P2 – Vánoce s úchylem v garáži – recenze

Vánoce jsou svátky klidu a míru i pro kancelářské krysy. Angela (Nichols) má v plánu dodělat zadanou práci, sebrat kostým Santa Clause a odebrat se do rodinného kruhu. Jenomže skončí zavřená na podzemním parkovišti, kde navíc není signál. Prekérní situace, což? Mohlo to vůbec dopadnout hůř?

p21

Odpověď znáte všichni – ano. Na parkovišti číslo dvě totiž sídlí psychopat (Bentley), jemuž se Angela opravdu líbí. Rád bych s ní navázal přátelství a možná i hlubší vztah. Jeho náklonnost nápadně připomíná obsesi a netřeba dodávat, že nepůjde o stereotypní pozvání do kina a následně na večeři.

Z filmu vyplývá hned na začátku jedno důležité poučení. Nikdy, ale skutečně nikdy nezůstávej v práci jako poslední ze svého oddělení. Pracovní nasazení a možná mrzký peníz za přesčas rozhodně nestojí za to, aby vás po setmělých garážích naháněl zamilovaný maniak. Tohle si zapište za uši, možná to někdy v budoucnu upotřebíte.

Scénář k snímku napsal Alexandre Aja, který o pár let s režisérem Khalfounem dělal i na filmu Maniak. Tento v žánru hororu uznávaný autor (ať už jako scenárista nebo režisér) stojí např. za skvělým remakem Hory mají oči (2006) nebo krvavě zábavnou letní podívanou Piraňa 3D (2010).

Samotný děj staví ve velké míře na omezeném prostoru. Všechno podstatné se odehraje v podzemních garážích, odkud se bez příslušných klíčů nedostanete. Z toho nám také vyplývá nedostatek úkrytů pro případné bezbranné oběti. Zkrátka a dobře, tady se před vaším zvráceným ctitelem na delší dobu nezašijete, protože vás nakonec stejně najde.

p22

Do tohoto prostředí scénář umístil dvě hlavní (a jediné důležité postavy). Rachel Nichols je coby fešná hlavní hrdinka dostatečně sympatická, aby si získala divákovu přízeň. Zároveň se na ní, bez ohledu na přibývající drobná i větší poranění, dívá po celou dobu víc než hezky. Zbytky vodou promáčených šatů zkrátka mají něco do sebe. Stejně jako jejich náplň.

Druhého klíčového aktéra představuje Wes Bentley. Vytvořil tu typ nenápadného magora, jehož můžete najít jako zaměstnance v kterékoliv firmě. Včetně té vaší. Na první pohled úplně všední, psychicky však silně labilní. Momenty, kdy se chová jako solidní člověk se střídají se záchvaty vzteku, přičemž to druhé samozřejmě přichází s postupem času stále častěji.

Alexandre Aja nikdy neměl problém zaplnit svou tvorbu krvavými scénami. V tomto případě se však držel poměrně zkrátka. Až na jedny vyhřezlé vnitřnosti tu krvelačný divák mnoho zajímavého neobjeví, což je způsobeno především komorní podobou snímku. Pokud tu hrají de facto dva lidí, jen těžko můžete někoho z nich hned na úvod zmasakrovat.

Spíš než krvavou podívanou tu tak máme trochu drsnější thriller, jemuž se především v úvodních fázích nedá upřít určitá atmosféra. Ta se ovšem s postupem času vytrácí, ústřední mizera už v určité fázi nemá moc čím překvapit a zůstává tak pouze klasická variace na lovce a jeho oběť v podobě honičky v garáži.

Dlouhou dobu to vydrží být dosti zábavné, ke konci se však projevuje fakt, že příběh jako takový není zrovna vhodný pro téměř sto minut trvající film. V jednotvárném a prázdném světě garáže se zkrátka jen těžko realizují nějaké překvapivé zvraty a podobně. Kdyby se tvůrci pokoušeli o ještě další natahování děje, zřejmě by šel celý projekt rovnou do kopru. Za stávající situace se však stále jedná o slušnou jednorázovou podívanou.

Hodnocení: 60%

Režie: Franck Khalfoun
Hraji: Rachel Nichols, Simon Reynolds, Wes Bentley, Grace Lynn Kung, Franck Khalfoun
USA, 2007, 94 min

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *