tom Hollander, Thure Lindhardt, Jeff Mash, Kate Ashfield, Patricia Loveland, Maria Doyle Kennedy
Velká Británie / USA / Irsko, 2012, 118 min

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *