Dál než se zdálo (Going The Distance) – Může fungovat vztah na dálku? (Recenze)

CZ premiéra: 16. 9. 2010

Je s podivem, že se režisérka Nanette Burstein, jejíž filmařské zkušenosti jsou veskrze dokumentární, rozhodla zrovna pro romantickou komedii, nejobyčejnější možný žánr. Vždyť by mohla třeba i velmi působivě natáčet válečná dokudramata, která by bojovala o festivalové ceny, jak se jí to ostatně už jednou povedlo s dokumentem On the ropes. Na druhou stranu ani film Dál než se zdálo není zrovna k zahození, i když se snaží ze všech sil vymanit z řad průměru.

Největší hvězdou je tu na první pohled Drew Barrymore (v roli krásné Erinin), na druhý pohled ale zjistíte, že jí poctivě šlape na paty Justin Long (pohledný mladík Garrett). Ti dva si společně zahráli už v komedii Až tak moc tě nežere a od té doby to mezi nimi zřejmě příjemně jiskří. Tedy hlavně na plátně. V jejich románku je podporuje (nejen herecky) celá řada vedlejších postav, které jsou ale až zbytečně často degradovány na pouhé zábavné figurky. Ovšem je třeba uznat, že dvojice potrhlých a svérázných Garrettových spolubydlící je k popukání od začátku do konce.

Děj je prostý. Erinin je v New Yorku na letní stáži coby snaživá novinářka a po večerech se chodí odreagovávat do hospod. V jedné z nich potká Garretta, který v největším americkém městě bydlí a pracuje, navíc je čerstvě po rozchodu s přítelkyní. To, že ti dva nakonec skončí spolu, není žádným tajemstvím. Jenže když se i léto chýlí ke konci, musí se Erinin vrátit do San Francisca, což je sakra daleko. Jediným logickým řešením je tedy vztah na dálku.

Z vlastní zkušenosti vím, že vztahy na dálku prostě nefungují, protože lidi si na sebe odvyknou. Scénář naštěstí netlačí ani jednoho z hrdinů do křečovitých situací plných patosu a moralizování, právě naopak. Všechno, co spolu prožijí, je pro diváka dokonale uvěřitelné, až na pár výjimek. Třeba scéna, ve které si to roztoužený pár rozdá po tříměsíčním odvykání rovnou na stole, u kterého mezitím sedí nic netušící Erinini příbuzní a večeří při tom, je asi nejvtipnější z celého filmu, ale jestli je také reálná? To sotva. Většina vtipných scén tak zavání nutným vynucením, svůj účel ale plní. Daleko vtipnější jsou však samostatné slovní gagy.

Po komediální stránce film sedí dost, po té romantické snad ještě víc. Vidět rozpadající se vztah, kterému osud a vzdálenost mezi oběma hrdiny nepřeje, je příjemná změna oproti častým klišé. Výsledek bych si ale dovedl představit ještě trochu depresivněji, aby byl příběh veden aspoň trochu víc do hloubky. Podobně bylo laděné i romantické drama Drahý Johne, kterému se tato sázka na depresivnější notu vyplatila, stejně tak i dramatu Nezapomeň na mě, které běželo v kinech takřka ve stejnou dobu. Bez tohoto dalšího rozměru zůstává Dál než se zdálo jen filmem o zamilovaném páru, který se snaží zmenšit dalekou mezeru mezi sebou. Nic víc. Ale také nic míň.

Od snímku očekávejte hlavně pohodovou oddechovku s příjemnými herci a košatým humorem, točícím se hlavně okolo partnerského a sexuálního života. Slovo „fuck“ tu zní poměrně často, což dodává filmu na autenticitě, na druhou stranu si tak ale snímek vysloužil v Americe přístupnost R, tedy tu nejvyšší. Bohužel. Pokud ale chcete vzít do kina svého přítele/svou přítelkyni, tak s tímto materiálem nemůžete minout. Ale nezapomeňte, to, co se děje hrdinům na plátně, se může někdy klidně stát i vám.

60%

Režie: Nanette Burstein
Hrají: Justin Long, Drew Barrymore, Christina Applegate, Charlie Day, Ron Livingston, Kelli Garner, June Diane Raphael, Natalie Morales, Jason Sudeikis, Jim Gaffigan, James Schram, Quarles Antoine