Rozervaná objetí (Los Abrazos rotos) – Recenze

CZ premiéra: 3. 9. 2009

ro1

Poslední dobu to vypadalo, že nabídka českých kin poněkud ustrnula. Nejlepší přirovnání je s dusnem před bouřkou.. Ani zaručené blockbustery nepřinesly kýžené kulturní osvěžení. Koncem léta se ale objevil nový film oscarového režiséra Pedra Almodóvara v hlavní roli s jeho favoritkou Penelopé Cruz. Tento film přinesl kýžené vysvobození. A to i přes kritiku, která poukazovala na jednotvárnost režisérovy tvorby poslední doby. Díky vášni, touze, upřímnosti a živosti příběhu zaujme tento počin každého, ať je takový poprvé a nebo poněkolikáté.

Film představuje režiséra Matea, který po tragické nehodě ustoupí v tvorbě do pozadí a stane se scénáristou. A to úspěšným, ačkoli při nehodě ztratil zrak. Přijímá identitu Harryho Caina a na podnět záhadného a navýsost nedůvěryhodného novináře, který se přezívá Ray X, se ponoří do sedmnáct let starých událostí.. Píše scénář o tragédii vášnivé lásky. V reálu se zároveň vynoří osudový trojúhelník, který tvoří režisér, pohledná herečka Lena a majetnicky posedlý movitý stařík. Tím ale roviny příběhu nekončí. To by bylo příliš jednoduché a to Almodóvar, jak ho známe, rozhodně nedělá. Vše se navzájem proplétá a vytváří tak dokonalý, barvitý obraz.

ro2Barvy byly vždy pro režisérův způsob vyjadřování velmi důležité. Stejně tak jako perfekcionizmus, se kterým skládá svou mozaiku. Každé slovo, pohyb, úsměv či slza má své místo. Nic není náhodné a vše tvoří příběh. K tomu mu pomáhá vynikající herecké obsazení. Jména Penelopé Cruz, Lluis Homar a Blanca Portillo hovoří sama za sebe. Za zmínku stojí také nejisté pohyb dokumentární kamery, se kterým se zde setkáváme hned v prvních vteřinách  filmu. Možná si myslíte, že to konstrukci filmu narušuje a zcela rozbíjí.. Je tomu ale zcela naopak. Tímto způsobem vyjádření je film obohacen o další rovinu a to rovinu divákovu. Což si myslím není jev ve filmové produkci tak častý. Navíc zde pomocí příběhu zdůrazňuje sílu, které filmové umění má. Film může totiž zároveň stavět i ničit. Jediné na co se divák aspoň u Almodóvara může spolehnout je to, že hádanky i tajemství se nakonec vyjasní, alespoň většina z nich.

Dílo je takto zcela kompletní, Almodóvar si vychutnává za pomoci své múzy Penelopé svůj jistý a zasloužený úspěch na festivalech opěvovaného tvůrce. Již nepotřebuje svými díly provokovat, jako tomu bylo během osmdesátých let. Ani se nemusí bát obvinění z kýčovitosti. Jeho příběh a postavy, zejména ženské, jsou velmi silné a to po všech stránkách. Proto si zde každý najde své a tento počin nebude nikdy nikým zavržen.

Autor: Alice Holubová

Režie: Pedro Almodóvar
Hrají: Penélope Cruz, Blanca Portillo, Lluís Homar, José Luis Gómez, Tamar Novas, Rubén Ochandiano, Lola Dueńas, Asier Etxeandia, Ángela Molina, Chus Lampreave, Rossy de Palma, Alejo Sauras