Spring Breakers – Sexy jarní trip – recenze

CZ Premiéra: 21.3. 2013

Kontroverzní americký tvůrce Harmony Korine právě přichází do českých kin se svým nejnovějším filmem Spring Breakers. Ačkoliv reklamní kampaň snímku sází především na image mladých hvězdiček, které se proslavily v Disneyho televizních projektech pro náctileté dívenky, samotný film ji smazává a bez větších problémů transformuje pro svou precizní hru s vyprávěním, stylem a diváckým očekáváním.

spring-breakers-handcuffed

Hlavní zápletka filmu poměrně banální a řídká. Čtyři kamarádky – Candy (Vanessa Hudgens), Brit (Ashley Benson), Cotty (Rachel Korine) a Faith (Selena Gomez) – jsou znuděné dosavadním životem a jejich cílem je zažít vyhlášené studentské dobrodružství během jarních prázdnin na Floridě. Chybí jim však jediné – peníze, které se rozhodnou získat přepadením místního bistra. Ozbrojená loupež pro ně dopadne úspěšně a díky tomu si dívky užívají večírky plné hudby, alkoholu a drog do doby, než jsou zatčeny za držení kokainu. Z vězení je dostává drogový dealer Alien (k nepoznání změněný James Franco), díky kterému vymění drinky za zbraně a zaplétají se do války mezi Alienem a jeho někdejším přítelem Archiem.

Pakliže samotná zápletka nevyvolává dojem mimořádného zážitku, tak způsob, jakým si Korine pohrává nejen s vyprávěcími strategiemi, ale i s divákovou pamětí, je pozoruhodný. Úvodní expozice (která končí získáním peněz bistra a cestou na Floridu) poměrně konvenčně představuje všechny kamarádky, jejich vzájemné přátelství a problémy s financemi. Přepadením a následnou cestou za zážitky se však vyprávění snímku přestává upínat k určitému bodu, jak bývá normou ve většině hollywoodských produkcí. Naopak se rozkládá do časově i prostorově neurčitého celku, jenž je rozbíjen jak na úrovni záběrů, tak postupně i na úrovni jednotlivých událostí, jejichž časový pořádek není přenesen do struktury vyprávění. Korine tak díky mixování událostí, rámovaných voice-overem postav, do sebe a absenci gradace děje směřujícímu k vrcholu filmu vytváří dojem vzpomínek a samotným vyprávění simuluje rozpomínání hrdinek na adrenalinové zážitky. Tento dojem, který se zarývá do paměti, potvrzuje i opakování jednotlivých záběrů, dialogů či frází, které se tak dostávají do centra našeho zájmu.

s b

Vyprávění ale není jedinou stránkou, která se nápaditě odklání od běžných standardů, jelikož snímek využívá divákova očekávání, navozená zaškatulkováním hereček v hlavních rolích. Harmony Korine se svým filmem vytváří alternativní vývoj přeslazených Disney figurek, jejichž největším životním problémem je vyhrát pěveckou soutěž, získat srdce (a polibek) ještě sladšího kluka a být spolu šťastní až do smrti. Partička kamarádek ve Spring Breakers už má svoje pubertální lásky dávno za sebou a ačkoliv jsou ještě stále mladé a poslušně studující, tak jejich citové hodnoty nahrazuje touha po fyzickém vzrušení a uspokojení (ať už ve formě sexu, divokých mejdanů, drog či se zbraněmi v rukách). Jejich fascinace zbraněmi a mocí, kterou demonstruje především rekonstrukce přepadení v bistru a život Aliena, se naplno staví do opozice k infantilním příběhům (Muzikál ze střední, Hanna Montana) a vrcholí v závěrečné (značně stylizované) konfrontaci s Archieho gangem, kdy jsou city naprosto pohlceny prožitkem akce.

Spring Breakers sice nepředstavuje snímek, který se bude objevovat v „kánonech povinných filmů“, ale pokud hledáte film, jenž se vymyká většinové americké produkci, tak přinejmenším díky originálnímu formálnímu provedení byste si jej rozhodně neměli nechat ujít.

Hodnocení: 90%

Režie: Harmony Korine
Hraji: Selena Gomez, James Franco, Heather Morris, Ashley Benson, Vanessa Anne Hudgens, Rachel Korine, Ashley Lendzion, Justin Wheelon