Joseph Delaney složil během první světové války u americké námořní pěchoty a v jejích řadách zasáhl do bojů ve Francii. Ačkoliv od jeho nasazení v konfliktu uplynula řada let, stále ho pronásledují vzpomínky na prožité události. Ve snaze jim čelit začne psát knihu o rotě K, v níž působil. Cílem je ukázat jednotlivé vojáky všech hodností a představit jejich příběhy. Ačkoliv je kniha, kvůli svému silnému protiválečnému náboji, hodnocena jako nevlastenecká, Delaney při její tvorbě vytrvá a nakonec se mu podaří jí úspěšně vydat.
Film nese podobu jednotlivých medailonů vojáků různých hodností i povah. Některé se odehrávají ještě ve Spojených státech ve výcvikovém táboře a chronologicky pokračují až do ukončení bojů a následného návratu bojů. Jejich skladba je poměrně pestrá, od momentů v zázemí po přímé zobrazení bojů, včetně útoků na německé pozice. Mezi příběhy se vyskytují také zážitky samotného autora, který při jedné příležitosti dostal úkol donést jakousi zprávu. Cestou narazí na nepřátelského vojáka, zřejmě plnícího misi obdobného charakteru. Delaney na něj zaútočí a následně ho zabije, což se poté odráží v jeho psychickém stavu. Zabitý Němec se mu následně zjevuje a konverzuje s ním o zbytečnosti celé události. V dalších příbězích se divák seznamuje např. s nově přiděleným a neschopným důstojníkem, jehož vinou několik vojáků zemře v nepřátelské palbě nebo incidentem, kdy byla skupina vojáků vybrána pro likvidaci německých zajatců. V závěru, již po skončení války, navštěvuje Delaney tábor, kde prodělával výcvik a hovoří se svým někdejším seržantem, rovněž účastníkem války.
Popisovat děj snímku, natočeného podle stejnojmenné knihy Williama Marche představuje poměrně obtížný úkol, protože tu zkrátka něco jako děj chybí. V knižní podobě zřejmě systém představovacích scén mnoha vojáků funguje lépe (a umím si ho mnohem lépe představit), nicméně filmové zpracování se stává zbytečně nepřehledným a rozvleklým. Divákovi jsou předkládány nesouvisející střepy celku, přičemž neexistuje prakticky způsob, jak se v nich orientovat. Poněkud paradoxní potom je, že pokud by si někdo dal tu práci a sepsal scénář, materiálu pro souvislý příběh by se v aktuální podobě našlo dost. Dost tristním způsobem působí také samotná realizace.
Snímek neměl žádný vysoký rozpočet, což se projevuje prakticky na každém kroku. V postatě sledujeme pouze několik málo vojáků někde v lese či zákopu, kteří si spolu povídají nebo se věnují nějaké nepříliš zajímavé činnosti. Absence příběhu a krátký čas, vyměřený jednotlivým aktérům, má za následek, že snímek je od začátku až do konce nezáživný a postrádá jakékoliv postavy, které by si divák mohl oblíbit. Všichni jsou prakticky stejní a jejich úloha povětšinou končí ve chvíli, kdy se film přehoupne do dalšího vyprávění. Film jako takový také postrádá cokoliv na způsob atmosféry, což jen dál zvyšuje utrpení při sledování. Ke špatnému dojmu přispívají také do čí bijící chyby, některé až úsměvného rázu. Příkladem budiž scéna, kdy jeden z vojáků stojí venku na hlídce za deště. Za ním sice voda padá, nicméně on sám má suchou uniformu a neteče z něj žádná voda. Podobné momenty jen podtrhují celkový amatérismus filmu. Víc než cokoliv jiného působí dojmem, že režisér (který je zároveň producentem a scenáristou) si prostě chtěl natočit svou oblíbenou knihu a někde na to sehnal pár dolarů. Tečku za vším dělá provedení, v jakém se u nás dá snímek sehnat. Vyšel na DVD ve „speciální edici“, na jehož obalu se distributor chlubí „remástrovaným“ obrazem a absencí reklam. Obraz a zvuk jsou v tomhle případě, slušně řečeno, dost mizerné. Vřele doporučuji neopakovat mojí chybu, nenechat se zlákat obálkou a popisem děje, a raději si pustit jakýkoliv jiný snímek s tématikou první světové války. Ve všech případech půjde o lepší volbu. Těch pár procent v hodnocení je za použití pěkné repliky tanku a pěkně vypadajícího německého letadla. Obojí bych ale raději viděl v něčem, na co se dá dívat.
Hodnoceni: 20%
Režie: Robert Clem
Scénář: Robert Clem
Kamera: J. Alan Hostetter
Hudba: Craig McConnell, Donald Stark
Hraji: Daniel Stewart Sherman, Thomas Sadoski, Warren Kole
USA, 2004, 102 min