One Direction 3D: This is Us (One Direction: This Is Us) – Koncert i střípky ze zákulisí – recenze

CZ Premiéra: 5.9.2013

Můj vztah k chlapecké hudební skupině One Direction je vyloženě indiferentní. Na britskou talentovou soutěž X-Factor, kam se všech pět mladíků nezávisle na sobě přihlásilo individuálně, jsem nekoukal, takže jsem ani nevěděl, že jich všech pět vypadlo a úspěchu se jim dostalo až po návrhu jednoho z porotců, že by měli soutěžit jako skupina. Ačkoli skončili třetí, dostalo se jim mezinárodního věhlasu a pořádali světová turné, aniž by měli za sebou jediné album. Já je neposlouchám, protože prostě neholduji tomuto hudebnímu žánru, ale když je hrají v rádiu, tak mi to nevadí. Na rozdíl např. od Justina Biebera.

1D

Většina filmu je vyloženě standardní portrét. Takže na začátku je rekapitulace toho, jak skupina vznikla, jak dosáhla slávy a v kolika zemích vede v prodejních žebříčcích. Nekoná se nijak zásadní vhled do soukromí jednotlivých členů kromě toho, že všichni spolu chodí kempovat, všichni mají nějaké rodiče, kteří jsou na ně pyšní, někteří chodili někam na brigádu, kde by je ani ve snu nenapadlo, že budou v následujících letech kupovat domy pro své rodiny, a že si občas zafilozofují o tom, jaké mají vlastně štěstí a úžasné fankluby. Všechno je to vlastně prima a dívá se na to dobře – kluci jsou to sympatičtí, nezkazila je popularita a mají smysl pro humor, přičemž jsou navíc talentovaní, pohlední a umějí vrhat smyslné pohledy (proto z nich asi ty miliony fanynek po celém světě tak tečou). Přestože je většina filmu věnovaná cestování po turné a koncertům, tak je to chvílemi zábava veliká, protože hlavní protagonisté se toho hodně nablbnou. Vozí se v zákulisí v popelnicích, unikají v golfových vozících před sekuriťáky, inkognito se vydávají mezi fanynky v převlecích za vousaté údržbáře a zabarikádovávají se v obchodě s obuví před davy šílených fanynek…

1D2

Trošku na škodu je fakt, že téměř polovinu filmu tvoří záznamy z koncertů, natočené profesionálními kamerami k tomu určenými – takže nikoli v dokumentárním stylu. Navíc když začnou 1D zpívat na pódiu písničku, tak ji následně uslyšíme celou. Dvakrát třikrát to je celkem fajn, ale posedmé už mě docela štvalo, že se musím koukat další tři minuty na záznam koncertu místo toho, aby následovaly nějaké mnohem zajímavější scény z příprav koncertů a ze soukromí zpěváků. Jde zřejmě o úlitbu fanynkám, které se u toho mohou patřičně vykřičet a vidět své idoly na pódiu ve 3D (které funguje celkem hezky), takže je uvidí pěkně zblízka a ještě je to přijde na menší peníze, než lístek na koncert.

Za to, že snímek funguje přes to všechno až překvapivě dobře, jsem vděčný jedinému člověku, a to režisérovi Morganu Spurlockovi, kterého si možná pamatujete z dokumentu Super Size Me, kde kromě postu režiséra zastával i funkci hlavního protagonisty. Od roku 2004 natočil už vícero dokumentů, ale tenhle je první od Super Size Me, který se dostává i do našich kin, zřejmě vzhledem k věhlasu skupiny 1D. Trochu doufám, že to pomůže v rozšíření i jeho věhlasu, a že se na jeho filmy budeme moci těšit častěji. Je totiž evidentně velmi dobrým dokumentaristou – One Direction 3D: This is Us je na mnoha místech zábavný, velmi dobře sestříhaný a občas i vizuálně zajímavý (stylizace zpěváků do komiksových superhrdinů atd.), což je zřejmě také Spurlockova zásluha. Jen bych ocenil, kdyby byl film z ještě větší části dokument o soukromí této chlapecké skupiny, a ne záznam koncertu.

Režie: Morgan Spurlock
Kamera: Tom Krueger
Původní hudba: Simon Franglen
Hraji: Skupina One Direction
Velká Británie, 2013, 92 min

One thought on “One Direction 3D: This is Us (One Direction: This Is Us) – Koncert i střípky ze zákulisí – recenze

1. Dobrý den.Jedna z mála názorů na TIU, která nebyla ani zatrpklá, ani zaujatá..bylo velice příjemné to číst a děkuji vám jakožto zástupce Directionerů…nic vám vytýkat nebudu je to Váš názor, akceptuji ho, jen podotknu,proč jsou tam ty záběry z koncertů…Spoustu z nás se na Take me home tour nedostalo a už nikdy nedostane, tajně jsme se modlily, aby alespon vydali DVD jako při Up all night…, ale udělali to mazaně a dali to do filmu, proto ten film milujeme,protože jsou tam záběry té atmosféry z koncertu a hlavně ve 3D tákže nás to doslova vtáhne, jako by jsme tam byli…to je vysvětlení k těmto záběrů, mám jednu výtku k filmu a to, že mohl být delší..3 roky se dají dát těžko do 92minut… 🙂