Hadí jáma a kyvadlo (Die Schlangengrube und das Pendel) – Old Shatterhand a Saruman przní Poea.

Od druhé poloviny padesátých let slavilo britské studio Hammer velké úspěchy se svou sérii „gotických“ hororů. Divácký zájem, kterého se dostalo Frankensteinovi, Draculovi a mnoha dalším, se vcelku logicky odrazil v pokusech o napodobení. Velmi dobře to dokázal např. Roger Corman v USA, který natočil několik snímků na motivy Edgara Allana Poea, v nichž exceloval Vincent Price. Snaha o gotické horory se však neomezila pouze na Spojené státy americké.

hadí 1

Snahu projevili také filmaři v tehdejším Západním Německu. Za předlohu i tady posloužil Poe (jak už to u těchto filmů chodilo, šlo o velmi, velmi, velmi volnou adaptaci), režií pak byl pověřen muž z nejpovolanějších. Harald Reinl platil za schopného režiséra, jehož snímky dokázaly spolehlivě plnit kinosály. Spolehlivě se mu tu povedlo s kriminálkami podle Edgara Wallace a především dobrodružnými filmy s Vinnetouem.

Z nich si také vzal základ pro herecké obsazení. Vedle Lexe Barkera (navždy Old Shatterhand) šlo o Vladimira Medara a chybět nemohla ani Reinlova fešná manželka Karin Dor. Tuto trojici pak doplnila jedna z největších žánrových hvězd vůbec, Christopher Lee. Původně se také plánovalo s celou sérií gotických hororů, nicméně, jak už to chodí, nakonec všechno dopadlo úplně jinak.

Co tedy film nabídl. Zlořád hrabě Regula (vskutku originální jméno, samozřejmě ho hrál Lee) páchal krvavé zločiny a po zásluze se mu dostalo odplaty. Po letech se však hodlá vrátit a pomstít. Za tímto účelem se v jeho rozpadlém hradu ocitne jeden statečný chlapík (Barker) a jedna pohledná baronka (Dor), kteří se s ním musí definitivně vypořádat a přežít v názvu uvedené nástrahy.

hadí 2

Na horor hammerovského střihu tedy dostatečná zápletka, zde navíc typově velmi dobře obsazené. Kromě osamoceného hradu tu máme také děsivého sluhu a další nutné náležitosti. Zapomenout naopak můžete na typický znak studia Hammer, patřičně červenou krev. Celé to má dobrý spád a vyniká hezkou naivitou, povedená je místnost s kyvadlem (hadí jáma naopak nic moc), zdrogovaná Karin s živým hadem kolem ruky také není k zahození. Nicméně člověk se tu nemůže ubránit dojmu, že všechno je tak nějak lacinější než britský vzor.

Mlha působí až příliš uměle, kostlivci rozvěšení po lese jakbysmet (dokonce jsem čekal, kdy Barker na některého šáhne a sdělí svým společníkům, že jde o atrapu). Snímek také nemá tak kvalitní atmosféru jako nejlepší horory z dílny Hammeru. Pokud máte s tímto typem filmů nějaké zkušenosti, neodbytně se nabízí několik možností, proč to všechno dopadlo tak, jak dopadlo.

Jde skutečně o vážně míněnou napodobeninu? Dle záměrů filmařů patrně ano, ale kdyby mi někdo nabídl alternativu v podobě pocty hammerovkám, nebo naopak jejich parodování, byl bych ochoten mu to věřit. Němečtí diváci to nicméně moc nezkousli, snímek nepatřil ke komerčním vrcholům Reinlovi kariéry a z oněch chystaných filmů na podobná témata se nakonec sešlo.

Nic to ale nemění na faktu, že pokud rádi sledujete gotické horory, nemůžete s tímhle počinem šlápnout vedle. Je to svým způsobem velká rarita, ale neskutečně zábavná a příjemná na sledování. Zejména pokud už máte nějaký ten Hammer (anebo něco od Cormana) za sebou. V takovém případě si Hadí jámu a kyvadlo s jeho naivním provedením užijete vrchovatě.

Hodnoceni: 70%

Režie: Harald Reinl
Hraji: Lex Barker, Christopher Lee, Karin Dor, Carl Lange, Vladimir Medar
Západní Německo, 1967, 85 min

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *