Doba ledová 4: Země v pohybu (Ice Age: Continental Drift) – Silou přátelství a rodiny proti pirátům – recenze

CZ Premiéra: 28.06.2012

Rozpadají se kontinenty, lámou se litosférické desky a kry. To způsobí, že jsou mamut Manny, lenochod Sid a šavlozubý tygr Diego odtrženi od zbytku svých přátel a rodin a plují na odtržené ledové kře po moři, kde bojují s piráty a kradou jim lodě. Zbytek osazenstva, tedy Mannyho družka Ellie, jejich pubertální dcerka Broskvička, několik vačic a desítky dalších pravěkých zvířátek, musejí (znovu) migrovat a utéct tak před posunující se kolmou skálou (nechtějte to vysvětlovat).

Především je nutné se zmínit o tom, jak je celý příběh a scénář neoriginální. Hlavním motivem filmu je význam přátelství a rodiny, na což je nabaleno všechno ostatní. Někdo se zamiluje, někdo zradí svého kamaráda a pak je mu to líto, někdo jiný se poučí o důvěře v ostatní atd. Všechno jsme to viděli v desítkách jiných (nejen) animovaných filmů a mnohdy i lépe. Nebo v předchozích dílech Doby ledové.

Mike Thurmeier natočil Dobu ledovou 3 a už ta vypadala jako slabší odvar dvojky. No a čtyřka působí jako slabší odvar trojky. Stejně tak je tomu se zaměřením čistě na malé děti. Pro odrostlejší mládež a dospělé tu není prakticky nic (kromě jednoho momentu, který možná paroduje Statečné srdce, ale to se mi spíš zdálo). Většina humoru proto spočívá v tom, že zvířátka jsou roztomilá, roztomile se mlátí po hlavě, roztomile vrážejí do věcí, padají na zem a dělají divné zvuky. Přibylo pár nových postaviček (nejen piráti), ale žádná z nich se nevyrovná původním hrdinům.

Animace je profesionální, i když od minule se nikam neposunula. Na filmu se evidentně podíleli lidé, kteří vědí hodně o svém řemesle, přesto je film nezajímavý, neoriginální a chvílemi nudí. Zásadní problém je v příběhu, založeném na tom, že jedna skupinka hrdinů se chce dostat z místa A do místa B, druhá skupinka zas z místa A do místa C a odtud zas do místa B. To je všechno. Film náhodně střídá scény z obou skupinek, kde v jedné se Broskvička slepě snaží zapůsobit na nějakého mamuta, zatímco toho pravého má dávno přímo před očima, a v druhé se Sid stará o svou babičku a tak podobně. Piráti jsou spíš katalyzátorem akce než důležitými aktéry v příběhu.

Nejhorší je ale to, že šavlozubá Veverka, která byla vždy železnou jistotou a vděčným zdrojem humoru, je využitá minimálně a objeví se za celý film jen ve čtyřech kraťoučkých scénkách (dvě z nich jste už pravděpodobně viděli, protože byly zveřejněny dávno před filmem). Zasloužila by si vlastní večerníčky.

Děti se ale každopádně bavit budou, protože když zrovna nikdo neřeční o přátelství, lásce a rodinných hodnotách, tak se pořád něco děje, každou chvíli někdo někam spadne nebo udělá nějakou bláznivinu. Akční scény jsou slušné, 3D je ale zbytečné.

P.S. Jako předfilm jde krátký snímek o dobrodružství Maggie Simpsonové ve školce. Ironicky si ale právě tento kousek užijí spíše starší diváci, ne z toho důvodu, že je celý beze slov, ale kvůli stylu humoru. To, co následuje, je zaměřeno už na mnohem mladší publikum.

Režie: Steve Martino, Mike Thurmeier
Hraji: Ray Romano, Queen Latifah, John Leguizamo, Denis Leary, Chris Wedge, Josh Peck, Jennifer Lopez, Seann William Scott, Aziz Ansari, Peter Dinklage, Keke Palmer, Aubrey Graham, Wanda Sykes, Kunal Nayyar, Nick Frost, Nicki Minaj, Rebel Wilson, Alan Tudyk, Heather Morris, Josh Gad, Alain Chabat, Jennette McCurdy
USA, 2012, 94 min