Hugo a jeho velký objev (Hugo) – recenze

CZ Premiéra: 2.2.2012

Martin Scorcese patří k největším filmařům současnosti, to je nezpochybnitelný fakt. Posledně jsme jeho mistrovství mohli sledovat ve filmu Prokletý ostrov. Nyní se vrací s hřejivým rodinným filmem. A ve 3D.

“Hugo Cabret (Asa Butterfield) je neobyčejný kluk, který po otcově smrti žije na pařížském vlakovém nádraží u strýce alkoholika, jenž tu pracuje jako seřizovač nádražních hodin. Po tátovi Hugo zdědil vynalézavost a robota s klíčovou dírkou ve tvaru srdce, který možná ožije, pokud se do ní vloží ten správný klíč, a předá chlapci otcův vzkaz. Alespoň v to doufá. Neutišitelná zvědavost přivede Huga k nerudnému prodavači mechanických hraček (Ben Kingsley) a od něj i k jeho chráněnce (Chloe Grace Moretz), která, ač je to neuvěřitelné, drží v rukou klíč k rozluštění Hugovy životní záhady. Jak k němu přišla? Jaké tajemství skrývá její adoptivní prarodič, že o něm nesmí nikdo mluvit? Skrývá robot skutečně otcův vzkaz? A dokáže Hugo na všechny tyhle otázky odpovědět dřív, než ho dostihne ruka zákona v podobě přísného nádražního hlídače (Sacha Baron Cohen) a pošle ho do sirotčince?” Tolik oficiální synopse.

Svět kolem Huga je nádherné, barevné místo naplněné mechanickými strojky a parními stroji. Je to také místo, které se nebojí tlačit na lidské city, ukazuje stejnou měrou štěstí, smutek a komickou lidskou trapnost. Scorseseho režie je stále stejně precizní a úchvatná. Herecky nelze filmu také nic vytknout (nanejvýš téměř zbytečnou postavu Christophera Lee), především sir Ben Kingsley, který dokazuje, že když právě nemá jedno ze svých slabších období, a karikaturu nádražního policisty, kterého zosobnil Sacha Baron Cohen.

Problém Huga totiž tkví v jeho naprostých základech, přímo v první hodině jeho děje, kdy se vlastně nic nestane. Postava prodavače hraček (Kingsley) se k sirotkovi chová nepochopitelně krutě. Celý děj by se dal vyřešit jedinou větou, ale malý Hugo na otázku, kde k zápisníku přišel, zarytě neodpovídá, přestože ví, že za odpověď ho možná dostane zpět. Přestože oba mladiství hrdinové zmiňují často “dobrodružství”, žádného se nedočkáme, pokud za dobrodružství nepovažujete procházení se mezi knihami a návštěvu knihovny. Jednou se rošťácky vloupají do kina a dvakrát Huga honí hlídačův pes. Tím veškeré dobrodružství končí. Navíc se ve filmu objevují očividné (až rozčilující) nesmysly jako: Hugo doufá, že automaton (robot) ukrývá vzkaz od jeho mrtvého otce – ale jeho otec automatona nejenže nesestrojil, dokonce ani nepřišel na to, jak ho opravit! Jak by do něj mohl “nahrát” vzkaz?

To zajímavé přijde až v druhé polovině filmu, kdy jsem se přistihl, že začínám Scorsesemu odpouštět to nic, kterým mě trápil v první části. Protože v tu chvíli začne servírovat to, co vlastně natáčel celou dobu. Film o tom, jak jsou filmy úžasné a jak jejich vytváření dokáže člověka pohltit. Natočil tak film pro sebe a všechny ostatní, kteří kinematografii považují za vstupenku do nádherných nových světů.

Jestli to je přístup, který zabrání dětem, aby usnuly nudou, nedokážu posoudit. Protože přes veškeré dojmy z plakátů, traileru a jakýchkoliv dalších informací není Hugo film dobrodružný nebo rodinný. Děti si ho nemohou užít jinak než jako přehlídku barviček, protože Scorsese natočil poctu filmařině a jednomu konkrétnímu filmaři. Film pro fanoušky a milovníky filmu, ne pro jejich ratolesti. Za děti mluvit nemohu, ale jako fanoušek filmu jsem si druhou polovinu filmu užil tak, že jsem málem zapomněl na to, co mi v první hodině vadilo. Málem.

Hodnoceni: 75%

Režie: Martin Scorsese
Hraji: Asa Butterfield, Ben Kingsley, Sacha Baron Cohen, Chloë Grace Moretz, Helen McCrory, Jude Law, Christopher Lee, Frances de la Tour, Richard Griffiths, Ray Winstone, Emily Mortimer, Michael Stuhlbarg, Michael Pitt
USA, 2011, 126 min

One thought on “Hugo a jeho velký objev (Hugo) – recenze