Česká televize připravila na podzim nový projekt, nazvaný Souboj seriálů. Jeho účel je jednoduchý: zbavit manažery ČT odpovědnosti za to, že nějaký projekt nemá sledovanost a zároveň zamést pod koberec všechny stížnosti na originální tvorbu veřejnoprávní televize.
Drzost, s jakou ČT přiznává, že není schopná vybrat kvalitní program, je zarážející. Zvlášť když se z této neschopnosti snaží vyrobit tahák televizního podzimu.
Ale dobře, přistoupíme na jejich hru a vrhneme se na první díl Souboje seriálů. V něm, narozdíl od následujících epizod, nevidíme celé piloty soutěžících projektů, ale jen pár záběrů a rozhovorů s tvůrci. Také si představíme odbornou porotu a v podstatě pochopíme, jak to celé bude fungovat.
Pořadem nás provází Tereza Kostková. Sympatická herečka, která dobře vypadá, ale moderování zábavného pořadu je v jejím podání unylé a nezajímavé. Ale to je asi nejmenší problém celého projektu.
Odborná porota se skládá z Františka Ringo Čecha, Ivo Šmoldase a Haliny Pawlowské. Ptáte se, kde je ta odbornost? F.R. Čech si svou bezprostředností umí ukrást publikum, ale jeho jediným tvůrčím zářezem v televizi je seriál Pra pra pra, což byla spíše estráda než seriál. Kvalifikací Ivo Šmoldase pro televizní seriály je to, že zemřel v jednom televizním filmu. Halina Pawlowská má jakousi zkušenost v televizním prostředí, byť po shlédnutí ukázek k primáckému seriálu O mé rodině a jiných mrtvolách je to zkušenost veskrze negativní.
Porota je nejen trapná, ale i zbytečná. Jejich “žertíky” nefungují a F.R. Čech řve na celé kolo a kolikrát nejspíš ani neví, na co se ho ptali.
Pilotů nám tvůrci představí 6. Dva rodinné seriály, dva komediální seriály a dvě detektivky.
Kolo 1. – rodinná tvorba
Proti sobě bojují Babička na inzerát s Alenou Vránovou a Sedmerák s Markem Taclíkem. Babička na inzerát na první pohled připomíná rodinnou selanku a já nepochybuji o tom, že v kole zvítězí. Na tom, že je to formát stokrát viděný a ČT zase přiláká jen diváky starší a pokročilé, asi nesejde.
Sedmerák Jakuba Koháka vypadá o poznání lépe, ale nemohu se zbavit dojmu, že jde o režisérův vtip. Marku Taclíkovi, obyčejnému řidiči autobusu, začne z čela růst roh. Už způsob, jakým Kohák popisuje genezi projektu stojí za to, ale důvěru v životaschopnost projektu nevzbuzuje. Postoupit by měl, ale jen proto, aby zlikvidoval Babičku.
Kolo 2. – komedie
ČT je v rámci komedií pole neorané (a nemůže se neustále ohánět 10 a více let starými projekty). S podivem oba, jak Ambasáda, tak Úřad, vypadají použitelně, ale bez znalosti pilotu se nedá soudit.
Na Ambasádě se budeme potýkat s úředníky dvou států, demokratické a totalitní části ostrova Lopuka. A úředníci z Lopuky se pak budou potýkat s českou byrokracií a prostředím. Úřad pojednává o bezejmenném brněnském úřadě, který existuje již 40 let a stále se brání zrušení.
Kolo 3. – detektivky
První, Cirkus Bukowsky, má snahu působit na mladší generaci – asi jako jediný pilot v celém projektu. Hlavní hrdina vypadá dobře, výchozí situace (zruinovaný muž zdědí maringotku v cirkusu, a protože nemá na výběr, vydá se s ním na cesty) je dostatečně zajímavá. Musí vyhrát.
Už proto, že bojuje proti seriálu Mazáci, v němž tlupa šedesátiletých (Donutil, Labuda, Navrátil) bojuje se zločinem na malém městě. Nebudu tvrdit, že nemůže jít o profesionální práci, ale takový seriál by se stal symbolem neměnnosti ČT.
O jakousi mezihru se měli postarat zpěváci, kteří přišli a odzpívaly cover verze slavných seriálových písní. Všechny byly strašlivé. Nemožné se stalo na ČT1 skutečností ve chvíli, kdy znělka ze seriálu Sanitka (autor Michal David) zněla v novém podání hůře, než od Michala Davida. Nečekané. Šokující. Petr Bende odzpíval Chalupáře, čímž ČT prošvihla i ten nejprůhlednější vtip – kdyby na pódium místo třetího zpěváka přivezli skutečný orchestrion.
Zatím Souboj seriálů jako pořad a formát vzbuzuje rozpaky a nechuť zapnout ho znovu. Co se prezentovaných pilotů týče, je to tak padesát na padesát.