Saxána a lexikon kouzel – Děs běs – recenze

CZ Premiéra: 15.09.2011

Čtyřicet let stará Dívka na koštěti patří do zlatého fondu české kinematografie nejen díky tomu, že její vděčný humor funguje i po letech. Její režisér Václav Vorlíček se k této tématice nyní vrátil (první chyba) a do projektu zapojil značné množství digitálních triků (druhá chyba). Výsledek je tak špatný, že v kinech by se měly ke vstupenkám prodávat i žiletky na zápěstí, případně plápolající pochodně.

Petra Černocká se vrací v roli čarodějnice Saxany, která se kouzlům sice pořád ještě věnuje, kouzelnou knihu má ale už dávno zapomenutou někde na půdě. Tu shodou okolností objeví její dcera Saxána (psaná s čárkou) a omylem se přenese do světa pohádek, kde si ji samozřejmě okamžitě spletou s původní Saxanou a napaří jí zbytek třísetletého trestu, jež si měla odsedět po škole. Mezitím se do podzemní říše strašidel a různých pohádkových bytostí dostane i Saxánina tetička Irma, které se posléze dostanou do rukou magické nálepky. Ten, na koho je nalepí, se do ní okamžitě zamiluje. Irma v průběhu celého filmu tudíž získává různé nápadníky a společně se Saxánou se snaží zarazit zločiny doslova komiksového záporáka, který pustoší říši a mění její obyvatele v kamení.

Digitálních triků je tu celá řada, některé exteriéry dokonce vypadají velmi dobře. Naopak pohádkové postavičky jako malý vousatý kluk, trpaslík, kostlivec nebo skákací chlupatá koule jsou příšerné a jejich animace je zhruba na úrovni Kozích příběhů. Lepší animaci najdete v kdejakém Večerníčku. Jediným skutečně povedeným efektem z celého filmu je vzlet jedoucího vlaku, který se ve vzduchu otočí o 180 stupňů a přistane opět na kolejích. Tento gag je však hned posléze zabit záběrem na cestující, kteří si žádné vzdušné akrobacie nevšimli a ani jim nepřijde divné, že se souprava vrací k místu, odkud vyjela.

Podobných omylů je plný scénář. V podstatě co scéna, to nějaká stupidita. Třeba když se na plátně zčistajasna objeví obří hroch, tak o něm všichni mluví jako o drakovi. Fantaskní svět nemá pevně stanovená pravidla, vše se tu děje naprosto náhodně a zcela nahodile tu kolují i takové artefakty, jako jsou kouzelné hůlky nebo lexikon kouzel. Většina dialogů nedává smysl, působí trapně a uměle. Dětská představitelka Saxány, Helena Nováčková,  je hrozně statická a své repliky odříkává jako básničku. Tetička Irma sice působí pro příběh důležitě, ale v podání Jiřiny Bohdalové se bohužel jedná o jeden velký průser. Bohdalová není žádná Eliška Balzerová, aby ve svém věku vypadala při flirtování s muži přirozeně. Každá scéna s ní je tak utrpením. O chlup zajímavější jsou vedlejší postavy Nadi Konvalinkové, Petra Nárožného a Jiřího Lábuse, kteří mají však jen komickou funkci. Film přesto vtip postrádá, stejně jako napětí a akci.

Na to, že se jedná o pohádku, tu chybí kromě morálního ponaučení také pořádná záporná postava. Jakýsi Crashman, který se do příběhu dostal z akčního komiksu (zřejmě vzpomínka na Vorlíčkovu komedii Kdo chce zabít Jesii) nemá šanci obstát. Jaromír Dulava mu žádné charisma nepropůjčil, jeho potenciál navíc dost zabíjí fakt, že mu někdy od úst vyplouvají komiksové bubliny s replikami a jindy zas ne a že má drsňácké strniště nakreslené černou fixou. Ředitel školy Josefa Somra taktéž nestojí moc za řeč vzhledem k tomu, že se pravidelně střídají momenty, kdy má čtyři ruce a kdy má jen dvě. Jeho pomocník Vigo se sem zas zřejmě zatoulal z Arabely.

Ve filmu se toho děje docela dost, ale vůbec to nedává smysl. Scénář naprosto nedrží pohromadě a abstraktnější už ani být nemohl. Vnitřní logiku snímek postrádá úplně. Jeho sledování se rovná diváckému očistci, při kterém budou děti zmatené a rodiče se sklopenými zraky opláčou každou korunu ze vstupného. Příšerní herci, toporné nenavazující dialogy a neúmyslně trapné scénáristické kličky jsou jen třešničkou na špici této příšerně uhozené koláže. Nikdo, kdo neviděl Saxánu a lexikon kouzel, by neměl předčasně odsuzovat pohádky Zdeňka Trošky, protože ty jsou oproti tomuhle dokonalými mistrovskými skvosty.

Hodnoceni: 10%

Režie: Václav Vorlíček
Hraji: Petra Černocká, Helena Nováčková, Jan Hrušínský, Jiřina Bohdalová, Petr Nárožný, Josef Somr, Jiří Lábus, Naďa Konvalinková, Jaromír Dulava, Ota Jirák, Markéta Hrubešová, Jaroslav Kepka, Bronislav Poloczek, Uršula Kluková
Česko, 2011, 90 min

One thought on “Saxána a lexikon kouzel – Děs běs – recenze

1. Kdo to proboha financuje a proč? Pro koho? Proč dneska vznikají tak katastrofální filmý? Proč? Dobří herci vymřeli, mladé „tlačenky“ hrát neumí a dnešní chladná a vulgární doba tomu taky nepřidá.