Jako za starejch časů (Stand Up Guys) – Trio ze staré školy – Recenze

Hodnoťte film

4.4.2013

Snímek prakticky neznámého režiséra a příležitostného herce Fishera Stevense se může chlubit hvězdným castingem – Al Pacino, Christopher Walken, Alan Arkin. Jde o cosi multižánrového pohybujícího se mezi kriminálkou, komedií typu Než si pro nás přijde a filosofickým dramatem o přátelství, rodině a smrti. A ještě trochu z Pařby ve Vegas, pokud by tedy bylo většině hlavních hrdinů Pařby ve Vegas přes sedmdesát let.

starejch

Val (Pacino) je coby ex-gangster po 28 letech propuštěn z vězení. Před branou ho vyzvedává jeho dávný parťák Doc (Walken) a plánuje mu dopřát trochu povyražení po tak dlouhé době. Zároveň si ale uvědomuje, že ho bude muset ráno nemilosrdně odprásknout na rozkaz jejich bývalého mafiánského bosse, kterému Val během poslední akce nedopatřením zabil jeho syna. Val to vytuší a celkem i svého kamaráda chápe. Oslava znovunabytí svobody se pod jeho vedením plynule změní v nezřízenou zábavu s účelem prožít naplno poslední noc jeho života…

Zbytek filmu je o tom, jak Walken s Pacinem po celou noc pendlují mezi jistým bordelem a jistým bistrem, s občasným povyražením v podobě vykradení lékárny, ukradení auta, únosu kamaráda z domova důchodců (Alan Arkin má opravdu jen cameo), návštěvy klubu, uspořádání pohřbu a řešení zásadních životních dilemat. Postava Pacina celý film jenom prohání sukně, šňupe všechno možné, pije, jí, užívá si, a Walken to všechno platí, defenzivně stojí opodál a přemítá, jestli by to blížící se ultimátum nešlo nějak obejít.

starej 2

Zásadní problém filmu tkví ve schizofrenii scénáře – v jednu chvíli sledujeme hlavní hrdiny, jak se stařecky potácejí, jak si uvědomují, že smrt už číhá nedaleko, a že by měli ještě do konce života napravit své hříchy a stihnout, co ještě stihnout nestačili. O chvíli později jim ale už máme fandit, jací to jsou cool frajeři, když jdou chladnokrevně, s jiskrou v oku a s perfektní muškou vybít pouliční gang. Nejvíce je tento rozdíl vidět na Arkinovi. Jeho hrdina je na tom ze všech tří zdravotně nejhůř a vypadá na umření, o minutu později uniká policistům v luxusním sporťáku, je z něj sexuální mašina, ženy se o něj perou, atd. Naprosto nekonzistentně působí i to, že se ve filmu až příliš rychle střídají sekvence, kdy probíhá nějaký naprosto seriózní a myšlenkově hluboký dialog, se scénkami, kde se nezávazně vtipkuje např. o erekci nebo o šňupání rozdrcených léků na vysoký krevní tlak.

Všichni zmínění naštěstí předvádějí úctyhodné herecké výkony, díky čemuž je poměrně radost se na film dívat. Snímek je sice na pomezí hned několika žánrů, na komedii ale neobsahuje dost vtipných míst ani hlášek a na krimi je v něm zas poměrně málo akčních scén. Existuje sice jednotná zápletka založená na vztahu obou hrdinů a na jejich motivacích (Pacino si chce užít a udělat pár lidem dobrý skutek, Walken by rád kontaktoval nikdy neviděnou vnučku), avšak děj popisující jejich celonoční jízdu se rozpadá do nesouvisejících segmentů a scének, povětšinou komických.

Je prima vidět Walkena, Pacina a Arkina v jednom filmu a je zábavné se na jejich eskapády dívat. Jako za starejch časů je pohodová nenáročná jednohubka, jejíž potenciál je ale v celkovém kontextu bohužel nevyužitý, protože mohla být údernější, vtipnější nebo ostřejší. Takhle je mírně nevýrazná a poměrně rychle se na ni zapomene.

Hodnocení: 60%

Režie: Fisher Stevens
Hraji: Al Pacino, Christopher Walken, Alan Arkin, Julianna Margulies, Katheryn Winnick, Vanessa Ferlito, Mark Margolis, Addison Timlin, Lucy Punch, Rick Gomez, Weronika Rosati, Jay Bulger