Z cizího krev neteče (Identity Thief) – Otrava a faleš – Recenze

CZ premiéra: 2.5.2013

Sandy (Jason Bateman) vede spokojený život – má manželku, dvě dcerky, hezký dům a dobré zaměstnání. Pak mu ale zlodějka z Floridy (Melissa McCarthy) ukradne totožnost (Sandy může být i ženské jméno). Přečerpá mu limit na kreditce a vůbec ho dostane do všelijakých potíží, kvůli nimž se o něj začne zajímat policie (přestože vědí, že všechny ty zločiny spáchal někdo jiný, kdo využil jeho osobní údaje) a v ohrožení se ocitne i Sandyho kariéra. Celé je to absolutně nesmyslné a scénář se hned zkraje dopouští několika berliček (jen prvních z mnoha), aby dostal hlavního hrdinu tam, kde ho chce mít – na cestě za onou podvodnicí, aby ji našel a dovlekl do svého státu, aby ji tam donutil k přiznání.

Identity Thief

Komedie režiséra Setha Gordona (Čtvery Vánoce, Šéfové na zabití) poměrně dost připomíná komedii Na doraz a desítky dalších, kde jsou dva z hlediska charakteru absolutně odlišní lidé nuceni strávit spolu nějaký čas, aby se nakonec stali přáteli (doufám, že vás to vyústění nepřekvapilo). V tomto případě jde o příšerně nesympatickou, agresivní, vulgární, obézní a de facto obecně nesnesitelnou psychopatku a kriminálnici, proti které je postaven morálně zásadový a pravidly se řídící vzorný otec rodiny, jehož největším přestupkem v životě bylo špatné parkování, pokud vůbec. Celý film by se klidně dal vystavět na tom, že si oba polezou na nervy (hlavně ona jemu), a že se budou nějak navzájem pošťuchovat a dělat si naschvály. Kromě toho se ale tvůrci filmu rozhodli vystavět takovou příběhovou konstrukci, kvůli které se jim výsledek naprosto rozpadá. Takže kvůli tomu, aby hlavní hrdina dokázal svému zaměstnavateli a policii svou bezúhonnost, neváhá krást auta, jezdit s nimi v protisměru, unikat před lovci lidí a portorickými gangstery a v závěru okrádat lidi o statisíce tím, že jim také začne krást identity. Jeho společnice naopak dojde ke katarzi a stane se z ní postupně lepší člověk, ovšem působí to falešně a uměle, když v jedné scéně mlátí lidi do krku a souloží s obtloustlým kovbojem a v té následující si vylévá srdce, jaké měla špatné dětství. Nefunguje to a snaha o dojemné scény tak dláždí cestu do pekel.

Navíc to není moc vtipné. Jason Bateman je vyloženě mdlý a Melissa McCarthy je zdrojem humoru pouze primitivního, takže neustále jen padá, křičí, mlátí lidi a dělá sexuální narážky. Drtivá většina rádoby komických situací ve filmu je klišovitá. Zdaleka největší problém představuje scénář, dementní a nevtipný, ze kterého asi ani mnoho dobrého vykřesat nešlo, bez ohledu na to, jak dobrý je Seth Gordon režisér a Bateman s McCarthyovou dobří herci. Autor scénáře je mimo jiné režisérem a scénáristou snímku Suprhrdina.

Z cizího krev neteče je ekvivalentem peněz vyhozených za špatný masochistický zážitek, pokud byste se tedy rozhodli vyrazit na tuto komedii do kina. Je otravná a zážitek z ní je nepříjemný, protože uráží inteligenci diváka a ve finále se ho snaží dojmout falešnými slzami. Její první dvě třetiny se ještě dají přežít, avšak o závěrečné třetině, kdy se struktura snímku už definitivně ztrácí, se to říct nedá.

Hodnocení: 20%

Režie: Seth Gordon
Hraji: Melissa McCarthy, Jason Bateman, Amanda Peet, Kevin Covais, Andrea Moore, Jon Favreau, Tip Harris, John Cho, Clark Duke, Maggie Elizabeth Jones, Justin Wheelon, Cullen Moss, Morris Chestnut, Genesis Rodriguez, Robert Patrick
USA, 2013, 111 min