Pátek třináctého (Friday the 13th) – recenze

p132Vyvěste krvavé prapory, oprašte hokejové masky a vzhůru do kina. Jason se vrátil prohrabat se ve střevech pár teenagerů.

Příběh snad ani nemusím rozebírat. Snad jen zajímavý nápad s dvěma dějovými liniemi, v nichž v prvním Jason zabíjí jednu skupinu lidí a ve druhé vraždí úplně jinou skupinu. Děj dost oživuje bratr dívky z první skupiny, díky kterému se oba příběhy prolínají.

Zbytek osazenstva Křišťálového jezera jde ve stopách předchozích dílů. Takže se těšte na bohatého snoba, kterého zajímá spíš bezpečnost starožitného nábytku, než kamarádů. Hláškujícího černocha, který se dělí o bongo s věčně zhuleným asiatem a samozřejmě namakaného hrdinu na starém harleyi. Připočítejte si pár modelek a perfektníma prsama a nechutného vidláka, strčte je všechny do mixéru a máte Pátek 13.

Režisér Marcus Nispel byl vždycky mrdkař a už se z toho asi nevylíže. Každopádně natočit nový Pátek 13. předně odpovídá jeho schopnostem. Dokonce už se i naučil pracovat s filtry a necpe je zbytečně všude jako u Cesty bojovníka. Celkově jsem byl s Pátkem 13. spokojen. Za deset let to bude jen další díl v řadě, který ničím zvláštním nevybočuje a nic jiného jsem ani nečekal.

Je zajímavé, že za těch dvacet devět let co Jason učí teenagery slušnému chování se změnilo oblečení, účesy, auta, ale sexuální narážky a tráva zůstaly. Takže si na hlavy plácejte co chcete, ale hlavně hulte a množte se, protože to se bude dělat pořád.

p131Moc se líbil vzhled Jasona, který vypadal přesně jak má. Zato mě zklamaly vraždy. 13 vražd? To je vtip? Víc lidí jsem přejel, když jsem vezl tuhle recenzi do redakce. Navíc způsob vražd také nic moc. Jason se většinou někde vynoří a zasekne někomu mačetu do hlavy.

Spoustu lidí se vyjadřuje negativně k pokračování slavných hororových sérií, ale já ne. Protože dokud se budou točit další a další díly, tak naši oblíbení hrdinové neupadnou v zapomnění a budou dál vesele vraždit. Je pravda, že kvalita takových snímků zamrzla někdy v sedmdesátých letech, ale pořád je to lepší, než kdyby se Jason přidal k ochotnickému divadlu, kde by bojoval o roli Romea.

Přesto se nabízí zásadní otázka: jaký význam mají tyto stále stejné vyvražďovačky? A jak je možné, že se stále natáčejí, když neleží v obecném zájmu? Jako ředitel psychiatrického ústavu samozřejmě znám odpověď. Protože lidi jsou v jádru úchylná prasata, které, ať si říkají co chtějí, zkrátka baví sledovat magora v masce, jak bez trochy citu zabíjí lidi! A producenti to díky Bohu vědí.

Ps: Hezky mu tam ten šroubovák bodni. Nic jiného si nezaslouží.

Režie: Marcus Nispel
Hrají: Jared Padalecki, Danielle Panabaker, Amanda Righetti, Travis Van Winkle, Aaron Yoo, Derek Mears, Jonathan Sadowski, Julianna Guill, Ben Feldman, Ryan Hansen, Willa Ford, Nick Mannell, America Olivo, Richard Burgi, Chris Coppola, Nana Visitor
USA, 2009, 97 min