Machete zabíjí (Machete Kills) – Zbytečně seriózní krvavé béčko – recenze

CZ Premiéra: 24.10.2013

CSFD IMDb WWW US Recenze

Kdybych to měl shrnout, tak na Machete zabíjí je nejlepší a nejlegračnější trailer na jeho další pokračování, které se bude odehrávat ve vesmíru (Machete Kills Again… In Space! je naplánováno už na příští rok). Tam totiž konečně dojde na světelné mačety, kopu hlášek, robotického Justina Biebera a pár hezkých nápadů. Tento trailer je ale bohužel k filmu přilepen hned na začátku (podobně jako falešné trailery u snímků v projektu Grindhouse Quentina Tarantina a režiséra obou dílů Machete – Roberta Rodrigueze), takže se nejvíc zasmějete hned v úvodu a to, co následuje, už zdaleka není tak zábavné a nápadité, aby vás to vydrželo upoutat na hodinu a tři čtvrtě.

machete1

Děj spočívá v tom, že hlavní hrdina se tváří drsně a usekává nepřátelům hlavy a různé končetiny. Prezident USA (Carlos Estevez – což je jeho skutečné jméno, ale většina z vás ho bude znát pod pseudonymem Charlie Sheen) mu svěří důležitý úkol, a sice vypátrat v Mexiku revolucionářského vůdce zločineckého kartelu, který údajně vlastní raketu namířenou na Spojené státy, a zneškodnit ho. Chabá zápletka ale není pro film příliš důležitá, protože stejně slouží pouze jako záminka pro to usekávání hlav apod.

Už s prvním filmem jsem měl velký problém v tom, že je sice zábavný, ale že Danny Trejo rozhodně neutáhne hlavní roli, protože je opravdu, ale opravdu špatný herec. To platí i u Machete zabíjí, akorát s tím rozdílem, že napodruhé už to ani není moc zábavné. Především zcela vymizela ona stylizace ohrané VHS, kterou se ve svých Grindhouse filmech Rodriguez snažil udržovat. Obraz je zcela čistý, nepřeskakuje, je zkrátka technicky naprosto v pořádku a působí současně. Z toho důvodu odmítám argumenty, že ten film je tak blbý proto, že se snaží imitovat 20-30 let stará béčka.

Na zábavnosti mu ubírá zejména fakt, že se bere příliš vážně a pokouší se o seriózní emoce, což ale fatálně nefunguje, protože Danny Trejo to neumí zahrát. Hned na začátku filmu například zemře jeho kolegyně Jessica Alba (malé zadostiučinění za Spy Kids 4) a na stejnou scénu dojde ještě dvakrát v rámci flashbacku, aby nám v tu chvíli došlo, že se v hlavním hrdinovi perou city. To byste ale s větší úspěšností donutili k emocím dubové poleno.

machete3

Kromě obvyklého sekání mačetou, které se postupem času okouká a omrzí, obsahuje film navíc příliš málo akčních scén a jeho většinu zabírá to, že si dva a více lidí nezajímavě povídá. Což je velice nudné a k ničemu. Z hlediska akce se kromě mačety ve stylu švýcarského nože a pár dalších vychytávek (dvakrát je celkem slušně využita vrtule od vrtulníku) ale nedočkáte. Nejlepší vtip spočívá v tom, že William Sadler, Cuba Gooding Jr., Lady Gaga a Antonio Banderas hrají jednu a tu samou postavu (v tomto pořadí). Jde však o postavu zcela zbytečnou, která nemá žádnou souvislost s čímkoli dalším. Další humor vyplývá z několika (pravděpodobně) záměrně nepodařených sekvencí, z pár přestřelených scén jak z japonského gore filmu (rotační kulomet v podprsence) a ze zhruba tří hlášek ve stylu „Machete don´t…“ (doplňte si). Mohlo té legrace být víc. Kromě toho Carlos Estevez je ve filmu asi pět minut a velkým zklamáním je i Mel Gibson v roli vynálezce, který sice vidí do budoucnosti, ale je mu to k ničemu, protože je idiot (a navíc Machete je nepředvídatelný). Pány tak potěší alespoň značný počet spoře oděných ženštin (zejména Alexa Vega je opravdu kus), na druhou stranu se ale žádná z nich nesvlékne (což je další nedostatek oproti jedničce).

Jde zkrátka o horší variaci na to samé, co jsme viděli už před třemi roky, takový dojezd. Odvar. Jeho vesmírný sequel bude možná zábavnější, neboť zatím to vypadá, že už se tak vážně brát nebude. Podle mě má přesto Machete zabíjí u některých diváků šanci stát se guilty-pleasure podívanou. To jsou ale jiní diváci, než já.

Režie: Robert Rodriguez
Scénář: Kyle Ward
Kamera: Robert Rodriguez
Hudba: Robert Rodriguez, Carl Thiel
Hrají: Danny Trejo, Michelle Rodriguez, Jessica Alba, Demián Bichir, Mel Gibson, Amber Heard, Sofía Vergara, Charlie Sheen, Lady Gaga, Alexa Vega, Vanessa Anne Hudgens, Cuba Gooding Jr., Edward James Olmos, William Sadler, Tom Savini, Electra Avellán, Elise Avellán, Antonio Banderas, Walton Goggins, Marko Zaror
USA / Rusko, 2013, 107 min