Rivalové (Rush) – Dva egomaniaci za volantem nudného filmařského zážitku – recenze

CZ Pemiéra: 3.10.2013

Někteří režiséři si dokáží držet slušný standard, který stačí k dostatečnému pobavení diváků. Recyklují přitom konvenční žánry, příběhy a zavedený filmařský styl. Někteří řemeslníci jsou dokonce natolik slavní, že se stanou respektovanými hollywoodskými figurami. Vedle Stevena Spielberga či Roberta Zemeckise je takovou postavou i Ron Howard. Nejslavnějším a nejúspěšnějším (čtyři oscarová ocenění) snímkem tohoto filmaře je bezpochyby Čistá duše, inspirovaná životním příběhem talentovaného matematika.

Film Title: Rush

Rivalové jsou rovněž retrosnímkem, vycházejícím ze skutečných událostí. Vyprávění se ale stejnou měrou věnuje dvěma ústředním postavám a paralelně sleduje jejich profesní růst i osobní život. Nejběžnější schéma ustavujícího se heterosexuálního páru narušuje snímek tím, že tyto zápletky stojí na pozadí sportovní kariéry dvou mužů, závodníků Formule 1. Angličan James Hunt (australský herec Chris Hemsworth) a Rakušan Niki Lauda (Němec Daniel Brühl) se v 70. letech setkávali na závodních okruzích, oba se vypracovali mezi naprostou špičku a vzájemná rivalita je poháněla kupředu. Rivalové z názvu tak vystihují vztah dvou mužů (nejedná se tedy o buddy film) a děj snímku kupodivu lépe než anglický originál „Rush“, jenž lze přeložit jako shon či spěch. Vzrušení ze závodní dráhy či adrenalin z vysoké rychlosti diváka nezastihne. Reklamní kampaň sice podobnou dynamiku slibuje, ale po celé dlouhé dvě hodiny zůstává jen u zbožného přání. Touhu po rychlosti a napětí z dramatického závodu kompenzuje jen několik krátkých montáží prudkých zatáček, efektních smyků či srážek. Tyto sekvence jsou filmařsky neobratné a úsměvné. Styl celkově odpovídá spíše době, ve které se snímek odehrává, než ve které byl natočen, což je v případě sportovního filmu o formulích zklamání. Lze jen doufat, že toto byl autorský záměr filmaře-profesionála.

rush2

Film tedy nenaplňuje výše zmíněná očekávání asociovaná s tématikou Formule 1­, i když celkově se tomuto sportu film věnuje hodně – od zázemí, přes práci mechaniků, po samotný průběh závodů. Toto prostředí je vykresleno věrohodně a vytváří kulisu jednomu zvláštnímu vztahu. Dva mladíci, kteří se vypracovali ve skvělé piloty, pozorují od počátku svých kariér jeden druhého a vzájemné rivalství je pohání kupředu. Film samotný je tak především dvojportrétem cílevědomých egomaniaků, kteří nejvíce ze všeho touží po úspěchu na závodním okruhu. Usilují o totéž, ale jinak jsou velmi rozdílní – James je atraktivní sukničkář, frajer, horkokrevný, netrpělivý, Niki zase nevzhledný, tichý, precizní, disciplinovaný. Rivalové se nepokouší o nějaké hlubší psychologické profily postav. O to trapněji působí několik neobratně vřazených subjektivních sekvencí, které představují výjimku z tohoto pravidla. Dva charakterově odlišní muži pocházející z různých zemí mají potenciál dynamického třecího pole a souboje kontrastů. Oba aktéři však spíš vystupují vedle sebe: získávají informace o postupu toho druhého, pozorují se, občas se na sebe zamračí a někdy se i fyzicky (tělem či autem) střetnou.

rush3

Chris Hemsworth, známý především díky postavě Thora, si vystačí se stejným rejstříkem, jaký sluší i severskému bohu hromu – vizuálem sexy svalnatého bloňdatého chlápka s nerudným výrazem. Daniel Brühl sám o sobě nepatří zrovna k ideálům krásy a jeho Niki, zošklivený předkusem a později stopami popálenin, představuje protipól k obletovanému Angličanovi. Není to ovšem vzhled, co určuje stupeň náklonnosti k těmto postavám. Jejich shodně sobecká sebestřednost a jednostranná motivace, staví diváka před Sophiinu volbu a těžko říct, kdo z dvou hlavních postav je méně (či více, jak je libo) sympatický. A sledovat na plátně dva charaktery, na kterých nám nezáleží a s jejichž pohnutkami se těžko ztotožníme, patří k nejhorším kinozážitkům. Atraktivní prostředí závodů Formule 1 zaniká pod tíhou těžkopádně představovaných osobností, kteří dostávají shodně množství prostoru. Vše ostatní (včetně plochých vedlejších postav) je přizpůsobeno jejich individualizovaným výstupům. James si svou kariéru exhibicionisticky užívá jako rocková hvězda, Niki zase více intrikaří v zákulisí. Vývoj událostí i kariér je předvídatelný (a v některých bodech i známý, zejména fanouškům F1) a žádná z interakcí nepřináší překvapivé zvraty či nové informace. Postavy se nevyvíjí, jejich cíl a motivace se nemění. Výsledný produkt je tak kombinací plochých postav, filmařských klišé a nenaplnění potenciálu žánru.

Režie: Ron Howard
Scénář: Peter Morgan
Kamera: Anthony Dod Mantle
Hudba: Hans Zimmer
Hrají: Daniel Brühl, Chris Hemsworth, Alexandra Maria Lara, Olivia Wilde, Natalie Dormer, Christian McKay, Pierfrancesco Favino, Jamie Sives, Lee Asquith-Coe, Egija Zviedre, Julian Seager, Joséphine de La Baume
USA / Německo / Velká Británie, 2013, 123 min

10 thoughts on “Rivalové (Rush) – Dva egomaniaci za volantem nudného filmařského zážitku – recenze

1. No, stručně řečeno autorka textu buď film neviděla, nezná vůbec předlohu snímku a nebo prostě nemá ráda podobné filmy. Málokdy se s někým tak moc liším v hodnocení. Film rozhodně doporučuju všem, co mají aspoň trochu rádi sportovní dramata nebo F1, nic lepšího na poli filmům nenajdete.

2. Rozhodně se ohradím proti výtce, že jsem film neviděla, nebo se neinformovala o skutečném příběhu. Ani bych neřekla, že jsem zaujatá proti žánru. Jako recenzentka mám nicméně právo na subjektivní pohled a nerada bych recyklovala názory cizí. Ten svůj přitom nikomu nevnucuju.

3. Toto hodnocení svědčí jen o nepochopení. Ostatně zajímalo by mne jaký film by si zasluhoval lepší hodnocení než film který dokáže diváka pohltit? Jistě, každý jsme jiný a někdo by raději neměl ani nic psát. 😉

4. Paní Mou, uplně nesmyslný článek … podívejte se všude jak ho pěkně chválý dokonce na csfd.cz má přes 92% a , když čtu co tady píšete tak bych si myslel, že je to jeden z nejnudnějších filmů.PROSÍM, když tomu nerozumíte nepište radši recenze… PS:jak může holka psát recenzi na sportovní závody?:D to mě hlava nebere.

5. Prekrocit touhu po odliseni se a byt za kazdou cenu zajimavym je pro novinare velkou vyzvou. Bohuzel, autorka snadnemu pokuseni byt kritickou jen proto, ze jini vice ci mene fundovani komentatori hodnoti film nebyvale kladne podlehla az prilis zjevne. Punk is not dead Marie, vlastne vam i rozumim:-) Film se mi ale libil moc. R.

6. K psaní recenzí nepřistupuju jako k možnosti nandat to všem ostatním, kdo měli potřebu se k danému filmu vyjádřit. Reakce ostatních recenzentů předem nečtu, abych se právě vyhnula vědomému či nevědomému vymezování se vůči či opakování myšlenek ostatních. Recenzi pochopitelně nikdy nelze psát zcela objektivně, proto i moje texty odráží určitý vkus či subjektové pozice. Je ovšem nespravedlivé odsoudit genderovou pozici autorky. Zvlášť, když je velkou fanynkou akčních filmů. Rivalové podle mého názoru nejsou zábavným ani napínavým ani nijak dynamickým filmem. Je to výsledek rutinní práce, řemeslně slušný, ale neoriginální a navíc předvídatelný. Smutný fakt, že se snímek dostal už na 5. pozici mezi nejlepšími filmy na CSFD svědčí o konvenčním a mainstreamovém vkusu uživatelů, nikoli o kvalitách recenzovaného titulu.

7. Pohybuji se v prostředí aut 25 let a možná právě proto mohu s upřímností konstatovat, že tento snímek naprosto vystihuje co vystihnout měl. Myslím, že autor neměl v úmyslu natočit akční film typu Rambo ,ale přiblížit divákovi prostředí, okolnosti a právě ony povahové rozdílnosti obou postav, což se myslím opravdu povedlo a právě proto, že se mezi závodníky pohybuji tak dlouho, vím, že se jedná o velmi realistické ztvárnění příběhu. Ovšem pokud recenzentka nemá vůbec žádný vztah k tomuto odvětví sportu, nikdy nemůže objektivně hodnotit, neboť si myslím, že šlo spíše o hraný dokument než o akční film:-).

8. You’ll find it near unattainable to encounter well-updated men or women on this issue, but you come across as like you understand whatever you’re writing on! Thanks

9. I got what you mean , regards for posting .Woh I am glad to find this website through google. “Success is dependent on effort.” by Sophocles