Tři dny ke svobodě (Next Three Days) – Zoufalý člověk udělá cokoliv (Recenze)

CZ premiéra: 20. 1. 2011

Režisér Paul Haggis bravurně propojuje tři filmové žánry – drama, krimi, thriller. Na začátku je nám představena detektivní zápletka, jež se jemně táhne celým dějem. Dále je tu drama rozvrácené rodiny, kdy trpí manželský pár i jejich malý syn a které je podáno velmi sugestivně. Proč se tyhle věci dějí jen hodným lidem? To vše doplňuje napětí i umírněná akce, což jsou znaky každého dobrého thrilleru. Tři dny ke svobodě jsou svižnou podívanou, která má něco navíc. Russellla Crowea.

Tři dny ke svobodě
vyprávějí o nešťastné shodě náhod, která rozvrátí idylickou rodinu. Lara Brennanová je obviněna z vraždy a všechny důkazy ukazují právě na ni, ač je nevinná. Její muž John urputně bojuje za očištění Lařina jména všemi právními prostředky i úředními postupy. Když však zákon selže, rozhodne se využít jinou zbraň – tu střelnou.

Russell Crowe exceluje v roli zoufalého manžela, který je schopen podstoupit cokoliv, aby vymanil svou ženu z osidel justiční nespravedlnosti. Crowe je herec, jenž umí přesvědčivě zahrát i ty nejjemnější a nejniternější emoce. Vyvíjí se s postavou, a tak divák o něm divák neuvažuje jako o herci Russellovi, ale jako o dokonalém manželu Johnovi. Ten je nejdříve nekonfliktním, příjemným společníkem a oddaným manželem, avšak poté se změní v nemilosrdného muže činu, jen aby dal rodinu zase dohromady. Právě tehdy nastává čas pouličních rvaček, přepadení a střílení.

Když jsou Lařiny šance na propuštění definitivně pryč, začne John spřádat plány na útěk. Jelikož je ale spořádaným občanem, nejsou začátky zrovna jednoduché. Již tehdy nabírá film na obrátkách. A co teprve ve chvíli, kdy se dozví, že mu zbývají tři dny, aby svůj plán provedl.

Tři dny ke svobodě mají slušný scénář a skvělou režii, drží je pohromadě i herecké výkony. Vedle Russela Crowea uvidíte skvělou Elizabeth Banks, jež také působí velmi přirozeně. A to i s ohledem na to, že se její postava Lara občas zachová poněkud nesmyslně. Na druhou stranu působí film občas nevyváženě, najde se několik nudnějších momentů a nadbytečných scén, naštěstí je jich však poskrovnu.

Škoda jen, že film nemá o deset minut kratší stopáž. Konec je zbytečně natahovaný a nezáživný. Snaha a zobrazení doslova všeho je sice pochopitelná, ale nikoliv zcela ospravedlnitelná. Diváka totiž připraví o ten pocit, který má během celého snímku a jenž by bylo záhodno odnést si i domů. Je to však jen malá výtka, která by neměla nikoho od zhlédnutí tohoto filmu odradit.

Autor: Klára Prchlíková

Hodnocení: 70%

Režie: Paul Haggis