Star Trek: Do temnoty (Star Trek: Into Darkness) – Rozšířeno o temný třetí rozměr – Recenze

CZ Premiéra: 6.6.2013

Cokoliv jen diváci milovali nebo nenáviděli na prvním filmu, dostávají ve dvojce v přiléhavě dvojité dávce. Do temnoty překypuje ohromujícími speciálními efekty, energickou akcí, vtipem i erotickým napětím a jde až na dřeň vztahu mezi oblíbenými hrdiny Kirkem a Spockem. Umělecké ambice J.J. Abramse vystoupaly během čtyřletého „období hladu“ po novém vesmírném dobrodružství do kosmických výšin, ale úcty k předloze ani divákovi režiséra nezbavily. Srovnatelně rostla i očekávání fanoušků a výsledek za nimi o mnoho nezaostává. V epickém letním blockbusteru bylo naštěstí pamatováno i na oduševnělost klasického Star Treku.

trek

Typicky seriálové objevování tajemných nových světů, při němž je třeba důsledně dbát na základní pravidlo nijak nezasahovat do přirozeného vývoje jejich domorodých obyvatel, se připomene hned v prologu na rudou vegetací pokryté planetě Nibiru. Jen co se před kamerou roztáhnou vulkanická mračna, přichází ke slovu akce. Opojná panoramata dmoucí se lávy v jícnu sopky, kam se spustí první důstojník Spock, a záběry sledující Kirkův úprk před pobouřenými Nibiriany s následným skokem z útesu do oceánu obzvláště zapůsobí ve třetím rozměru na velkoformátovém plátně IMAXu. Abrams potvrzuje, jak elegantně dovede propojit mučivě napínavou situaci s neočekávanou hloubavostí.

Spockův sklon ctít nařízení třeba i za cenu vlastního života, když nelze jinak, se už na úvodní misi střetává s rebelskou spontaneitou kapitána Kirka a objevuje se i letmý náznak, že vztah obou mužů jde daleko za hranice obyčejného přátelství. Oba tématické motivy prostupují celým filmem. Uvážlivost logiky se sváří s iracionální ukvapeností a pnutí mezi nimi se zrcadlí v kolísavém rytmu snímku a komplexním dějovém toku s mnoha zákruty. Dlouhý řetězec více či méně přesvědčivých zvratů ale spouští až antagonista John Harrison, katalyzátor všeho následného dění.

Talentovaný Benedict Cumberbatch v roli zběhlého agenta rozvědky Hvězdné flotily a teroristy splňuje všechny předpoklady. Vyznačuje se charismatem, složitou duší a aurou mystéria. Přestože už v Temnotě má obstojnou konkurenci (ano, dvěma hlavním hrdinům čelí dva protivníci), zasluhuje řadit mezi nejlepší padouchy startrekové historie. Podává žádoucí dojem superiorní síly a intelektu a přesvědčivě demonstruje schopnost přemoci hrdiny. Z jeho „Johna Harrisona“ po celý čas neustává vyzařovat svébytný šarm a málem se nechce věřit, že ten mrazivý hlas není výsledkem syntetické výroby ve studiu. Jen kdyby tak měl víc prostoru! Diváci jakékoliv sexuální orientace musí litovat vystřižení proslulé Cumberbatchovy scény ve sprše, přezdívané „sprcha zla“.

trek2

Tvůrci si ale už tak předsevzali postihnout rekordní množství látky a pro všechnu ve filmu nezbývá dost prostoru. Část jako kdyby se přelévala do přidružených textů – prequelových i navazujících komiksů od vydavatelství IDW (minisérie nesou názvy Countdown to Darkness a After Darkness) a videoherní 3rd person střílečky spočívající v kooperativní hře dvou hráčů v rolích Kirka a Spocka.

Zvýhodněni jsou i znalci předešlých filmů a seriálů, zejména Khanova hněvu, Neobjevené země a epizody Původní série „Vesmírné sémě“, odkud si scenáristé vypůjčovali nejčastěji. Některé z obrazových i dialogových citací působí natolik okatě, jako by ponoukaly diváky: „Nezapomeňte se vracet ke svým oblíbeným filmům a epizodám a pokud starý seriál neznáte, urychleně to napravte!“ Odkazy ovšem nefungují jako nostalgická ohlédnutí za dřívějškem, ale jen jako pastiše. Omezují se na prvky oproštěné od původních konotací. Na jejich pozadí vzniká pole zcela nových souvislostí. Někdejší svět Star Treku se rozpouští, jeho komponenty mísí a vzniká dosud nepoznaná, hutná substance hořkosladké chuti. Mnohé intertextuální odkazy jsou sice ladně včleněny do uplývajícího „proudu“ filmu, avšak jiné působí samoúčelně a hrozí poučeného diváka vytrhávat z onirické iluze filmu.

