Proroctví (Knowing) – recenze

Hodnoťte film

CZ premiéra: 30. 7. 2009

pro2Po sérii nepříliš podařených filmů (Rituál, Ghost rider, Next, Nebezpečný cíl) se podařilo Nicolasi Cageovi konečně narazit na film s vysokým potenciálem, který navíc natočil Alex Proyas (režisér výborného snímku Já, robot). Ten vytvořil pozoruhodný katastrofický thriller, který pozvolna přejde do mysteriózní sci-fi s mnoha náboženskými odkazy.

Vše začíná v roce 1959, kdy je během slavnostního školního ceremoniálu zakopána časová schránka s dětskými kresbami zobrazujícími budoucnost za 50 let. Po uplynutí této doby je schránka opět vykopána. Při rozdávání obrázků nynějším žákům základní školy v roce 2009 se jeden dostane i do rukou Caleba Koestlera. V zalepené obálce však malý chlapec najde místo obrázků jen papír celý popsaný číslicemi. Jeho otci, profesorovi Johnu Koestlerovi (Nicolas Cage), se podaří zjistit, že čísla vůbec nejsou náhodná. Předpovídají totiž všechny katastrofy, které se během posledních padesáti let staly. Až na tři poslední – ty se teprve stanou.

pro1Musím přiznat, že po vydařeném retro úvodu se první půlhodina filmu dost vleče, během ní se pouze stihnete seznámit s hlavním hrdinou a jeho synem, jejichž vztah se od nešťastné události, kdy zemřela Johnova žena a Calebova matka, pomalu rozpadá. Ti dva teď bydlí spolu, John má ale o syna příliš velký strach a svůj smutek nad ztrátou manželky utápí v alkoholu. Jeho život se změní až po nálezu zmíněného číselného kódu. Děj se díky tomu rozjede, ale naopak scénář začne chvílemi zadrhávat. Místo toho, aby se John snažil přesvědčit lidi o blížící se katastrofě, vláčí ho scénář právě přes ta místa, kde má k nehodám dojít, což působí značně nelogicky. Díky tomu ale máte šanci pokochat se u výborně zvládnutých triků a počítačových efektů, např. syrově natočený pád letadla vás doslova přimrazí do židle. Podobných záběrů tu najdete poskrovnu, vždy to ale stojí za to. Jak se blíží poslední katastrofa, John se stále více zamotává do své soukromé poutě za informacemi. A napětí se stupňuje. Johna a jeho syna začne ohrožovat skupina podivínů, do děje se přimotá dcera zmíněné autorky číselné předpovědi a také její malá dcerka, která má stejný problém jako Caleb – slyší v hlavě hlasy.

Atmosféra tu funguje na výbornou, napětí podtrhává výborná kamera a sugestivní hudba. Posledních několik minut je nacpáno biblickými podobenstvími, což naštěstí jen podtrhuje tajemnou stránku filmu. Kromě občasných hluchých míst a notné dávky sentimentu ale není filmu moc co vytknout. Proroctví se tak stává příjemným filozofickým filmem s poselstvím, vhodným k zamyšlení. Navíc až do úplného konce není jasné, jak film skončí, což je zřejmé plus. Slibuji, že budete překvapeni. Já tedy byl.

Autor: Jan Varga

70%

Režie: Alex Proyas