Dívka, která si hrála s ohněm (Flickan som lekte med elden) – Pokračování slibné švédské detektivky (Recenze)

Před půl rokem se v kinech objevil první díl zfilmované knižní trilogie Milénium švédského autora Stiega Larssona. Skvělý příběh, herci, atmosféra… to vše dělalo z filmu Muži, kteří nenávidí ženy perfektní temnou detektivku. Druhý díl, který jde do kin nyní, navazuje na již zajeté koleje a ačkoli se snaží působit na diváka stejnou měrou jako v případě snímku předešlého, příběh i jeho zpracování tentokrát pokulhává.

Postavy zůstávají stejné, jejich charaktery a herečtí představitelé taktéž. Novinář Mikael Blomkvist si své detektivní zkušenosti opráší ve chvíli, kdy se doví o několika vraždách, které jsou připisovány právě jeho bývalé přítelkyni Lisbeth Salanderové, mladé bisexuální punk hackerce, coby jediné podezřelé. V žádném případě však nehodlá takovému obvinění uvěřit a rozhodne se pátrat na vlastní pěst, aby očistil Lisbethino jméno. Jeho úkol tedy spočívá v nalezení skutečného vraha (pokud takový existuje) a ve snaze kontaktovat Lisbeth dřív, než policie. To nebude jednoduché, protože vychytralá Lisbeth se ukrývá, jak může…

Oproti prvnímu dílu je děj o něco řidší, pátrání není ani zdaleka tak napínavé a závěr nekončí šokující pointou. To ovšem neznamená, že se jedná o špatný film.

Režie je skvělá, kamera jakbysmet. Cit pro kompozici a obraz si vychutnáte hlavně během některých dialogů, které se odehrávají na jeden dlouhý záběr, případně s téměř nehybnou kamerou. Dobře je zvolená i hudební složka. Výkon herců je zhruba stejný jako před půl rokem, tedy velmi dobrý. Michael Nyqvist i Noomi Rapace ze sebe vydávají přesně to, co se od nich očekává.

Jediným problémem tak zůstává celková rutinnost a poměrně nízká zajímavost snímku. Sledovat dvouhodinovou detektivku, ať třeba dobře natočenou, není tak zábavné vzhledem k tomu, že moment překvapení byl sražen na minimum a ničeho jiného než tuctového závěru se nedočkáte. Žádné dovětky, malý počet zvratů i absence nějakého vyloženě zapamatovatelného momentu holt dělá svoje. Oproti Mužům, kteří nenávidí ženy tedy pokles o řadu dolů. Ti byli vynikající, zatímco Dívka, která si hrála s ohněm, je pouze nadprůměrná.

Režie: Daniel Alfredson
Hraji: Noomi Rapace, Michael Nyqvist, Lena Endre, Sofia Ledarp, Micke Spreitz
Švédsko / Dánsko, 2009, 129 min