Hostitel (The Host) – Teenagerská romance maskovaná za sci-fi – recenze

CZ Premiéra: 28.3.2013

Nejprve to nejdůležitější – Hostitel je adaptací stejnojmenného románu spisovatelky Stephenie Meyer, autorky ságy Stmívání. Na první pohled připomíná spíš variaci na Invazi lupičů těl než lovestory, zdání však klame. Už po pár minutách filmu je jasné, že žádné sci-fi se v tomto případě nekoná, a že těch společných bodů bude Hostitel s upírskou ságou sdílet víc, než by bylo záhodno. Mimo jiné i banalitu dialogů a fatální rozbředlost děje.

the host2

Na začátku se dovídáme, že 99,9999% obyvatel Země podlehlo mimozemšťanům, kteří pro život na planetě využívají našich těl coby schránek. Mají podobu takového svítícího obrveného tělíska, které obsahuje jejich duši. Po infiltraci hostitelského těla mimozemská duše vytlačí tu lidskou a převezme kontrolu nad tělem (a duhovka v oku změní barvu). Avšak hlavní hrdinka, mladá dívka Melanie, která je v úvodu dopadena jako jedna z posledních přeživších lidí, má příliš silnou osobnost, než aby mohla být jednoduše vytlačena. Novým majitelem jejího těla se stane mimozemšťanka jménem Poutnice, Melanie ale zůstane přítomna jako hlas v její hlavě. Poutnice je však také neobyčejná osobnost, a tak se rozhodne Melanie pomoci a dopravit ji ke zbytku její rodiny, která se skrývá kdesi v poušti…

To vše se odehraje celkem rychle krátce po začátku, má to docela tempo a není to nezajímavé. Avšak zbytek dvouhodinového filmu (tedy naprostá většina) je o tom, jak se Poutnice/Melanie baví se svými příbuznými a přáteli v podzemí v poušti, což už nezajímavé je. A nudné! Ve filmu se totiž objektivně nic neděje a jen se téměř nepřetržitě mluví o ničem (především kdo bude s kým chodit a kdo bude koho líbat), přičemž dialogy jsou velice podobné těm v Twilight. Takhle se podle mě normální mladý zamilovaný pár o vlahé letní noci nikdy bavit nemůže:

Ona: „Chci, aby ses mě dotýkal.“

On: „Neměli bychom náš vztah uspěchat.“

Ona: „Ale já to chci.“

On: „Máme přece spoustu času.“

Ona: „Právě že nemáme. Nevíme, jestli nezemřeme třeba za týden nebo zítra.“

On: „Měla bys jít spát.“

_MG_4815.CR2

Takové dialogy by sedly v nějaké specifické parodii, v seriózním dramatu ale nemají co dělat. Občas jsou podobné výplody komické, většinou jsou ale spíš iritující svou bezbřehou demencí, naivitou a nefunkčností. Nejhorší je, že zabírají drtivou většinu filmu.

Sci-fi to není v žádném případě. Ústřední téma mimozemské invaze totiž není vůbec důležité a spíše běží na pozadí hlavní dějové linie, která je romantická. Melanie totiž miluje jistého chlapce, ale Poutnice se zamiluje do jiného, což vede k (nechtěně) humorným situacím. Za vedlejší motivy se dají považovat vztah Poutnice a Melanie (to, že mluví Melanie, se pozná tak, že se jí neotvírá pusa – což působí dost divně) a fakt, že hlavní hrdinka je vlastně na útěku, takže po ní jdou ostatní mimozemšťané v čele s odhodlanou Diane Kruger. Což je opravdu hodně vedlejší linie a výskyt Diane Kruger ve filmu je spíš náhodný. Technologické aspekty (jak invaze začala, jak co funguje, co mají znamenat ty srandovní paralyzéry s nápisem „peace“, proč lidé nenosí kontaktní čočky, aby se maskovali…) každopádně nefungují vůbec, protože nejsou nijak vysvětlovány, a to ani zběžně. Mnoho věcí ve filmu pak nedává smysl (a korunu všemu nasadí wtf závěr) a není přitom zřejmé, jestli je to chyba knižní předlohy, nebo jestli se v postprodukci něco vystříhávalo. Pravděpodobně obojí. Rozhodně jde o zatím nejhorší film Andrew Niccola (Gattaca, Obchodník se smrtí), což je trochu škoda.

host1

Saoirse Ronan v hlavní roli (1,5 roli) nepovažuji za bůhvíjak skvělou herečku, v Pokání, Pevném poutu nebo Hanně se mi ale líbila výrazně víc. Zde působila utlumeně a vypadala, že si s náročnou hereckou polohou (náhlé změny hlasu, emocí, názorů) nedokáže moc dobře poradit. Herci ve vedlejších rolích jsou o něco lepší než v Twilight, jako diamant pohozený v prachu však mezi nimi září William Hurt. Zmíněná Diane Kruger není špatná a její postava trochu připomíná Kate Beckinsale z remaku Total Recall.

Takže abychom si to shrnuli – Hostitel je stupidní nudná nedějová romance, odehrávající se po většinu času na jednom místě, která neumí pracovat s jednotlivými motivy, vytěžit dramatické sekvence a přimět diváka, aby si oblíbil její postavy. Obsahuje jednu dvacetisekundovou akční scénu a občasné záblesky omylem vytvořeného humoru. Hlavní hrdinka se líbá s jedním klukem a vzápětí s nějakým jiným, protože je rozpolcená, i když v tomto případě se to dá omluvit přítomností nepozemského organismu v jejím těle. Resp. snímek obsahuje celou řadu podobných rozporů a zásadních momentů (zásadních pro hlavní hrdinku), ani z jednoho se však nepodařilo tvůrcům vykřesat napětí, osudovost nebo silnější emoce. Kvůli tomu je výsledek takovým hlupoučkým, povrchním, obsahově prázdným a nevěrohodným vyprávěním, které okolo vás propluje bez šance pozitivně zapůsobit. Což neznamená, že se nebude líbit dospívajícím dívkám.

P.S. Mohla by z toho vzniknout kvalitní porno parodie.

Hodnocení: 30%

Režie: Andrew Niccol
Hraji: Saoirse Ronan, Max Irons, Diane Kruger, Jake Abel, William Hurt, Frances Fisher, Chandler Canterbury, Phil Austin, Boyd Holbrook, Andrea Frankle, Stephen Conroy
USA, 2013, 125 min

One thought on “Hostitel (The Host) – Teenagerská romance maskovaná za sci-fi – recenze

1. 0
    0

hodnocení recenze:
    Takže abychom si to shrnuli – recenze je zbytečně předujatá, stupidní, nudná, emočně zaražená, amatérská, vkládající po celý čas do hodnocení filmu jeden nešťastně negativistický úhel pohledu, který neumí pracovat z nadhledu, vytěžit dobré sekvence natož pak manipulativně necpat do čtenáře pouze vlastní názor, aby čtenář neměl ve výsledku dojem že mu exploduje hlava.
    film jsem neviděl ale pochybuju že bude tak úděsný jako to co z tohoto maxishitu vyvěrá.
    trochu nadhledu a míň upjatosti Ty vole, když ti něco nesedí stačí říct film se mi nelíbil štvalo mě to a to. takhle to na mě působilo a proč.

P.S. 😀 moh by jsi se i neschovávat za upjaté obraty zahalené do hávu totálních hoven a psát normálně.