Kapitán Phillips (Captain Phillips) – Pirátské přepadení z první ruky – recenze

V kinech od: 21.11.2013

Film vypráví na motivy skutečných událostí z roku 2009 o tom, kterak banda somálských pirátů přepadla nákladní loď, jak nic nedopadlo podle plánu a co všechno si musela prožít nejen vystrašená posádka s kapitánem lodi Richardem Phillipsem (Tom Hanks), ale vlastně i piráti samotní.

cap1

Film režíroval Paul Greengrass a jde o jeho zatím nejlepší film od Letu číslo 93. S tímto názorem budu asi v menšině, protože spousta lidí byla vyloženě nadšená z Bourneova ultimáta. To ale nic nemění na tom, že to je vynikající tvůrce, který je schopen ve svých filmech předvést nadstandardně kvalitní a profesionálně zvládnuté filmařské řemeslo (v případě Zelené zóny možná jen standardně kvalitní). Stejně jako u zmíněného Letu číslo 93, i zde se vyřádil na vizuální podobě snímku tak, že spíš než film připomíná Kapitán Phillips dokumentární rekonstrukci reálných událostí, ale přitom jako film beze sporu funguje – je napínavý, divácky atraktivní a zcela funkční z hlediska emocí a plnohodnotných postav, se kterými divák nemá problém soucítit.

Kromě obvyklé rozklepané ruční kamery se Greengrass pustil i do zajímavého experimentování s retardací děje, do kterého by se asi jen tak někdo jiný nepustil, protože to ve filmech není obvyklé, ale mně to přišlo svěží a nekonformní. Např. když piráti stíhají loď na motorovém člunu, tak jim na poslední chvíli motor vypoví službu, oni ho musejí přes noc opravit a až teprve druhý den se pokoušejí dohnat plující kořist znovu. Za prvé to piráty staví do trochu jiného světla, než kdyby šlo o čistě záporné postavy (což rozhodně nejde, právě jejich motivacemi a psychologií se snímek hodně zabývá) a za druhé to filmu přidává na realističnosti, jako by ta rozklepaná kamera a vizuál nestačily.

930353 - Captain Phillips

Celkově uvěřitelnému looku napomáhá i casting, kdy kromě Toma Hankse (který je skvělý) jsou obsazeni v drtivé většině neznámí herci. Především piráti jsou vynikající a jsou to zajímavé charakterní typy. Hlavní je sice Hanksova postava, ale nechybělo málo a celý film by mohl být z jejich pohledu (což i tak téměř je, ve většině scén s Hanksem jsou i oni a na začátku filmu sledujeme, jak se v chudé vesnici připravují k vyjetí na moře). Rozhodně to nejsou jednorozměrné figurky, právě naopak jsou mnohem propracovanější a zajímavější než např. kdokoli z kapitánovy posádky.

Nečekejte však velkolepou akci ani rozmáchlou výpravu. Film je velmi komorní – piráti jsou čtyři, na palubě lodi se odehrává menší část filmu, střílí se sporadicky a i vojenská intervence je spíš skromnějšího charakteru. To selhání motoru na motorovém člunu a podobné „nehollywoodské“ momenty se sem vlastně i docela hodí. Třeba se to tak i doopravdy stalo.

Tom Hanks

Co se však možná také stalo, ale oproti tomu jde o věc méně uvěřitelnou, je to, že zpočátku kapitán i s posádkou úspěšně tahají piráty za nos a snaží se jim tak bránit/zranit je/přechytračit je, dokud nevymyslí, jak se jich co nejsnáze zbavit tak, aby nikdo nedošel k újmě na životě. Kapitán třeba utrousí poblíž vysílačky: „Nechcete na ta bosá chodidla nějaké boty?“ a schovaní dělníci hned vědí, že mají po lodi roztrousit střepy…

Od podobného týmového chytračení je ale naštěstí brzy upuštěno a snímek se zhruba v polovině začne ubírat trochu jiným směrem, aby zůstal dramatem o lidských osudech. V druhé polovině fungují lépe emoce, zato tempo je poněkud rozvleklejší – dvě a čtvrt hodiny je na tento typ námětu přeci jen moc.

Jinak ale super. A k technickým kvalitám se ani nevyjadřuji, protože to je prostě paráda.

Režie: Paul Greengrass
Scénář: Billy Ray
Kamera: Barry Ackroyd
Hudba: Henry Jackman
Hrají: Tom Hanks, Catherine Keener, Max Martini, Yul Vazquez, Chris Mulkey, Corey Johnson, John Magaro, San Shella, David Warshofsky, Michael Chernus, Omar Berdouni, Faysal Ahmed, Barkhad Abdi, Barkhad Abdirahman, Mahat M. Ali, Mohamed Ali, Issak Farah Samatar
USA, 2013, 134 min