Gambit – Veselohra s laciným humorem – recenze

CZ Premiéra: 21.3.2013

Odborník na umění Harry (Colin Firth) je zpruzený ze svého nesmírně bohatého nadřízeného (Alan Rickman) a rozhodne se ho coby sběratele obrazů podvést a okrást o 12 milionů tak, že mu nastrčí pod nos padělanou kopii slavného obrazu od Moneta, po kterém roky prahne. Potřebuje ke svému plánu akorát přizvat americkou jezdkyni rodea s polským jménem (Cameron Diaz), aby ji mohl vydávat za majitelku obrazu, a doufat, že vše klapne. Samozřejmě neklapne, např. se mimo jiné Rickman s onou nespoutanou Texasankou nečekaně sblíží…

gambit-23

Komedie Gambit budí dojem, jako by její tvůrci vzdávali hold starým klasickým filmovým veselohrám a komediím o podfucích všeho druhu, jejichž zápletka povětšinou skýtá šance rozjet spoustu vtipných scének. Typicky hlavní hrdinové vymyslí vykonstruovaný a nepravděpodobný plán s minimální šancí na úspěch, aby tak čehosi dosáhli. Ten se jim pak postupně hroutí jak domeček z karet a dostává je do bizarních a komických situací, ze kterých se pak pokoušejí ještě bizarněji a komičtěji vybruslit. Není to náhoda – Gambit je značně volným remakem stejnojmenné komedie s Michaelem Cainem a Shirley MacLaine z roku 1966. Natočil ho Michael Hoffman (Báječný den, Klub vyvolených) podle scénáře bratří Coenů. Nutno poznamenat, že ti dva už napsali lepší scénáře.

Především je zvláštní, jak jsou charakterizovaní hrdinové filmu a humor, který vytvářejí. Postava Colina Firtha je nešikovný nemotora, který každou chvíli něco neohrabaně rozbije, případně dostane pěstí do obličeje. Firth je skvělý herec a ani zde není vyloženě špatný, ale když jsem viděl, jak ho scénář nutí pitvořit se a nechat se mlátit, tak mi ho bylo celkem líto. Celkem sympatický magnát Alana Rickmana není vtipný skoro vůbec (na druhou stranu ho Rickman skvěle hraje), akorát není po celou dobu filmu jasné, jestli je to kladná nebo záporná postava a jestli je pravda to, co se o ní povídá. Obsazení Cameron Diaz do role naivní, rozjívené a prostořeké kovbojky je hodně velkým přešlapem – je na takovéto typy rolí už prostě moc stará, a když pobíhá na plátně ve spodním prádle, zpívá karaoke a chová se jako diblík, tak už to prostě není ono. Vtipná také není skoro vůbec. Veškerá legrace spojená s její postavou spočívá v tom, že se svým buransky venkovským hovorovým slovníkem tvoří výrazný protiklad k precizně se vyjadřujícím Britům. Z vedlejších rolí stojí za zmínku zběsile přehrávající Stanley Tucci v pětiminutovém cameu.

Gambit_80643_Medium

On se obecně Gambit potýká s nedostatkem humoru. Valná většina se ho pohybuje na primitivní úrovni, na bázi jednoduchých slovních hříček, vtipech o zaměňování pojmů a pohybové neschopnosti hlavního hrdiny. Občas je to celkem legrace, značně však převládá humor laciný a omšelý. Zápletka sice vede k různým nedorozuměním, ty ale postrádají smysl a jsou nevytěžené. Z celého filmu mi v hlavě tři dny po projekci utkvěla pouze jedna komediálně výraznější scéna, a to pasáž odehrávající se v hotelu, odkud se Colin Firth zoufale snaží dostat, a tak mu nezbude než prolézat různé pokoje a vylézat na okenní římsy. Bohužel k té sekvenci dojde zcela iracionálně tak, že hlavní hrdina opomene, že má rozjetý podvůdek za 12 milionů a rozhodne se ukrást z hotelu nějakou náhodnou vázu.

Problém není jen v ději, potažmo ve scénáři. Závadou je i neimaginativní a značně průměrná režie, kvůli které se na film pravděpodobně rychle zapomene. Jediným skutečným pozitivem je většina herců, všichni zúčastnění ale měli podstatně na víc. A hlavně by měli hrát v lepších filmech, protože takhle je jejich talentu škoda.

Režie: Michael Hoffman
Hraji: Colin Firth, Cameron Diaz, Alan Rickman, Stanley Tucci, Tom Courtenay, Cloris Leachman, Anna Skellern, Togo Igawa
USA, 2012, 89 min