Vánoční koleda (A Christmas Carol) – Recenze

CZ premiéra: 19. 11. 2009

vk2Tradiční povídka Charlese Dickense Vánoční koleda se už dočkala několika filmových zpracování, ať už hraných nebo animovaných. To nejnovější je ale pod taktovkou Roberta Zemeckise, který se rozhodl natočit ho stejnou technikou, jakou si už vyzkoušel na filmech Polární expres a Beowulf – performance capture animací a ve 3D.

Příběh o zatrpklém, hamižném a nepřejícím starci, který si během vánočních svátků projde nedobrovolnou duševní očistou, aby nakonec zcela změnil svůj způsob života a mohl konat dobro, zná skoro každý. Nejen díky jeho kouzlu a poetice, ale i proto, že patří mezi nejtypičtější příběhy o morálním ponaučení vůbec. Děj se tak bohužel stává naprosto předvídatelným, což ale na celkovém dojmu téměř neubírá. Hlavní je totiž otázka, jestli se film podařilo zpracovat dostatečně vizuálně atraktivně. A odpověď je kladná.

Vánoční koleda totiž dopadla podobně jako zmíněný Polární expres. O co byl ale expres rozjuchanější a optimističtější, o to je Vánoční koleda pesimističtější a temnější. Zásluhu na tom má především atmosféra a výtvarná stylizace 19. století (ala Oliver Twist), ve kterém se film odehrává. Radost a láska mezi obyvateli zasněženého velkoměsta se tu snoubí s chudobou a bezmocí, nahlédneme do rodin chudých i bohatých, ocitneme se na honosné hostině i v márnici.

vk4Tím hlavním je ale příběh Ebenezera Vydřigroše (anglicky Scrooge), jehož škudlení a touha po penězích naprosto převládla nad radostí ze života, láskou a přátelstvím mezi příbuznými i mezi zaměstnanci. Právě jeho proto navštíví během svátků tři duchové, kteří ho provedou vzpomínkami na Vánoce minulé, přítomné a dokonce mu dají možnost nahlédnout i do Vánoc budoucích. Většina Vydřigrošových vidin je založena na nostalgickém vzpomínání a sentimentu, některé jsou ale téměř hororové (např. návštěva přízraku Vydřigrošova dávno mrtvého bývalého kolegy, který mu příchod tří duchů předpoví, nebo scéna, ve které je Vydřigroš stahován do svého vlastního hrobu). Z některých scén se dozvíme i něco málo o jeho minulosti, o původu tří vánočních duchů se ale naopak nedozvíme vůbec nic. Což je škoda. Každé Vánoce totiž po odbití půlnoci současný duch umírá zároveň se zrodí nový duch („Máš hodně bratrů?“ „1842, abych byl přesný.“), takže by mě docela zajímalo, proč má Duch Vánoc budoucích vzezření mozkomora, nebo proč zrovna Duch Vánoc přítomných vypadá jako Santa Claus v civilu a se zelenou ratolestí na hlavě (o tom více v preview).

vk3Ve filmu září Jim Carrey nejen jako Vydřigroš, ale díky moderní animační technologii i jako všichni tři duchové. V té první zmíněné roli jeho obličejové rysy poznáte celkem bezpečně, u těch dalších už ne. Navíc svou výbornou (naštěstí nepřeháněnou) obličejovou mimikou vtiskl svým postavám snadno uvěřitelné herecké výkony. Totéž se dá říci i o ostatních hercích. Za zmínku určitě stojí Gary Oldman, Bob Hoskins, Colin Firth nebo herečka Robin Wright Penn (kterou jste mohli vidět i v Beowulfovi). Film podkresluje dynamická a podbízivá hudba, i kamera je skvělá (průlety nad městem jsou pro 3D jak stvořené), jen by občas neškodilo ubrat na akčních scénách. Například honička s temným jezdcem je už ke konci zdlouhavá a zbytečná.

Vánoční koleda má vysoký potenciál překonat v oblíbenosti několik podobně laděných pohádek včetně Polárního expresu a stát se dalším z mnoha vánočních evergreenů televizních obrazovek. Zaslouží si to.

Autor: Jan Varga

80%

Režie: Robert Zemeckis
Hrají: Jim Carrey, Gary Oldman, Robin Wright Penn, Colin Firth, Cary Elwes, Molly C. Quinn, Bob Hoskins, Daryl Sabara, Fionnula Flanagan, Sammi Hanratty, Fay Masterson, Tarah Paige, Lesley Manville, Leslie Zemeckis, Callum Blue
USA, 2009, 120 min