CZ Premiéra: 21.3. 2013
Kontroverzní americký tvůrce Harmony Korine právě přichází do českých kin se svým nejnovějším filmem Spring Breakers. Ačkoliv reklamní kampaň snímku sází především na image mladých hvězdiček, které se proslavily v Disneyho televizních projektech pro náctileté dívenky, samotný film ji smazává a bez větších problémů transformuje pro svou precizní hru s vyprávěním, stylem a diváckým očekáváním.
Hlavní zápletka filmu poměrně banální a řídká. Čtyři kamarádky – Candy (Vanessa Hudgens), Brit (Ashley Benson), Cotty (Rachel Korine) a Faith (Selena Gomez) – jsou znuděné dosavadním životem a jejich cílem je zažít vyhlášené studentské dobrodružství během jarních prázdnin na Floridě. Chybí jim však jediné – peníze, které se rozhodnou získat přepadením místního bistra. Ozbrojená loupež pro ně dopadne úspěšně a díky tomu si dívky užívají večírky plné hudby, alkoholu a drog do doby, než jsou zatčeny za držení kokainu. Z vězení je dostává drogový dealer Alien (k nepoznání změněný James Franco), díky kterému vymění drinky za zbraně a zaplétají se do války mezi Alienem a jeho někdejším přítelem Archiem.
Pakliže samotná zápletka nevyvolává dojem mimořádného zážitku, tak způsob, jakým si Korine pohrává nejen s vyprávěcími strategiemi, ale i s divákovou pamětí, je pozoruhodný. Úvodní expozice (která končí získáním peněz bistra a cestou na Floridu) poměrně konvenčně představuje všechny kamarádky, jejich vzájemné přátelství a problémy s financemi. Přepadením a následnou cestou za zážitky se však vyprávění snímku přestává upínat k určitému bodu, jak bývá normou ve většině hollywoodských produkcí. Naopak se rozkládá do časově i prostorově neurčitého celku, jenž je rozbíjen jak na úrovni záběrů, tak postupně i na úrovni jednotlivých událostí, jejichž časový pořádek není přenesen do struktury vyprávění. Korine tak díky mixování událostí, rámovaných voice-overem postav, do sebe a absenci gradace děje směřujícímu k vrcholu filmu vytváří dojem vzpomínek a samotným vyprávění simuluje rozpomínání hrdinek na adrenalinové zážitky. Tento dojem, který se zarývá do paměti, potvrzuje i opakování jednotlivých záběrů, dialogů či frází, které se tak dostávají do centra našeho zájmu.
Vyprávění ale není jedinou stránkou, která se nápaditě odklání od běžných standardů, jelikož snímek využívá divákova očekávání, navozená zaškatulkováním hereček v hlavních rolích. Harmony Korine se svým filmem vytváří alternativní vývoj přeslazených Disney figurek, jejichž největším životním problémem je vyhrát pěveckou soutěž, získat srdce (a polibek) ještě sladšího kluka a být spolu šťastní až do smrti. Partička kamarádek ve Spring Breakers už má svoje pubertální lásky dávno za sebou a ačkoliv jsou ještě stále mladé a poslušně studující, tak jejich citové hodnoty nahrazuje touha po fyzickém vzrušení a uspokojení (ať už ve formě sexu, divokých mejdanů, drog či se zbraněmi v rukách). Jejich fascinace zbraněmi a mocí, kterou demonstruje především rekonstrukce přepadení v bistru a život Aliena, se naplno staví do opozice k infantilním příběhům (Muzikál ze střední, Hanna Montana) a vrcholí v závěrečné (značně stylizované) konfrontaci s Archieho gangem, kdy jsou city naprosto pohlceny prožitkem akce.
Spring Breakers sice nepředstavuje snímek, který se bude objevovat v „kánonech povinných filmů“, ale pokud hledáte film, jenž se vymyká většinové americké produkci, tak přinejmenším díky originálnímu formálnímu provedení byste si jej rozhodně neměli nechat ujít.
Hodnocení: 90%
Režie: Harmony Korine
Hraji: Selena Gomez, James Franco, Heather Morris, Ashley Benson, Vanessa Anne Hudgens, Rachel Korine, Ashley Lendzion, Justin Wheelon
USA, 2012, 94 min