Sequel ovšem zahrnuje i souvislosti jiného druhu. Poučil se z (některých) kritických reakcí na svého předchůdce a v duchu Původního seriálu z šedesátých let tentokrát adresoval aktuální politicko-společenské problémy, konkrétně hrozbu terorismu. Na první pohled triviální tématika získává při bližším pohledu nový, subverzivní rozměr, když vedle sebe nápadně klade terorismus s válkychtivostí a militarismem a dodává kritiku zkompromitované vládnoucí struktury. Motiv domácího terorismu rovněž velmi hladce zapadá do tematické linie spočívající v otázce: „Co všechno jste ochotni udělat pro své nejbližší?“ Každá významná postava si jí dříve či později položí. Její následný čin pak ilustruje, jak vysoko může člověka (popřípadě Vulkánce) povznést cit k blízké osobě, nebo jak hluboko může jeho následkem naopak klesnout. Dilema se nejcitelněji dotýká právě přátelství Kirka a Spocka, které se vine jako vlákno celým filmem.

trek3

Jestliže k sobě v jedničce oba kolegové teprve hledali cestu přes prvotní nesympatie a čerstvě ukované pouto umožnilo záchranu celého světa, v pokračování způsobuje jejich vzájemná náklonnost hrdinům spíše bolest a každá událost hrozí je rozdělit. Emoce se napříč filmem prudce lámou, střídají, nedovolují divákům plně je vstřebávat. Čelit jejich náporu by stěží svedl i netečný Spock. Ale alespoň „svaté“ momenty týkající se ikonických hlavních postav fungují bezchybně, dojímají a oslovují.

Kéž by je tak soundtrack Michaela Giacchina dokázal náležitě podkreslit! Ale přestože skladatel nezvládá hudebně vyjádřit sentimentální pocity, zlověstné motivy umí mistrně a tu a tam uctí předešlé filmy a seriály variací na jejich hudební doprovod (a přinejmenším v jednom případě i čistou citací nejproslulejší znělky Star Treku).

Rovněž v osobním tématu Kirkovy postavy – v neschopnosti vyrovnat se seriálovému vzoru slovutného velitele, zaznívá pokora autorů vůči kultovní předloze. I s ohledem na to vše ale zůstává největší poctou intenzívní práce na vývoji vztahu Kirk/Spock, který se neustále navrací jak v této recenzi, tak i ve filmu samotném. Nakonec, právě kvůli hrdinům a vznešeným idejím si Star Trek minulých dob získal světový věhlas. Do temnoty spojuje obě největší ctnosti v jednu. Rozehrává mezi postavami chemii nevídanou od dob Khanova hněvu a z jejich niterných stavů činí tematický i emocionální stěžej celého filmu.

trek4

Trpící hrdinové naštěstí záhy nacházejí řešení jeden v druhém. A tak tváří v tvář všudypřítomné smrti propátrává Spock své potlačené city a Kirk si pomalu začíná uvědomovat, že do úlohy kapitána dosud nedozrál a představuje nebezpečí pro svou posádku. Hranice mezi nimi začnou postupně odpadat a i purističtí fanoušci Původní série – jako třeba autor recenze – si nejspíše nejednou během sledování neznatelně zamumlají: „t’hy’la“.

Dogmatičtí „trekkies“ by možná před podobně vitálním akčním spektáklem dali přednost nezávislému filmu, v němž postavy po celou dobu mudrují nad metafyzikou všehomíra u konferenčního stolu. K žánru science-fiction ovšem daleko více přiléhá pohled vpřed do budoucnosti, než lpění na archaických modelech, a fascinace efektními, výtvarně přitažlivými obrazy. Přitom nic nevyvolává tolik vzrušení, jako průlety vesmírných lodí a přechody na nadsvětelné rychlosti, kdy se zbylé částečky ledu srážejí přímo před očima. Prostředí Země budoucnosti budí paradoxní dojem realismu a z pohledu na majestátní loď Enterprise se úžasem rozšiřují zorničky jako domorodým Nibirianům. V rapidním střihovém i narativním tempu se lehce ztrácejí četné, leč okrajové nedostatky; zejména zoufale malý prostor pro většinu vedlejších postav, absurdní trojitá rošáda s hodnostmi a řada dalších sporných řešení. Vyniknou naopak četnější kvality. Vedle výše vyjmenovaného se mezi ně počítají geniální dialogy (do jisté míry mrzačené českým překladem), neotřelá kamerová řešení a střihové přechody i herecké výkony.

J.J. Abrams bezostyšně zničil bezmála půlstoletí starý sen. Zbořil nereálnou utopii i metaforickou půdu pod nohama fanoušků. Natočil však kurz celého fikčního světa novým směrem, resuscitoval legendu a dal život novému, neméně omamnému snu – konečně takovému, který mohou i dnes snít s trochou odvahy všichni.

Hodnocení: 90%

Režie: J.J. Abrams
Hraji: Chris Pine, Zachary Quinto, Zoe Saldana, Simon Pegg, Anton Yelchin, Karl Urban, John Cho, Benedict Cumberbatch, Bruce Greenwood, Alice Eve, Leonard Nimoy, Peter Weller, Tom Archdeacon, Noel Clarke, Nazneen Contractor, Heather Langenkamp, Nolan North, Nick Tarabay, Beau Billingslea, Hina Khan, Jonathan Dixon, Chris Hemsworth
USA, 2013, 132 min

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *