Doba ledová 3: Úsvit dinosaurů (Ice Age: Dawn of the Dinosaurs) – Recenze

CZ premiéra: 2. 7. 2009

ia2Poté, co parta zvířecích hrdinů nejprve zmrzla v závějích a následně přežila oblevu, přišel čas na další dobrodružství. Na začátku všechno vypadá téměř idylicky. Mamuti Manny a Ellie se připravují na příchod prvního potomka a náležitě se na to těší. Jejich nadšení ale nesdílí do depresí upadající šavlozubý tygr Diego, který dospěl k názoru, že z něj zahálčivý život dělá neschopnou bačkoru a chmurné myšlenky poznamenávají i chování lenochoda Sida, který s nelibostí nese svou Mannym naplánovanou neúčast na výchově malého mamutíka. Zkrátka a dobře, smečka se rozpadá. Stačí ovšem jeden Sidův bláznový nápad a máme zaděláno na slušnou šlamastiku. Lenochod se, ne z vlastní vůle, ocitá v podzemním světě, kde ho místo sněhových závějí čeká tropická džungle plná zubatých a nenažraných dinosaurů. Jeho kamarádi to samozřejmě nemohou nechat jen tak a vyrážejí na záchranou akci.

ia1První díl doby ledové patřil mezi animáky rozhodně k těm lepším a dokázal rozesmát děti i dospělé. S pokračováním kvalita poněkud klesla, což ovšem diváky na celém světě neodradilo od utrácení peněz za lístky do kin. V duchu doby se další díl stal pouze otázkou času. Zásadní otázka tedy zní – napravilo tohle pokračování rozpačitý dojem z předchozího filmu a dosáhlo stejné úrovně jako jednička? Odpověď není potřeba nechávat v tajnosti. Nedokázalo. Alespoň v očích dospělého diváka určitě. Proč, to si vysvětlíme dále.

K animaci nemám co dodat. Je na vysoké úrovni a všechna zvířátka v ní vypadají náležitě roztomile. Rodiče nemusejí mít strach o své potomky, protože i ten nejvíc zlý a hrozivý dinosaurus je prostě k sežrání. Podobně se ia4tvůrcům podařilo oživit vlhkou džungli spoustou barev a ta tak vypadá jakkoliv, jen ne jako nebezpečné místo Jen malá poznámka ke zpracování dinosaurů – nečekejte, že jejich vzhled odpovídá realitě. Vypadají spíš jako pohádkoví draci, což někoho možná zklame, ale dalo se s tím počítat. Na film tohoto typu přeci jenom přijde spíš dítě, než zanícený vousatý paleontolog, který právě přijel z vykopávek v Horní Zambezi. Debatovat o „nerealistickém zpracování pravěkých zvířat“ mi přijde stejné, jako hledat záchod v domečku sedmi trpaslíků.

Pro zvýšení dojmu je film promítán v 3D. Bohužel nemůžu srovnávat s jinými snímky, nicméně bych se bez téhle vymoženosti obešel. Kromě několika málo opravdu hezkých záběrů (padající ohnivý déšť) si většinou ani neuvědomíte, že sledujete něco víc než obyčejně zpracovaný film. Iluze, že se nacházíte uprostřed dění, se objevuje skutečně jen občas.

ia3Přejděme k tomu, co se stává největším plusem i mínusem snímku, a to k celkovému pojetí. Film jednoznačně míří jen a pouze k dětskému divákovi, což se pochopitelně projevilo úrovní příběhu, ztvárněním postav i samotnými hláškami. Když to řeknu otevřeně, tak infantilní film jsem už dlouho neviděl. Pokud se chcete alespoň trochu bavit, musíte vypnout mozek a dostat se na úroveň tak devítiletého dítěte. Dospělému divákovi přijde většina humorných scén dost nepovedená, místy dokonce trapná. Lituj rodiče, kteří na film obětavě vyrazí se svými ratolestmi.

K dětskému filmu neodmyslitelně patří i dabing. Jelikož jsem v původním znění neslyšel ani slovo, nemůžu nijak srovnávat. Nicméně proti obsazeným hercům a přiřezaným hlasům nemám žádné větší výhrady. Odpovídají charakterům jednotlivých postav, a jen tak mimochodem, i mamutí dáma může mít sexy hlas. Ne že by na tom dětem nějak zvlášť záleželo.

ia6Ještě se stručně zmíním o tom, co se stalo skutečným symbolem Doby ledové. Ano, jde o veverku jménem Scrat, která nemohla chybět. Dostala docela hodně prostoru a dokonce se stihla zamilovat. Jen si říkám, že méně je někdy více. Scrat se sice většinou plátnem prožene ve správnou chvíli, ale tvůrci s ním mohli malinko šetřit. Ostatní postavy nám zůstaly ze dvojky, přibyla pouze jedna nová, ovšem dost výrazná. Psychopatického lasičáka Bucka s páskou přes oko si díky jeho šíleným hláškám a příběhům zkrátka zapamatujete. Bohužel, film pro děti zřejmě neumožňuje vysvětlit, proč se z něj stal až takový cvok. Kdyby kouřil palmové listí nebo popíjel nějakou pálenku, seděl by mi víc.

ia5O filmu se toho až tolik napsat nedá. Jde jenom o to, jak se divák postaví k již popsané úrovni humoru. Je-li vám kolem deseti let, pravděpodobně se díváte na nejlepší film roku. Vy ostatní to máte složitější. Ano, dá se na to dívat, ale jako sledování občas vede k nevěřícnému kroucení hlavou a křečovitému svírání opěradla, čemu že se to dnešní děti vlastně smějí. Výsledné hodnocení považuji za propojení obou dvou možných pohledů na film. Jako snímek pro děti bezchybné, pro dospělé nestravitelné a moc šílené. Nedávno jsem si říkal, že se cítím pořád dítětem. Tenhle film mi názorně ukázal, že lžu sám sobě…

60%

Režie: Carlos Saldanha, Mike Thurmeier
Hrají (originál): John Leguizamo, Queen Latifah, Ray Romano, Chris Wedge, Denis Leary, Joey King, Simon Pegg, Seann William Scott, Josh Peck