Film týdne: Děcka jsou v pohodě (The Kids Are All Right) – Nadprůměrné civilní drama

Největším lákadlem nového nezávislého amerického filmu Děcka jsou v pohodě je bezesporu hvězdné obsazení. Julianne Moore a Annette Bening zde ztvárnily manželský lesbický pár, zatímco jejich téměř dospělé děti si zahráli Mia Wasikowska (Alenka v říši divů) a Josh Hutcherson (Zathura). Režie se ujala Američanka Lisa Cholodenko (Laurel Canyon). Právě to, že Děcka natočila žena, je možná důvodem toho, že je snímek tak civilní, uvěřitelný a plný nadhledu.

Na první pohled se film jeví jako lehce komediální drama o dětech, které se musejí sžít s faktem, že je od dětství ovlivňují dvě matky, avšak žádný otec. Ale opak je pravdou. Snímek se totiž daleko víc věnuje tomu, jak se dvě lesbičky snaží vyrovnat se svými dětmi a zároveň se vypořádat samy se sebou. Manželská krize zde díky tomu získává zcela nový význam, ve kterém figurují dvě rozhádané ženy středního věku, kterým ten kdysi hluboký cit skutečně uvěříte. Jejich vztah je podán nenásilně, přirozeně, přesto ne zcela harmonicky. První konfliktní situace je navozena už zpočátku, kdy se oba jejich potomci pokusí vyhledat svého dárce spermatu (mají totiž stejného biologického otce) a navázat s ním kontakt. Což se jim samozřejmě podaří.

Herecký koncert s přehledem doplňuje charismatický Mark Ruffalo, jehož novopečený otec vás dokáže spolehlivě uhranout i dojmout. Po pravdě, je to asi jeho doposud nejlépe zahraná role. Julianne Moore je tradičně skvělá a stále sexy, takže se na ni kouká skutečně dobře. Nejlepší výkon ale podává Annette Bening, která je neuvěřitelně autentická (v lesbickém páru zřejmě zastává spíš ten mužský prvek, pokud se to tak dá říct), odhodlaná a opravdová. Jestli to někde zavání nominací na Oscara, tak rozhodně u ní. Skvěle podaný scénář spojuje obě ženy ve víru událostí, které působí všedně, ale neobvyklé prostředí a podmínky z nich dělají něco živého a originálního. A mladí herci také nejsou k zahození.

Jedinou slabinou je příběh, který nemá ambice na utáhnutí stominutového filmu. V polovině navíc nastává tuctový zvrat, jenž vám překope názor na charakter většiny postav a i postavy samotné začnou přehodnocovat svůj postoj samy k sobě. Druhá půlka snímku tím trochu trpí, protože vám na jeho hrdinech přestane tolik záležet a děj se stane nezajímavým. V některých pasážích je dokonce příliš rozvleklý, za což mohou zdlouhavé záběry a občasné prázdné dialogy.

K závěru se s osudy postav trochu zamává, to když se dostaví finální rozbroj mezi egy obou žen a přitom to odnesou ti druzí. Nic světoborného, ale ani překvapivé zvraty nečekejte. Ty totiž nahrazuje opravdovost a scény jako ze života. V těch se dokonce daří obcházet častá klišé. Kupříkladu když Julianne Moore po jedné z hádek tráví noci samotná na gauči a své partnerce se svěří, že ji z něj bolí záda, Annette ji místo odpuštění následovaném objímáním a vyléváním srdce suše odpálkuje větou: „Tak si vem prášek.“

Hned na začátek ledna jsou Děcka docela příjemným a osvěžujícím překvapením, které se nebojí explicitnějších scén či sexuální otevřenosti. Upřímnost, přesvědčivost a především zmiňované vynikající herecké výkony v kombinaci s kvalitním scénářem a minimalistickou režií z nich dělají film přinejmenším nadprůměrný.

Hodnoceni: 70%

Režie: Lisa Cholodenko
Hraji: Julianne Moore, Mark Ruffalo, Annette Bening, Mia Wasikowska, Josh Hutcherson, Yaya DaCosta
USA, 2010, 106 min

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *