Planeta 51 (Planet 51) – Klasická sci-fi, ale naopak (Recenze)

CZ premiéra: 14. 1. 2009

Tykadly ozdobení, zelení obyvatelé Planety 51 si žijí vcelku spokojený život ve svém malém, útulném světě, připomínajícím padesátá léta na naší domovské planetě. Jednou z místních oblíbených zábav je bezesporu sledování populární série hororů o zlých lidech z vesmíru, kteří chtějí provést invazi. Ústřední téma těchto filmů má na místní takový vliv, že když na zahradě jednoho domu přistane americký astronaut, vypuká panika. Lidé se zavírají doma, armáda vyhlašuje pohotovost a prakticky nikoho nezajímá, zda jde skutečně o invazi, nebo pouze o mírumilovnou návštěvu.

Tolik ke stručnému úvodu do děje nejnovějšího animovaného filmu v našich kinech. Hned v prvních záběrech si nemůže nevšimnout, s jakým smyslem pro detail tvůrci stvořili mimozemskou variantu našich padesátých let se vším všudy. Nejde jen o oblečení, nebo o stylová auta-vznášedla, vytvořená na základě skutečných vozidel, ale i o smýšlení a nálady místních.

Ti prožívají v podstatě idylu a bojí se jen jedné věci – že přijde někdo cizí a jejich blahobyt jeho přičiněním skončí v troskách. Obyvatelům Planety 51 nejde o poznání věcí za hranicemi svého světa, chtějí žít na svém malém prostoru pokud možno beze změn. Tak vzniká základ pro paranoidní strach před invazí z vesmíru, přikrmovaný brakovými sci-fi filmy z pláten biografů. Základní námět je zkrátka zajímavý a na poměry současnosti vcelku originální.

Jak už bývá u dnešních animovaných filmů zvykem, vypadají všechny záběry velmi dobře a vytvářejí působivý celek. Svět na plátně je půvabný, hýřící životem a na první pohled poklidný. Ačkoliv jeho obyvatelé se od našeho vzhledu liší, připadají vám důvěrně známý a mezi některými záběry skutečně dýchá výtečná retro atmosféra, vzpomínka na staré dobré časy, kdy všechno klapalo tak jak má.

Ze spojení obou uvedených věcích, zajímavého námětů a zdařilého vizuálního kabátu mohl vzniknout skutečně dobrý film, který ale, bohužel, nejspíš zklame většinu dospělých diváků, kteří do kina vyrazí se svými ratolestmi. Snímek obsahuje jednoduší, srozumitelný humor, a nedosahuje takového faktoru ztřeštěnosti jako podobné filmy americký projekce. Dítě bude nejspíš nadšené z každého záběru a každé scény, ale jeho doprovod se nejspíš nedokáže naladit na takovou vlnu, jakou bezproblémové sledování filmu vyžaduje.

Jistě, najdete tu skvělé momenty, které zaručeně pobaví všechny generace, za nimiž většinou stojí postava astronauta, který jistě ne náhodou připomíná svým vzhledem i vystupováním akčního hrdinu osmdesátých let a cituje některé notoricky známé filmy, ale mezi slušnými momenty se divák čas od času nudí, přičemž k zahnání tohoto pocitu nestačí ani zmíněný pečlivě zpracovaný svět.

Filmu ani příliš nepomáhá ani skutečnost, že v podstatě sleduje zaběhnutá schémata, není těžké odhadnout co přijde v následují scéně a ke konci se z celého příběhu stává přehled toho, co většinou označujeme souhrnným názvem klišé. Na dobrou odpočinkovou záležitosti je to zkrátka až moc orientované na určitou cílovou skupinu a mimo ní si snímek zřejmě velký počet sklaních příznivců nenajde. Navíc sláva podobných filmů končí většinou ve chvíli, kdy přijde nějaký další.

Tvůrci chtěli vytvořit dobrý film pro děti, a v tomto ohledu dosáhli slušného úspěchu, nicméně Planeta 51 zůstává skutečně jen a pouze dětským filmem. Je to dobře zpracovaná věc s několika příjemnými momenty, u nichž se dobře pobavíte, ale na snímek jako takový vám nejspíš příliš dlouho v hlavě nevydrží a dost možná i zklame vaše očekávání. Pokud jste ovšem mladší dvanácti let, vynásobte si bez váhání celkové hodnocení dvěma.

40%

Režie: Jorge Blanco, Marcos Martínez, Javier Abad
Hrají: Dwayne Johnson, Jessica Biel, Justin Long, Seann William Scott, John Cleese, Gary Oldman